Mazda MX-5, känd för sina mjuka linjer och snabba kurvtagning, har nu förvandlats till ett rått terrängmonster.
Miatan som blev ett brutalt terrängmonster


Mest läst i kategorin
Denna unika skapelse, som nu går under klubban, trotsar alla förväntningar och erbjuder en körupplevelse utöver det vanliga.
Från grusväg till vildmark – en Miata som vägrar ge upp
Mazda MX-5 har länge varit en favorit bland bilentusiaster tack vare sin lätta konstruktion, bakhjulsdrift och fokus på körglädje. Den första generationen, lanserad 1989, återupplivade klassiska roadster-ideal och blev snabbt en succé. Men ingen kunde nog föreställa sig att en sådan bil skulle kunna förvandlas till ett terrängfordon.

Denna speciella Miata, en 1994 års M Edition i Montego Blue Mica, har dock bevisat motsatsen. Med en rad omfattande modifieringar är den nu redo att tackla de mest utmanande underlagen.
Även om den fortfarande är bakhjulsdriven, har denna Miata utrustats med tillräckligt många terrängkomponenter för att den ska kunna ta sig fram där en standard MX-5 aldrig skulle våga närma sig.

Denna ombyggda Miata, som kärleksfullt döpts till “Bajayata”, har bland annat fått ett Paco Motorsports Offroadster Kit, vilket ger den en markfrigång som är dubbelt så hög som vissa stadsjeepar. Imponerande 31-tums BF Goodrich-däck och specialanpassade AFCO Racing coilovers på varje hörn kompletterar fjädringspaketet.

Senaste nytt
Byggd för att hålla – och köra hårt
För att skydda bilens vitala delar under terrängkörning har den utrustats med robusta förstärkningar. Zerek Fabrication har levererat främre och bakre stötfångare, och underredet skyddas av kraftiga hasplåtar. För att säkerställa säkerheten för förare och passagerare finns en Track Dog Racing Hard Dog diagonal störtbåge installerad.
Med tanke på de äventyr denna Miata är byggd för, är det ingen överraskning att ett extra 15-tums hjul finns fäst på ett SQIIRL MODS bagageställ – en försäkring mot oväntade punkteringar ute i vildmarken.

Men modifieringarna slutar inte där. För att kompensera för den extra vikten från de större hjulen och däcken, och för att ge bilen den kraft den förtjänar, har motorn fått en rejäl uppgradering. En Flyin’ Miata turbocharger kit har installerats, och den ursprungliga 5-växlade manuella växellådan har ersatts med en 6-växlad sådan från en 2004 års Mazdaspeed Miata.
Dessutom har en lättare billet stålsvänghjul monterats, tillsammans med en Flyin’ Miata Happy Meal koppling och ett Mazda limited-slip differential. All denna teknik garanterar att kraften effektivt överförs till bakhjulen, oavsett underlag.

En udda mix av lyx och råstyrka
Det som verkligen överraskar med denna terräng-Miata är insidan. Medan man kanske förväntar sig en avskalad och funktionell interiör, har ägaren valt att behålla de ursprungliga sportstolarna i brunt läder och mattorna. Denna oväntade kombination av lyx och terrängkapacitet skapar en unik atmosfär i bilen, och bidrar sannolikt till en mer bekväm körupplevelse under utmanande förhållanden.

Med tillägg som en MOMO-ratt, extra mätare på A-stolpen och en modern JVC-stereoanläggning, är detta en bil som är lika genomtänkt på insidan som på utsidan.
Trots alla fantastiska modifieringar finns det några kända skavanker, vilket är vanligt för ett fordon som har levt ett aktivt liv. Mindre repor och färgdefekter på utsidan, samt visst slitage på säten och interiördetaljer, är att förvänta.

Även om luftkrockkuddens varningslampa lyser konstant på grund av den eftermonterade ratten, och den eldrivna antennen är ur funktion, är dessa mindre detaljer i sammanhanget. Säljaren rekommenderar också ett byte av kamremmen, och det finns lite rost på skärmbreddarna och underredskomponenterna – tecken på att denna bil har använts för sitt syfte.
En unik möjlighet för äventyraren
Denna 1994 års Mazda MX-5 Miata M Edition har genomgått en anmärkningsvärd förvandling. Från en elegant sportbil har den utvecklats till ett rått och kapabelt terrängfordon, redo att ta sig an de mest utmanande underlagen.

Med 15 tums markfrigång och 12 tums fjädringsväg, samt en förlängd hjulbas och spårvidd, är detta en bil som är byggd för äventyr. Att den dessutom har en Flyin’ Miata turbocharger kit och en sexväxlad manuell växellåda från en Mazdaspeed Miata gör den till en riktig körglädje.
För den som söker en unik bilupplevelse, bortom det vanliga, är denna Miata på auktion en sällsynt möjlighet. I en tid då även lyxbilstillverkare som Lamborghini och Porsche utforskar terrängversioner av sina sportbilar, ligger denna modifierade MX-5 helt rätt i tiden – och till ett betydligt mer överkomligt pris än en begagnad Porsche 911 Dakar, som kan kosta över 3 miljoner svenska kronor.

Du hittar bilen här på Cars & Bids.

Sportbilsfantaster jublar: Mazda räddar purismen i nya MX-5
Tio år har passerat sedan den nuvarande generationen av Mazda MX-5 introducerades, och motorintresserade världen över väntar med spänning på vad som
Missa inte:
Tjänstemän utsätts för påtryckningar i sina egna hem. News 55
Så mycket mer värd är varje svensk krona nu. E55
Qatar öppnar plånboken för världens finansjättar. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.