Dagens PS

Nu händer det: Så får du 25 000 för att byta till elbil

Kolla om du har rätt till en ersättning. (Foto: Pål Sommelius/TT)
Kolla om du har rätt till en ersättning. (Foto: Pål Sommelius/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

Din chans är här. Nu får du 25 000 kronor för att byta till elbil. Enklare regler gör det lättare att ta del av bonusen idag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Regeringens tidigare kritiserade skrotningspremie, som kämpat med att få genomslag, får nu en radikal omarbetning. Från och med tisdagen den 27 maj höjs stödet kraftigt samtidigt som regelverket förenklas. Frågan är om denna “vitamininjektion” är tillräcklig för att verkligen sparka igång omställningen till en mer hållbar fordonsflotta i Sverige.

Premien skjuter i höjden från och med i dag

Från och med i dag, tisdagen den 27 maj, implementeras flera avgörande förändringar för skrotningspremien. Den mest uppseendeväckande nyheten är höjningen av premien från 10 000 svenska kronor till imponerande 25 000 svenska kronor. Detta utgör en ökning med hela 150 procent, och det bästa av allt är att höjningen gäller retroaktivt. Det betyder att de som redan har beviljats den lägre premien kan ansöka om att få ut mellanskillnaden på 15 000 svenska kronor.

Därför får skrotningspremie ingen effekt – lockar nästan ingen

Regeringens storsatsning på en skrotningspremie för bensin- och dieselbilar har inte fått det genomslag som förväntades. Trots att 500 miljoner kronor

Detta är en betydande lättnad för de få hundra personer som hittills har lyckats ta del av stödet.

Utöver den ekonomiska förstärkningen breddas nu premien till att även omfatta fordon med utsläppsklass Euro 5, vilket inte gäller retroaktivt utan endast för bilar som skrotas från och med den 27 maj 2025. Tidigare var endast Euro 4 eller äldre klassade fordon inkluderade.

Ansökningsperioden förlängs också, och bilägare har nu fram till den 31 oktober 2025 på sig att ansöka om premien, vilket ger ett utökat svängrum för att fatta det viktiga beslutet om att byta till en elbil.

Boverket, som är den myndighet som ansvarar för premien, får större handlingsfrihet. De kan nu, vid särskilda skäl, göra undantag från krav på mottagningsbevis och registrering av leasingtagare. Dessa krav har tidigare lett till frustration och avslag för många sökande. Syftet med dessa justeringar är att minska den administrativa bördan och göra processen mer tillgänglig för privatpersoner.

Fiasko för skrotningspremien – regeringen förtvivlad

Skrotningspremie floppade – nu mångdubblas stödet. Regeringen hoppas på vändning för skrotpengen om en höjning införs. Regeringens storsatsning på en

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

2030-sekretariatet vill se mer hållbarhet

Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, som länge har drivit frågan om en höjd skrotningspremie, uttrycker en blandad känsla av lättnad och nya krav.

“Tiotusen kronor räcker ingen vart när man ska byta från skrotbil till elbil, och därför blev skrotningspremien i dess första tappning ett fiasko precis som vi och andra förutspådde. Både höjningen och förlängningen är förstås välkomna, men det blir ändå mycket pengar över i anslaget som bör användas för att påskynda omställningen,” säger Goldmann.

Statistik visar att den ursprungliga skrotningspremien hade svårt att locka bilägare. Av de 50 000 premier som budgeterats för, med ett årligt anslag på 250 miljoner svenska kronor, hade endast 314 premier betalats ut efter sex månader. Med de nya reglerna femdubblar 2030-sekretariatet sin prognos, men det motsvarar fortfarande bara 10 procent av det avsatta anslaget.

För att säkerställa att premien utnyttjas maximalt och för att påskynda den gröna omställningen föreslår 2030-sekretariatet ytterligare fem åtgärder:

  1. Fler hållbara alternativ: Utvidga premien till att även omfatta biogasbilar, konverteringar till el och biogas, inköp av lätta elfordon, samt medlemskap i bilpooler och kollektivtrafikkort.
  2. Bredda skrotningen: Inkludera lätta lastbilar, husbilar, arbetsfordon och motorcyklar i möjligheten att skrotas med premie.
  3. Fler aktörer: Öppna upp för juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner, att ta del av premien.
  4. Längre period: Låt premien gälla i två år från den 27 maj, då det totala anslaget för 2024–2025 bedöms räcka.
  5. Ökad information: Ge Boverket tydligare uppdrag och tillräckliga resurser för att informera alla potentiella sökande om bidraget.

Risk att målet om 50 000 skrotade bilar missas

Regeringens nya skrotningspremie kan floppa. En undersökning från Kvdbil och Kantar Sifo visar att bara en av fem bilägare tycker att 10 000 kronor är

“Strössel på glassen” enligt regeringen

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) medger att intresset varit svalt, men hyser förhoppningar om att den nya, högre premien ska öka attraktiviteten. Förslaget om höjningen är en del av regeringens vårändringsbudget.

ANNONS

Pourmokhtari avstår från att spekulera i det exakta antalet nya sökande, men framhåller att regeringens främsta klimatåtgärder är investeringar i kärnkraft, vindkraft och utbyggnad av laddinfrastruktur. Hon beskriver skrotningspremien som “lite strössel på glassen.”

Regeringen planerar även att lansera en elbilsbonus riktad specifikt till hushåll med större behov av ekonomiskt stöd, ett förslag som förväntas presenteras under nästa år.

Tidigare har Dagens PS kritiserat den ursprungliga skrotningspremien för att vara otillräcklig. Enligt motorjournalisten Åsa Wallenrud var 10 000 svenska kronor inte tillräckligt för att motivera bilägare att investera i en elbil, då inköpskostnaden fortfarande är hög.

Den låga elbilsförsäljningen i Sverige, särskilt jämfört med länder som Norge som erbjuder mer generösa incitament, belyser behovet av omfattande politiska åtgärder. För att påskynda övergången till elbilar krävs skattefördelar och en välutbyggd laddinfrastruktur. Höjningen av skrotningspremien är ett steg i rätt riktning, men det återstår att se om det är tillräckligt för att omforma den svenska fordonsflottan och nå de uppsatta klimatmålen.

En tung nyhet för Volvo Cars: Tusentals tjänster försvinner i Sverige

Volvo Cars står inför en omfattande omorganisation som innebär att uppemot 3 000 anställda, inklusive konsulter, påverkas globalt. Detta meddelar

Missa inte:

Skogsstriden som skakar kyrkans försoningsarbete. News 55

Sommarens elpriser väntas svänga kraftigt. E55

Hemarbete splittrar Storbritannien: “Ingen svarar”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS