Lotus Emira kan få en V8-motor. Nya utsläppsregler och stark efterfrågan från USA driver förändringen framåt.
Lotus Emira blir en V8-best – så förändras sportbilen


Mest läst i kategorin
Lotus Emira, märkets enda modell med förbränningsmotor, står inför en potentiell förändring. Med nya utsläppsregler och stark efterfrågan från USA utvärderar Lotus nu möjligheten att introducera en kraftfull V8-motor, vilket kan ge sportbilen en betydande uppgradering och bredare attraktionskraft på marknaden.
Lotus Emira får V8-motor
Lotus Emira, märkets enda modell med förbränningsmotor, kan snart få en ny, kraftfullare motor. Enligt uppgifter från företagets ledning övervägs en V8-motor för att möta framtida utsläppskrav och för att utöka bilens attraktionskraft, särskilt på den amerikanska marknaden.

Detta drag kommer som svar på att den nuvarande V6-motorn, hämtad från Toyota, inte kommer att uppfylla de kommande Euro 7-utsläppsreglerna. Lotus har tidigare erbjudit både en V6- och en fyrcylindrig turbomotor i Emira, båda med 400 hästkrafter.
Matt Windle, vd för Lotus Cars i Europa och chef för Hethel-fabriken, betonar vikten av den amerikanska marknaden för Emira.
“USA är en otroligt viktig marknad för oss när det gäller bilen. Det har det alltid varit. Så vi tittar på marknadens efterfrågan på produkten framöver”, säger Windle.
Han bekräftar inte specifikt en V8-motor men indikerar att företaget undersöker andra motoralternativ för att optimera Emira.
“Det är en mycket, mycket kompetent produkt som vi förmodligen inte har utnyttjat till fullo än, så vi tittar på alla alternativ”, förklarar han.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
En V8 från Mercedes-AMG kan bli verklighet
Det spekuleras att Lotus skulle kunna vända sig till Mercedes-AMG, deras nuvarande leverantör av fyrcylindriga motorer, för en V8-motor. AMG levererar redan sin 4,0-liters dubbelturbomatade V8 till andra tillverkare som Aston Martin, för modeller som Vantage och DBX SUV.
Utmaningen ligger dock i att anpassa Emiras kompakta mittmotorchassi för att rymma en större V8-motor. Om detta blir verklighet skulle det vara första gången Lotus erbjuder en V8 sedan Esprit V8-modellen togs ur produktion 2004.

Beslutet att undersöka en V8 kom delvis efter en fråga från en amerikansk återförsäljare, som föreslog att Lotus skulle erbjuda en avskalad, kraftfull V6-version för att konkurrera med modeller som Porsche 911 GT3. Porsche 911 GT3 med 510 hästkrafter kostar omkring 2,2 miljoner svenska kronor, betydligt mer än Emira V6 som kostar cirka 1,3 miljoner kronor.
Detta skulle ge Lotus en möjlighet att höja sitt genomsnittliga försäljningspris och bidra till att vända företagets förluster.
Handelskonflikter påverkar leveranser till USA
Trots den starka efterfrågan har Lotus stoppat leveranserna av Emira till USA. Detta beror på de nya 25 procents tullarna som infördes i april, vilket har gjort att inga bilar för närvarande skickas till en marknad som förra året stod för en femtedel av alla Lotus-försäljningar.
Lotus har även avbrutit försäljningen av sina elbilar Eletre SUV och Emeya sedan i USA efter att landet infört 145 procents tullar på kinesisktillverkade varor.

Ett nyligen överenskommet avtal mellan Storbritannien och USA, som syftar till att sänka tullarna på brittisktillverkade varor till 10 procent, har gett Lotus hopp. Trots detta har Windle ännu inte återupptagit leveranserna till USA, då han avvaktar mer detaljerad information om avtalet.
“Huvudnumren har gått ut, men detaljerna bakom det har fortfarande inte klargjorts”, säger Windle.
“Det finns produkter som är redo att skickas, men vad vi inte vill göra är att förhasta oss och i slutändan bli hårt drabbade.”
Framtiden för Lotus modellutbud är också under omprövning. Företaget hade ursprungligen planerat att ersätta den bensindrivna Emira med en elektrisk sportbil, men utvärderar för närvarande marknaden innan de ger grönt ljus.
“Är marknaden redo för en elektrisk sportbil? Jag vet inte riktigt svaret på det än”, säger Windle, vilket indikerar en mer försiktig strategi för elektrifiering av sportbilar.

Lotus pinsamma krasch på bilfestivalen
Det går inte alltid som man tänkt sig. På den välkända bilfestivalen Goodwood festival of Speed kraschade en Lotus rätt in i höbalen precis vid starten på
Missa inte:
Domstol: Ryanair måste återbetala avgift för handbagage. News 55
Bostadsrättsföreningarnas sparande bottenlågt – avgifterna rusar. E55
Qatar öppnar plånboken för världens finansjättar. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.