Biltillverkaren Mazda, känd för sina okonventionella motorlösningar, har nu tagit patent på något som kan omforma den moderna förbränningsmotorn i grunden.
Mazdas nya patent som kan rädda förbränningsmotorn


Mest läst i kategorin
Tekniken är lika fascinerande som den är komplicerad.
En ny era för förbränningsmotorn
Mazda har länge gått sin egen väg när det gäller motordesign. Företaget har tidigare försökt att få wankelmotorn att fungera och har även introducerat bensinmotorer med kompressionständning.
Nu har de dock tagit fram en sex-taktsmotor som inte bara är en innovation, utan också en potentiell räddning för den klassiska bensinmotorn i en alltmer elektrifierad värld.
Den unika patenterade tekniken, som kallas “fuel reforming system for vehicle”, syftar till att minska koldioxidutsläppen genom att motorn själv producerar vätgas från bensin.
Senaste nytt
Hur den fungerar
Till skillnad från en konventionell fyrtaktsmotor, som består av insug, kompression, förbränning och avgas, lägger Mazdas nya motor till ytterligare två takter. Enligt CarBuzz fungerar den på följande sätt:

motorn använder sin egen värme och en katalysator för att bryta ner bensin till vätgas och rent kol. Vätgasen används sedan som bränsle i motorn, medan kolet fångas upp i en speciell behållare. På så sätt blir koldioxidutsläppen nära noll.

Om motorn av någon anledning inte har tillräckligt med vätgas redo, kan den tillfälligt växla över till att drivas med vanlig bensin.

En komplicerad lösning
Tekniken är dock extremt komplex, vilket även Mazda är medveten om. Motorn kräver fler delar, inklusive en extra ventilbana och tre extra bränsleinsprutare. Den behöver även en speciell enhet för kolåtervinning.
Enligt källan väger bensin till största del av kol, och för varje tank på 57 liter i en Mazda CX-5, skulle man få ut cirka 37 kilogram rent kol. Denna mängd skulle behöva tömmas och hanteras, eventuellt vid regelbunden service.
Det insamlade kolet skulle sedan kunna användas till stålproduktion eller pigment.

Därför hyllas Mazdas dieselmotor i nya CX-80
Mazda CX-80, den senaste familjebilen från den japanska tillverkaren, har mötts av blandade men övervägande positiva reaktioner från europeiska
Effektiviteten är en fråga
Även om idén är spännande, är dess praktiska effektivitet ifrågasatt. Vätgasförbränning är en sällsynt teknik inom bilindustrin. Ett av de mest kända exemplen är BMW Hydrogen 7 från 2007. Den bilens 6,0-liters V12-motor, som kunde köras på både bensin och flytande vätgas, hade en bränsleförbrukning på motsvarande 34 liter per 100 kilometer när den kördes på vätgas.
Detta är en betydligt sämre effektivitet än bilens bensinläge. Det är dock viktigt att notera att det rör sig om en äldre vätgasteknik, och Mazdas system skulle kunna vara mer effektivt.
Trots alla tekniska utmaningar och osäkerheter är det här patentet ett tydligt bevis på att Mazda fortsätter att utforska innovativa lösningar för framtidens bilmotor. Och även om en produktionversion ännu inte finns, är det en perfekt ingenjörskonst för en tillverkare som sällan väljer den enkla vägen.

Här snor elbilsägare el via parkeringshuset
Flera bilägare har upptäckt en oväntad metod för att ladda sina fordon utan kostnad. Genom att dra en kabel från ett kommunalt parkeringshus i Hornsberg,
Missa inte:
Tragiskt: Hopplöst att köpa bostad efter skilsmässan. News 55
Aktiebluffar blir allt mer avancerade: “Tagna på sängen”. E55
Storbråk i USA om ny logotyp – nu väger Trump in. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]