En exklusiv italiensk skapelse, ett hantverk, trotsar åldern och återvänder i en ny skepnad, som hyllar det förflutna med modern teknik.
När hantverk möter körglädje – Pagani Huayra Codalunga


Mest läst i kategorin
Detta fordon, med sitt klassiska utseende och en eftertraktad växellåda, är en sällsynt syn som lockar med löften om en unik körupplevelse.
Endast ett fåtal exemplar kommer att tillverkas av denna specialversion, skriver Pagani.


Ett hantverk kommer ut på vägarna – med en överraskande detalj
Trots att Pagani Huayra-modellen har funnits i över tio år, visar den italienska biltillverkaren Pagani inga tecken på att sluta utveckla den. De har nyligen avtäckt en ny, öppen version av sin hyllade Huayra Codalunga.
Denna långstjärtade hyperbil har kanske förlorat sitt tak, men behåller sin omtyckta V-12-motor och erbjuds dessutom med en manuell växellåda – något som är ovanligt i dagens superbilar.


Huayra har ständigt utvecklats sedan den först lanserades. Codalunga, som presenterades som coupé under 2022, är ett tydligt exempel på detta. Denna variant, som är extremt exklusiv även för att vara en Pagani, har en förlängd bakdel.
Detta är en hyllning till 1950- och 60-talets klassiska racerbilar, och i synnerhet grundaren Horacio Paganis älskade Porsche 917.


Design som möter historien
Med sin breda grill, svepande linjer och upphöjda bakdel är Codalungan en av de mest visuellt tilltalande hyperbilarna under det senaste decenniet. Coupé- och Speedster-versionerna är nästan identiska, med undantag för taket.


Avsaknaden av ett fast tak på Speedstern har krävt installation av en störtbåge bakom sätena för att bibehålla strukturell integritet och säkerhet. Den senaste versionen av modellen levereras även med ett avtagbart tak som kan monteras vid sämre väder, och som diskret fälls in i bilen när det inte används.


Bilder som har släppts visar bilen i en vacker, metallisk mintgrön nyans. Den glittrande färgen sträcker sig till fordonets yttre detaljer.
Den öppna interiören är lika utsmyckad som alltid och har till och med ett unikt broderat tyg på sätena, mittkonsolen och dörrpanelerna, vilket ger en lyxig och detaljerad känsla.


Kraft och prestanda i fokus
Precis som coupé-versionen drivs Codalunga Speedster av en 6,0-liters V-12-motor från AMG. Motorn levererar 852 hästkrafter och ett vridmoment på 1 100 Newtonmeter, vilket är 13 hästkrafter mer än coupé-modellen.

Denna maskin kan utrustas med en sjuväxlad manuell växellåda – vilket gör den till den andra Huayra-varianten med detta alternativ – eller en sjuväxlad automatiserad manuell växellåda. Även om inga officiella prestandasiffror har meddelats, förväntas den vara mycket snabb, vilket är typiskt för en Huayra.

Pagani planerar att bygga endast tio exemplar av Codalunga Speedster, vilket gör den något vanligare än coupé-versionen som byggdes i fem exemplar.

Priset har inte offentliggjorts, vilket inte är förvånande. Men med tanke på att den ursprungliga Codalungan rapporteras ha kostat runt 75 miljoner svenska kronor, kan vi anta att den öppna versionen blir minst lika dyr, om inte dyrare.

Missa inte:
Sällsynt chans: Klassiska Mercedes-Benz 300 SL kan bli din. Dagens PS
Vägarnas eviga stjärna: Fiats ikoniska modell fyller 70 år. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.