Dagens PS

Mercedes svenske vd svänger i Kina-frågan

Mercedes
Ola Källenius, svensk vd för Mercedes är en av flera som tvingats omvärdera sin syn på bilmarknaden i Kina.(Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 sep. 2023Publicerad: 05 sep. 2023

Det går inte längre att betrakta Kina som en expansiv marknad. Det menar Mercedes vd Ola Källenius som svängt i frågan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Han har fått rubriker förr: Ola Källenius, den 54-årige Västervikssonen och den förste icke-tysken som leder Mercedes.

Nu är det dags igen och det med anledning av Källenius syn på Kina som marknad, som svängt på senare tid.

För två år sedan var han entusiast över möjligheterna i Kina när han intervjuades på bilmässan i München.

”Om vi tittar på BNP-tillväxten, om vi tittar på hur många köpare som kommer in i det segment som är relevant för Merces, representerar de kommande tio åren förmodligen den största absoluta tillväxtmöjligheten för oss”, sade han då.

Annan ton nu

Två år senare är tonen en annan då Källenius, från årets upplaga av mässan, intervjuas av Bloomberg om läget på den kinesiska marknaden.

“Efter 30-40 år av ett ekonomiskt under, har de nått en mättnadsnivå”, säger Källenius.

Mercedes vd ger en dyster bild av de kinesiska utsikterna och menar att man inte kan räkna med en kraftig expansion längre.

ANNONS

”Vi måste ta en lite försiktig hållning till det och se hur saker utvecklas, och inte vänta oss snabb tillväxt när det gäller ekonomin på kort sikt.”

ANNONS

Senaste nytt

Kalla siffror

Så är Källenius inte ensam.

Tvärtom spelar hans väg från hausse till baisse en bredare förskjutning inom fordonsindustrin kring Kina, och den bygger på kalla siffror.

Samtidigt som Mercedes intäkter i USA ökade med 9,2 procent första halvåret i år och med nästan 20 procent i Tyskland, sjönk de med 9,2 procent i Kina.

Kina agerar nu

Den kinesiska ledningen har känt av de västliga attitydförändringarna mot kinesiska satsningar och försöker nu manövrera sig bort från dem.

De senaste dagarna har man vidtagit åtgärder för att stötta fastighetssektorn, som krisar, och gett skattelättnader till hushållen.

ANNONS

Samtidigt proklamerar man nya policyer för att öka tillväxten i den privata sektorn och under helgen förklarade diktatorn Xi Jinping att landet ska fortsätta öppna sig.

Är det för sent?

När det gäller bilindustrin kan det vara för lite och för sent. Särskilt då det inte bara är Mercedes som drar öronen åt sig.

Stellantis upphörde med tillverkningen av Jeep-SUV i Kina förra året, med hänvisning bland annat till ”politisk inblandning”.

Mitsubishi pausade i juni sin verksamhet i Kina på obestämd tid. På den tyska hemmafronten backas Källenius åsikter dessutom upp av andra i branschen.

Däribland Stefan Hartung, vd för Robert Bosch, världens största leverantör av bildelar och Oliver Blume, vd för Volkswagen.

Läs även:

Mercedes svenske VD: ”vi var fulla när vi utvecklade bilen”

Mercedes visar ny elbil – räckvidd på 75 mil

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS