Den japanska biltillverkaren Nissan, som kämpar med stora förluster, överväger nu att sälja sitt globala huvudkontor i Yokohama.
Nissan i panik – säljer kronjuvelen för att överleva


Mest läst i kategorin
Ett försäljningspris på över 1 miljard svenska kronor skulle kunna finansiera den omfattande omstrukturering som företaget genomgår.
I ett försök att hantera de enorma kostnaderna för en global omstrukturering, där sju av sjutton fabriker ska stängas och 20 000 jobb försvinna, tittar Nissan på att sälja sitt huvudkontor i Yokohama, söder om Tokyo. Byggnaden, som uppskattas vara värd över 1 miljard svenska kronor, är placerad på ett attraktivt läge nära Yokohamas tågstation, en stor knutpunkt för pendlare.

Nissan flyttade sitt globala huvudkontor från Tokyo till Yokohama 2009. Komplext, som även inrymmer ett galleri med Nissans fordon, ligger i Minato-Mirai 21-distriktet. Enligt rapporter från bland annat Nikkei Asia och NHK, den japanska public service-kanalen, finns huvudkontoret med på en lista över tillgångar som Nissan avser att sälja senast i slutet av räkenskapsåret i mars 2026.
“Vi planerar att täcka omstruktureringskostnaderna genom försäljning av tillgångar”, har Nissans vd Ivan Espinosa tidigare uttalat, även om han inte specifikt nämnt huvudkontoret.

Tusentals jobb ryker – Nissan sitter knivigt till
Den japanska fordonstillverkaren Nissan står inför en omfattande omstrukturering och planerar att skära ner ytterligare i personalstyrkan. Enligt
En strategi för överlevnad
Försäljningen av huvudkontoret skulle vara ytterligare ett drastiskt steg i Nissans kamp för överlevnad. Företaget redovisade en nettoförlust på över 49 miljarder svenska kronor för räkenskapsåret som slutade i mars. Den ekonomiska situationen är minst sagt prekär, något som Dagens PS tidigare rapporterat om i artikeln “Nissan i fritt fall – tvingas till extrema nödåtgärder”.
Det är dock troligt att Nissan, om försäljningen blir av, kommer att fortsätta använda byggnaden genom ett så kallat “sale-and-leaseback”-avtal, vilket innebär att de hyr tillbaka lokalerna av den nya ägaren.
Detta är en metod som inte är ovanlig inom fordonsindustrin – bland annat har McLaren gjort detsamma med sitt huvudkontor i Woking för att minska skulder.
Senaste nytt
Omfattande omstruktureringar
Förutom den potentiella försäljningen av huvudkontoret och nedläggningen av sju fabriker, inklusive två inhemska anläggningar som uppges vara Oppama- och Shonan-fabrikerna, planerar Nissan att minska sin globala arbetsstyrka med 20 000 anställda fram till räkenskapsåret 2027.

Nissan väcker liv i ikonisk modell
Nissan ger järnet med elnyheter. Ikonisk modell återvänder i ny tappning, samtidigt som en annan storsäljare får ny kostym. Nissan meddelar att två nya
Företaget arbetar även med att effektivisera sin produktutveckling. Antalet fordonsplattformar ska minskas från dagens 13 till endast sju stycken år 2035. Målet är att korta ledtiden för utveckling av nya modeller till 37 månader, med en ännu mer ambitiös målsättning på 30 månader för framtida projekt. Vissa avancerade produktaktiviteter pausas, och 3 000 anställda omplaceras för att fokusera på kostnadsbesparande initiativ.
Nissans nya vd, Espinosa, har betonat vikten av att prioritera självförbättring med större brådska och snabbhet. Han menar att målet är att uppnå lönsamhet som är mindre beroende av volym.
“Som ny ledning intar vi ett försiktigt förhållningssätt för att omvärdera våra mål och aktivt söka alla möjliga möjligheter att implementera och säkerställa en robust återhämtning. Re:Nissan är en handlingsinriktad återhämtningsplan som tydligt beskriver vad vi behöver göra nu. Alla anställda är engagerade i att arbeta tillsammans som ett team för att genomföra denna plan, med målet att återgå till lönsamhet senast räkenskapsåret 2026”, sade Espinosa i samband med företagets senaste kvartalsrapport.
Osäker framtid trots drastiska åtgärder
Trots de drastiska åtgärderna är Nissans framtid alltjämt osäker. Företaget har pressats av sviktande fordonsförsäljning i Kina och USA, samt amerikanska tullar. Målet är att återgå till lönsamhet under nästa räkenskapsår, men vägen dit är lång och fylld av utmaningar.
Vissa källor menar dock att det finns motstånd internt mot en försäljning av huvudkontoret, vilket kan påverka det slutgiltiga beslutet.

Nissan Micra gör skrällcomeback – på el
En ny era inleds för Nissans populära småbil Micra, som nu återvänder i en helt eldriven version. Lanseringen, som sker sent under 2025, markerar en
Missa inte:
Urban Hamid ångrade att han sålde skyddsvästen på Blocket. News 55
Vreden mot sömniga Pensionsgruppen: Svensk pension är för låg. E55
Europa kliver in i stormaktsspelet – Macron på offensiv i Asien. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.