En brittisk specialist inom elmotorer, Yasa numera ägd av Mercedes-Benz, har uppnått en anmärkningsvärd bedrift som kan omdefiniera framtiden för elfordon.
Mini-elmotor på 13 kg slår världsrekord


Mest läst i kategorin
Företaget hävdar att de har utvecklat en prototypmotor med den högsta effekttätheten hittills, vilket är ett stort steg framåt för elektrisk drivlina. Denna innovation kan öppna dörrar för mer kompakta och kraftfulla elektriska fordon, och banar väg för nästa generations sportbilar och andra applikationer där vikt och utrymme är avgörande.
Hemligheten bakom den fjäderlätta kraften
Yasa, det brittiska företaget som numera ägs av Mercedes-Benz, har nyligen presenterat en prototypmotor som de menar är ett inofficiellt världsrekord.
Denna motor väger otroliga 13,1 kilogram och levererar hela 550 kilowatt.
Det betyder en effekttäthet på 42 kilowatt per kilogram, vilket är mer än dubbelt så bra som den tidigare standarden i branschen. Företag som Equipmake och Helix har tidigare visat upp imponerande siffror, men Yasa tar nu täten.

Ett genombrott som ingen hade väntat sig
Tim Woolmer, Yasas tekniska chef, delade nyheten på LinkedIn och kallade det “Ett nytt världsrekord”. Han förklarade att motorn kunde upprätthålla 670 volt och 850 ampere under fem sekunder.
Det mest förvånande är att vikten på 13,1 kilogram inkluderar alla delar som behövs för en färdig produkt, som motorhölje och axel.
Vad som verkligen sticker ut är att denna prestation har uppnåtts utan att använda sällsynta eller dyra material som kobolt-järn-lamineringar, och den är inte heller 3D-printad. Tekniken är istället redo för massproduktion och kan tillverkas i upp till 50 000 enheter per år till en rimlig kostnad.
Detta gör att den potentiellt kan användas i kommande Mercedes-modeller.

Lista: De här bilarna rasar mest i värde just nu
Bilarnas hemliga värdefall avslöjas: dessa modeller tappar mest och kan kosta dig dyrt. Se upp för de stora förlorarna på marknaden. Det finns bilar som
Framtidens motor redan här?
Yasa är experter på kompakta axialflödesmotorer och köptes upp av Mercedes-Benz under 2021. Företagets motorer har redan synts i konceptbilar som Mercedes-Benz Vision One-Eleven och AMG GT XX-konceptbilen, där tre Yasa-enheter tillsammans levererar 1 000 kilowatt.
Det är ännu inte helt klart om den motor som nu testats är samma som den som finns i AMG GT XX-konceptet. Woolmer har dock hintat om att Yasa har mer att visa upp och att de ännu inte har nått gränsen för vad som är möjligt.
Han nämnde också att de planerar att testa motorn på en ännu större dynamometer i sommar.

Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen
Efter år av skärmar som fyller bilens insida, tar nu tekniken steget ut. Faraday Futures nya minibuss får ett interaktivt yttre. En ny elektrisk minibuss,
En banbrytande teknik som ritar om kartan
Detta genombrott är en viktig milstolpe för Yasa och visar vad som är möjligt inom design av högpresterande elmotorer. Företaget, som redan levererar motorer till bilmärken som Lamborghini, Mercedes-AMG och Ferrari, menar att denna teknik kan öppna upp för helt nya sätt att bygga fordon.
Även om rekordet är inofficiellt, pekar det mot en mycket spännande framtid för elektrisk mobilitet och dess förmåga att överträffa alla förväntningar.

Chockdraget: Subaru utmanar ödet med nya elbilar
Subaru, ett märke som länge varit synonymt med rallyframgångar och robusta fyrhjulsdrivna fordon, står inför en omvälvande förändring. Medan namnet
Missa inte:
Porsche i kris – vd:n går ut med dramatiskt besked. Dagens PS
Bilindustrin i krismöte när EU vill införa ny megaskatt. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.