Dagens PS

Nissan i panik – säljer kronjuvelen för att överleva

Nissan har det lite svårt så huvudkontoret kan ryka. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)
Nissan har det lite svårt så huvudkontoret kan ryka. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Den japanska biltillverkaren Nissan, som kämpar med stora förluster, överväger nu att sälja sitt globala huvudkontor i Yokohama.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett försäljningspris på över 1 miljard svenska kronor skulle kunna finansiera den omfattande omstrukturering som företaget genomgår.

I ett försök att hantera de enorma kostnaderna för en global omstrukturering, där sju av sjutton fabriker ska stängas och 20 000 jobb försvinna, tittar Nissan på att sälja sitt huvudkontor i Yokohama, söder om Tokyo. Byggnaden, som uppskattas vara värd över 1 miljard svenska kronor, är placerad på ett attraktivt läge nära Yokohamas tågstation, en stor knutpunkt för pendlare.

Vem behöver ens kontor längre? Jobba hemifrån är det nya. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)
Vem behöver ens kontor längre? Jobba hemifrån är det nya. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)

Nissan flyttade sitt globala huvudkontor från Tokyo till Yokohama 2009. Komplext, som även inrymmer ett galleri med Nissans fordon, ligger i Minato-Mirai 21-distriktet. Enligt rapporter från bland annat Nikkei Asia och NHK, den japanska public service-kanalen, finns huvudkontoret med på en lista över tillgångar som Nissan avser att sälja senast i slutet av räkenskapsåret i mars 2026.

“Vi planerar att täcka omstruktureringskostnaderna genom försäljning av tillgångar”, har Nissans vd Ivan Espinosa tidigare uttalat, även om han inte specifikt nämnt huvudkontoret.

Tusentals jobb ryker – Nissan sitter knivigt till

Den japanska fordonstillverkaren Nissan står inför en omfattande omstrukturering och planerar att skära ner ytterligare i personalstyrkan. Enligt

En strategi för överlevnad

Försäljningen av huvudkontoret skulle vara ytterligare ett drastiskt steg i Nissans kamp för överlevnad. Företaget redovisade en nettoförlust på över 49 miljarder svenska kronor för räkenskapsåret som slutade i mars. Den ekonomiska situationen är minst sagt prekär, något som Dagens PS tidigare rapporterat om i artikeln “Nissan i fritt fall – tvingas till extrema nödåtgärder”.

Det är dock troligt att Nissan, om försäljningen blir av, kommer att fortsätta använda byggnaden genom ett så kallat “sale-and-leaseback”-avtal, vilket innebär att de hyr tillbaka lokalerna av den nya ägaren.

ANNONS

Detta är en metod som inte är ovanlig inom fordonsindustrin – bland annat har McLaren gjort detsamma med sitt huvudkontor i Woking för att minska skulder.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Omfattande omstruktureringar

Förutom den potentiella försäljningen av huvudkontoret och nedläggningen av sju fabriker, inklusive två inhemska anläggningar som uppges vara Oppama- och Shonan-fabrikerna, planerar Nissan att minska sin globala arbetsstyrka med 20 000 anställda fram till räkenskapsåret 2027.

Nissan väcker liv i ikonisk modell

Nissan ger järnet med elnyheter. Ikonisk modell återvänder i ny tappning, samtidigt som en annan storsäljare får ny kostym. Nissan meddelar att två nya

Företaget arbetar även med att effektivisera sin produktutveckling. Antalet fordonsplattformar ska minskas från dagens 13 till endast sju stycken år 2035. Målet är att korta ledtiden för utveckling av nya modeller till 37 månader, med en ännu mer ambitiös målsättning på 30 månader för framtida projekt. Vissa avancerade produktaktiviteter pausas, och 3 000 anställda omplaceras för att fokusera på kostnadsbesparande initiativ.

Nissans nya vd, Espinosa, har betonat vikten av att prioritera självförbättring med större brådska och snabbhet. Han menar att målet är att uppnå lönsamhet som är mindre beroende av volym.

“Som ny ledning intar vi ett försiktigt förhållningssätt för att omvärdera våra mål och aktivt söka alla möjliga möjligheter att implementera och säkerställa en robust återhämtning. Re:Nissan är en handlingsinriktad återhämtningsplan som tydligt beskriver vad vi behöver göra nu. Alla anställda är engagerade i att arbeta tillsammans som ett team för att genomföra denna plan, med målet att återgå till lönsamhet senast räkenskapsåret 2026”, sade Espinosa i samband med företagets senaste kvartalsrapport.

Osäker framtid trots drastiska åtgärder

Trots de drastiska åtgärderna är Nissans framtid alltjämt osäker. Företaget har pressats av sviktande fordonsförsäljning i Kina och USA, samt amerikanska tullar. Målet är att återgå till lönsamhet under nästa räkenskapsår, men vägen dit är lång och fylld av utmaningar.

ANNONS

Vissa källor menar dock att det finns motstånd internt mot en försäljning av huvudkontoret, vilket kan påverka det slutgiltiga beslutet.

Nissan Micra gör skrällcomeback – på el

En ny era inleds för Nissans populära småbil Micra, som nu återvänder i en helt eldriven version. Lanseringen, som sker sent under 2025, markerar en

Missa inte:

Urban Hamid ångrade att han sålde skyddsvästen på Blocket. News 55

Vreden mot sömniga Pensionsgruppen: Svensk pension är för låg. E55

Europa kliver in i stormaktsspelet – Macron på offensiv i Asien. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS