Dagens PS

Lyxmärket Yangwang redo för europeisk satsning

Yangwang U9 (Foto: Yangwang)
Yangwang U9 (Foto: Yangwang)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 juli 2025Publicerad: 22 juli 2025

BYD bekräftar nu officiellt att deras exklusiva lyxmärke Yangwang, som lanserades i Kina 2023, är på väg till Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna strategiska expansion positionerar Yangwang ovanför BYD:s kärnsortiment och premiummärket Denza, med fokus på teknikdrivna högprestandamodeller, skriver Autocar.

Flytten markerar BYD:s ambition att konkurrera direkt med välkända namn som Bentley, Porsche och Ferrari, vilket signalerar ett nytt kapitel för kinesiska biltillverkare på den europeiska lyxmarknaden.

Yangwang U8 – en suv utöver det vanliga

Yangwang U8 (Foto: Yangwang)
Yangwang U8 (Foto: Yangwang)

Yangwang gjorde sin debut 2023 med Yangwang U8, en massiv lyx-suv med räckviddsförlängare. Fordonet stoltserar med över 1000 hästkrafter och accelererar snabbare än en BMW M3.

U8 har även unika förmågor som att kunna rotera 360 grader på plats och att flyta på vatten, vilket understryker märkets fokus på avancerad teknik och prestanda.

I Kina har U8 varit tillgänglig i omkring två år med ett pris motsvarande cirka 1 650 000 svenska kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Yangwang U9 – en eldriven superbil

Yangwang U9 (Foto: Yangwang)
Yangwang U9 (Foto: Yangwang)
ANNONS

Kort efter U8 lanserades Yangwang U9, en helelektrisk superbil. U9 har en toppfart på imponerande 386 kilometer i timmen och kan, tack vare sitt helhydrauliska fjädringssystem, hoppa på plats eller köra på tre hjul.

Yangwang U9 (Foto: Yangwang)
Yangwang U9 (Foto: Yangwang)

Denna modell visar på Yangwangs innovationskraft och förmåga att leverera extrema prestanda. Priset för U9 i Kina har legat runt motsvarande 2 750 000 svenska kronor.

Superbilen – slår sin egen hastighetsgräns

Yangwang, BYD:s superexklusiva sub-brand, släpper nu en grym video på deras rykande färska, helt elektriska superbil, U9. Den här bilen debuterade redan i

Framtidsplaner för Europa

Trots att båda modellerna visades upp under Goodwood Festival of Speed förra året, har BYD inte tidigare bekräftat planerna för en europeisk lansering. Nu har dock Stella Li, BYD:s vice vd, bekräftat för Autocar att ‘vår plan är att vi kommer att ta Yangwang till Europa’, efter lanseringen av Audi-utmanaren Denza i början av nästa år.

Hon gav inga detaljerade uppgifter men bekräftade att U8 och U9 är avsedda för den europeiska marknaden.

Dessutom kommer ‘fler bilar’ att lanseras, inklusive supersedanen U7.

Yangwang U7 (Foto: Yangwang)
Yangwang U7 (Foto: Yangwang)
ANNONS

Yangwang U7 – en Lotus Emeya-utmanare

Yangwang U7 är en kommande supersedan som är utrustad med fyra motorer, vilket ger den 1250 hästkrafter och ett vridmoment på cirka 1680 newtonmeter. Denna kraftfulla sedan beräknas klara 0 till 100 kilometer i timmen på endast 2,9 sekunder, vilket gör den till en direkt konkurrent till modeller som Lotus Emeya.

U7:s inträde på marknaden kommer ytterligare att stärka Yangwangs position inom högprestandasegmentet.

Lista: De här bilarna rasar mest i värde just nu

Bilarnas hemliga värdefall avslöjas: dessa modeller tappar mest och kan kosta dig dyrt. Se upp för de stora förlorarna på marknaden. Det finns bilar som

Positionering på lyxmarknaden

BYD blir den första kinesiska tillverkaren att ge sig in på Europas absolut mest exklusiva lyxmarknad. Det är ännu oklart om företaget planerar att prissätta sina Yangwang-modeller betydligt lägre än konkurrenter som Bentley Bentayga och Ferrari 296.

Kostnaderna för att anpassa Yangwang-bilarna för högerstyrd trafik och export till Europa, där BYD:s elbilar möter en tullsats på 17 procent, kommer sannolikt att innebära en betydande prishöjning jämfört med priserna i Kina.

Detta kommer att vara en viktig faktor för hur väl Yangwang kan etablera sig på den krävande europeiska lyxmarknaden.

Katastrof: Tappar 52 000 kronor per bil

En amerikansk biljätte ser sitt elbilsstöd minska med 52 000 kronor per fordon. Detta skapar nya utmaningar på en ombytlig marknad. I en oväntad vändning

ANNONS

Missa inte:

Bilindustrin i krismöte när EU vill införa ny megaskatt. Dagens PS

Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS