Dagens PS

Mercedes erkänner: EQS kom för tidigt – men det fanns en plan

Gorden Wagener, Mercedes-Benz designchef. (Foto: Mercedes-Benz)
Gorden Wagener, Mercedes-Benz designchef. (Foto: Mercedes-Benz)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 juli 2025Publicerad: 04 juli 2025

Mercedes-Benz släppte sin elektriska flaggskeppsbil EQS med stora förhoppningar. Men nu erkänner företaget att världen kanske inte var riktigt redo för denna futuristiska lyxbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen mötte kritik, och Mercedes säger att marknadsföringen kanske inte var den bästa. Vad gick egentligen snett med EQS?

EQS – en bil från framtiden som kom för tidigt

När Mercedes bestämde sig för att släppa EQS var tanken att det skulle bli en bil som förde eldrift till den exklusiva lyxklassen. Ett starkt alternativ till Tesla Model S, men med en design och teknologi som skulle sticka ut ännu mer. Mercedes ville sätta en ny standard för elektriska lyxbilar.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)

Men när bilen rullade ut på marknaden, blev reaktionerna något blandade. En av de största anledningarna till detta var bilens design. Med sin aerodynamiska, rundade form – eller “jelly bean”-design som den kallades – gick EQS helt emot den traditionella lyxbilsestetiken.

Många bilköpare hade svårt att förstå den futuristiska designen, och det påverkade försäljningen negativt, skriver Carscoops.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)

Trots att EQS hade alla de rätta specifikationerna för att vara en toppklassig elbil, visade det sig att många i lyxbilssegmentet föredrar det gamla vanliga – långa motorhuvar och en mer konventionell, tung design.

Mercedes hade kanske missbedömt vad marknaden faktiskt var redo för.

ANNONS
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

“Inte en chaufförsbil” – men ändå?

En av de mest intressanta insikterna kommer från Gorden Wagener, Mercedes-Benz designchef, som nu öppnar upp om varför EQS kanske kom för tidigt.

Enligt honom var bilen mer futuristisk än vad marknaden egentligen var beredd på. Wagener erkänner också att Mercedes marknadsföring inte riktigt gjorde bilen rättvisa.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)

En del av missförståelsen handlar om att många förväntade sig att EQS skulle vara en klassisk chaufförsbil – en bil för den som vill bli körd i lyx. Men det var inte alls tanken. Mercedes ville skapa en elbil med fokus på teknologi och framåtsträvande design, inte bara en bil som skulle köras av en annan.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)

“Vi kanske borde ha marknadsfört den som något mer futuristiskt, kanske som en S-Klass Coupé eller en modern CLS”, säger Wagener.

Om EQS hade presenterats på det sättet kanske fler hade förstått bilens potential. Det handlar om att visa upp den som något nytt, inte bara ett elektriskt alternativ till den traditionella S-Klassen.

ANNONS

Återkallelse – teknikfel drabbar Mercedes drömbil

En exklusiv superbil från Mercedes dras nu tillbaka. Ett potentiellt problem har upptäckts som kan få oväntade konsekvenser för ägarna. En av världens

Uppdateringar – men inget radikalt

Trots att Mercedes erkänner att EQS kanske inte var helt rätt för marknaden när den släpptes, har de försökt att förbättra bilen. 2024 fick EQS en subtil uppdatering i form av en omdesignad frontgrill. Men bortom den lilla kosmetiska förändringen var den grundläggande designen densamma.

“Jelly bean”-formen förblev intakt, och även om det kanske gör bilen mer aerodynamisk, förändrar det inte hur den uppfattas av många.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)

Mercedes har också meddelat att de inte planerar en andra generation av EQS. Istället ska de slå samman S-Klass och EQS till en gemensam modellserie. Denna serie kommer att erbjuda både eldrift och förbränningsmotorer, och det är en strategi liknande den BMW har använt med sin 7-serie och i7.

För bilentusiaster betyder det att vi inte kommer att se någon ny version av EQS inom den närmaste framtiden. I stället kommer Mercedes att fortsätta att sälja den nuvarande modellen fram till omkring 2030, och vi kan förvänta oss ytterligare uppdateringar för att göra den mer tilltalande för framtida köpare.

Har Mercedes-AMG skapat den ultimata elbilen?

Världens snabbaste elbil har presenterats av Mercedes-AMG. Med otrolig kraft och snabb laddning visar den framtidens prestandafordon. Denna bil

Framtiden ser ljus ut – men vi får vänta

ANNONS

Det är tydligt att Mercedes har lärt sig av sina misstag. Istället för att låta EQS förbli en ensidig elbil för en nischad marknad, planerar de att blanda det bästa från två världar.

Den nya modellen som kommer att förena S-Klass och EQS verkar vara Mercedes sätt att hitta en väg framåt, där kunder kan välja mellan en traditionell förbränningsmotor eller den elektriska framtiden.

Detta innebär att EQS kommer att vara kvar i produktion under flera år framöver, men med mer fokus på att förbättra funktionaliteten snarare än att göra stora designförändringar. Det handlar om att lyssna på kundernas önskemål och förstå att lyx inte alltid betyder att följa traditionen. I framtiden kanske Mercedes får rätt – men vi får vänta och se.

De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt

Lyxmärket i blåsväder: Trots storsatsning nobbar kunderna det nya flaggskeppet. Nu skakas planerna för framtiden i grunden efter fiaskot. I den ständigt

Missa inte:

Varning: Bedragarnas SMS från falska “Pensionsmyndigheten”. News 55

Så blåste kriminella pensionärer på miljarder via premiepensionen. E55

Historiska trendbrottet – Polen vänder sig bort från kolkraften. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS