En ny dom kastar ljus över avtalens dolda villkor för leasing. Var medveten om dina rättigheter för att undvika obehagliga överraskningar.
Därför kan din leasing bli dyrare


Mest läst i kategorin
Privatleasing har blivit ett allt populärare sätt att ha bil i Sverige, tack vare dess enkelhet och förutsägbarhet. Men bakom den till synes smidiga fasaden kan det dölja sig oväntade kostnadsökningar och avtalsmässiga fallgropar.
Det är avgörande att förstå de finstilta detaljerna för att undvika obehagliga överraskningar som kan förvandla drömmen om en ny bil till en ekonomisk mardröm.

Dolda räntevillkor och oväntade höjningar för leasing
Nyligen har Patent- och marknadsdomstolen fällt DNB för att ha haft otydliga privatleasingavtal. Banken har höjt månadsavgifterna för sina kunder, med hänvisning till ökade räntekostnader. Detta har lett till stor besvikelse bland konsumenter som lockats av marknadsföringen om en trygg, enkel och förutsägbar kostnad, men som istället mötts av rörlig ränta som inte kommunicerats tillräckligt tydligt.
Enligt källor som Aftonbladet har talat med, bland annat en person som kallar sig ”Mats”, har månadsavgiften i ett fall ökat från 3 245 kronor till 4 664 kronor per månad.
Han ifrågasatte prisökningen hos DNB och fick efter tjat veta den del av prisökningen som var på grund av ränta och den var skälig men resten vägrade de att redovisa. Rimligen skrev de ner bilens värde eller något annat fuffens.
Pär Magnusson, processråd och jurist vid Konsumentombudsmannen (KO), som drivit fallet mot DNB, delar den bilden. Han har sett liknande exempel där DNB vägrat redogöra för vad de baserade sina prishöjningar på, utöver räntan.

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån
En ny undersökning visar att privatleasing lockar allt färre. I PS Studio förklarar Åsa Wallenrud varför det inte längre är ett självklart val och vad
Vad ska ett korrekt avtal för leasing innehålla?
För att undvika fällor vid leasing bör ett korrekt avtal innehålla följande punkter:
- Tydlig information om ränta: Det ska tydligt framgå om leasinggivaren använder sig av rörlig ränta.
- Specificerad räntesats: Det ska tydligt framgå vilken räntesats de tillämpar och vad den baseras på.
- Lättberäknelig månadskostnad: Det ska vara lätt för dig som konsument att räkna ut vad din nya månadskostnad blir om en ränteökning sker.
- Bilens värde: Leasinggivaren ska redogöra för vilket värde bilen har, det vill säga det värde som räntan baseras på.
- Andra påverkande faktorer: Leasinggivaren är skyldig att redogöra för andra faktorer som kan påverka en prishöjning, till exempel om bilen faller i andrahandsvärde mer än beräknat.
- Motivering av prishöjning: Om leasinggivaren höjer priset på grund av en ökad värdeminskning är denne skyldig att motivera prishöjningen och tydligt redogöra för vad som ligger till grund för höjningen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Varför är privatleasing en fälla för vissa?
Leasing marknadsförs ofta som ett ekonomiskt och enkelt alternativ, men det är viktigt att granska om detta verkligen stämmer för din situation. En stor nackdel är den korta innehavstiden, ofta tre år, då bilens värdeminskning är som störst.
Den som köper en bil och behåller den under en längre period, som åtta till tio år, kan istället se en lägre total kostnad.
Dessutom saknar privatleasing det uttryckliga konsumentskydd som finns vid köp av varor. Det finns ingen specifik lagstiftning för hyra av lösa saker, vilket gör att avtalet mellan dig och leasingföretaget styr. Det är därför avgörande att noggrant läsa igenom villkoren.
Du bör undersöka vad som gäller om företaget vill ändra avgiften vid räntehöjningar, och om avtalet ger dig rätt att göra ändringar eller avsluta det i förtid. Att bryta ett leasingavtal i förtid kan medföra mycket höga straffavgifter.
Privatleasing kan även belasta din kalkyl om du exempelvis ansöker om ett bolån, trots att det inte juridiskt sett är en kredit. Värdeminskningen och eventuella service- och försäkringskostnader är inbakade i leasingavgiften, vilket innebär att du betalar för dessa poster utan att de syns explicit.

Skattechock: Tjänstebilen blir en mardröm
Skatteverket införde nya regler 2019 för momsavdrag på leasingbilar, vilket kan kosta svenska bolag upp till fem miljarder kronor. Tidigare kunde företag
Att tänka på innan du skriver på
Innan du tecknar ett avtal för leasing är det viktigt att:
- Läs avtalet noggrant: Se till att du är fullt införstådd med alla skyldigheter och möjligheter att frigöra dig från avtalet vid ändrade förhållanden.
- Jämför kostnader: Räkna ut om det verkligen är mer ekonomiskt att leasa jämfört med att köpa bilen med ett vanligt lån. Använd gärna en bilkostnadskalkyl.
- Försäkring och garantier: Se till att bilen är ordentligt försäkrad under hela leasingperioden. Kontrollera även vilka garantier som gäller.
- Slitage och skador: Förstå vad som klassas som “normalt slitage” och vad som räknas som “onormalt slitage”, då du kan tvingas betala för skador som inte anses vara normala när bilen återlämnas.
- Körsträcka: Var medveten om det avtalade antalet mil per år. Övermil kan bli dyrt.
- Övningskörning: Om du planerar att övningsköra med bilen, se till att den relevanta försäkringen täcker detta och att den ansvarige handledaren har koll på villkoren.
- Återlämnande: Kontakta bilhandlaren i god tid, senast ett halvår innan leasingtiden är över, för att bestämma tid för återlämnande och test av bilen. Åtgärda eventuella skador innan du lämnar tillbaka den.
Kort sagt, privatleasing kan vara bekvämt, men kräv full transparens och läs det finstilta för att undvika oväntade och dyra överraskningar.

Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll
Regeringen föreslår ny elbilspremie. Men många hushåll riskerar att bli utan stöd, samtidigt som miljarder går till tjänstebilar. Ett nytt förslag om
Missa inte:
Rekordstort intresse för svensk golf: Åldersgrupper sticker ut. News 55
5,9 miljoner svenskar drabbas: Dags att byta efter trippelsmockan? E55
Northvolt-anställda berättar om kollapsen: “Tar död på oss”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.