Dagens PS

Bentley visar upp världens lyxigaste laddhybrid

Motorn är bantad till en liten V6:a, men i kabinen är det lyxigare än någonsin. Foto: Bentley
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 07 jan. 2021

Bentley slår försäljningsrekord och visar upp världens lyxigaste laddhybrid.
Nya versionen av jättelika Bentayga får en liten V6-motor och klarar 50 km på enbart el.
Som vanligt är interiören utförd i finaste skinn och läder eller kolfiber.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som flera andra lyxbilstillverkare hade Bentley ett rekordartat 2020. Runt om i världen levererades 11206 bilar. Nya Bentley Flying Spur sålde extra bra, och det var Kina som var dragloket i tillväxten med en uppgång på 48 procent.

Även i Sverige ökade Bentley med 15 procent och 31 bilar rullade ut på våra vägar. Den bäst säljande modellen blev Continental, som petade ner tidigare bästsäljaren suven Bentayga.

Nya Bentley Bentayga Hybrid ska komma upp till 50 km på el. Foto: Bentley

Det kan det bli ändring på 2021, för nu visar Bentley upp en helt ny laddhybrid av Bentayga. Till 2026 ska Bentley vara ett renodlat elbilsmärke, så det här är bara första steget.

Den som vill åka mer klimatsmart i en Bentley får försaka V8- eller V12-motorerna Nya Bentley Bentayga hybrid har en i sammanhanget liten V6-motor på tre liters cylindervolym. I kombination med elmotorn ger drivlinan 443 hk och 700 Nm i vridmoment.

Fram till 2026 ska Bentley bli ett helt elektriskt bilmärke.

Räckvidden är 50 km enligt den äldre NEDC-cykeln, så särskilt långt kommer inte Bentleyföraren på enbart el. Batteriet är på 17,3 kWh. Men en stor skattevinst är att vänta då en vanlig Bentayga kostar över 20 000 kr om året i fordonsskatt i Sverige.

Kolfiber i stället för trä i en Bentley? Ur led är tiden. Foto: Bentley

ANNONS

Bentley har infört moderna finesser som ett digitalt instrumentkluster och en 10,9-tums pekskärm på nya Bentayga. Men annars är det mesta sig likt med ädlaste läder med  exklusiva sätesbrorderier. En Bentley har de blankaste träpanelerna, men märkligt nog föredrar vissa köpare numera kolfiberpaneler framför ädelträ.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS