Vilka bilar har tappat mest – och minst – i värde? Se modellerna i listan nedan. En laddhybrid sticker ut som årets förlorare.
Lista: De dyraste värdetappen – bilarna som rasat mest i pris


Mest läst i kategorin
Att köpa bil är en av de största privatekonomiska investeringarna många gör – men hur mycket är bilen egentligen värd efter några år?
Värdetappet kan skilja hundratusentals kronor mellan modeller, och det är inte alltid de dyraste bilarna som klarar sig sämst.
Missa inte: Norska fabriken ska bryta Kinas strupgrepp – står helt still. Dagens PS
El och laddhybrid rasar
En färsk analys från Vi Bilägare visar vilka modeller som rasar mest i pris efter tre år. Totalt 40 modeller som testades nya 2022 har jämförts med begagnatpriser på Blocket – och resultatet är tydligt:
Elbilar tappar i snitt 25,6 procent. Laddhybrider tappar mest – hela 27,4 procent.
”Även denna gång visar det sig att elbilarna tappar mycket procentuellt sett”, skriver Vi Bilägare.
Värst drabbad är Ford Kuga PHEV ST-Line X Business Edition, som har sjunkit med 285 655 kr – från ett nypris på 586 800 kr till 301 145 kr. Det motsvarar en värdeminskning på 46,4 procent – sämst i hela analysen.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Toyota i toppen
Mest stabila? Klassiska hybridbilar – alltså de utan extern laddning. De har bara tappat 16,5 procent i snitt, vilket gör dem till tydliga vinnare. Toyota dominerar toppen med modeller som Yaris och Yaris Cross, som båda håller värdet exceptionellt bra.
Även dieselbilar klarar sig förvånansvärt bra i jämförelse. Trots att utbudet krymper och miljözonerna breder ut sig, landar snittet för diesel på 21,0 procent i värdeminskning.
Läs också: Gammal flaskpost från Skottland hittad i Sverige. Dagens P
Topp tio: Värst i procent
Här är bilarna som tappat mest i procent:
Modell | Bränsle | Nypris | Beg.pris idag | Värdeminskning (%) | Värdeminskning (kr) |
Ford Kuga PHEV ST-Line X Business Edition | Laddhybrid bensin | 586 800 kr | 301 145 kr | 46,4 % | 285 655 kr |
Peugeot 308 1,2T 130 Automat Allure | Bensin | 409 900 kr | 234 350 kr | 42,8 % | 175 550 kr |
Renault Captur E-Tech Plug-in Techno | Laddhybrid bensin | 407 900 kr | 224 200 kr | 42,4 % | 183 700 kr |
Kia Niro Plug-in Hybrid Advance Plus | Laddhybrid bensin | 468 900 kr | 260 832 kr | 41,3 % | 208 068 kr |
Nissan Leaf E+ Tekna | El | 488 200 kr | 216 950 kr | 41,2 % | 271 250 kr |
Volkswagen ID.3 Pro Performance | El | 499 900 kr | 262 500 kr | 33,5% | 237 400 kr |
MG Marvel R Performance | El | 524 990 kr | 284 665 kr | 32,4% | 240 325 kr |
Renault Clio 1,0 TCe Intens | Bensin | 227 900 kr | 155 033 kr | 32,0% | 72 867 kr |
Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid 245 | Laddhybrid bensin | 479 900 kr | 323 420 kr | 30,6% | 156 480 kr |
Volvo C40 Recharge Twin Motor | El | 689 900 kr | 408 520 kr | 30,6% | 281 380 kr |
Läs även: Zelenskyj om natten: ”En av de största attackerna mot Kiev”. Dagens PS
Läs även: Hög sparränta? Det här bör du veta innan du väljer konto. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.