Dagens PS

Lexus blåser liv i LFA – nu som eldriven sportikon

Rymdinspirerad kupé. (Foto: Lexus)
Rymdinspirerad kupé. (Foto: Lexus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 dec. 2025Publicerad: 08 dec. 2025

Lexus väcker liv i LFA-namnet igen, denna gång som eldriven sportbil framtagen sida vid sida med Gazoo Racings tävlingsmaskiner.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Lexus nu visar upp LFA Concept är det mer än en blinkning bakåt. Det handlar om att föra hantverk och teknik vidare in i en elektrifierad framtid, skriver Mobilsiden.dk.

Den tidigare LFA gjorde avtryck med sin högvarviga V10 och ett formspråk som satte sig i minnet. I den nya tolkningen ersätts motorljudet av eldrift, men tanken om en bil som knyter föraren närmare körningen består.

Även om Lexus ännu inte avslöjar detaljer om effekt eller räckvidd är det tydligt att man låter motorsporten sätta tonen.

Modellen utvecklas parallellt med Toyotas nya GR GT och GR GT3, något som understryker att man vill överföra teknik och erfarenhet direkt från bana till landsväg, skriver Bilsport.

Har inget emot om denna skulle bli tillverkad. (Foto: Lexus)
Har inget emot om denna skulle bli tillverkad. (Foto: Lexus)

Gamla ideal möter nytt tänk

Den ursprungliga LFA byggdes i endast 500 exemplar, ett upplägg som gav bilen något av mytisk status. Lexus verkar nu vilja föra vidare samma känsla av tradition och kunnande, men i ett format som passar dagens krav.

Konceptbilen bygger på en lätt aluminiumram som ska hålla vikten nere och vridstyvheten uppe. Med fokus på lågt tyngdpunkt och stabilitet signalerar Lexus att den elektriska ersättaren inte tänker kompromissa med körupplevelsen.

Formmässigt knyter LFA Concept tydliga band till sin föregångare. Silhuetten är låg och ren, proportionerna utmejslade och bakpartiet pryds av en ljuslist där märkets emblem lyser i mitten.

ANNONS
Snygg bakdel. (Foto: Lexus)
Snygg bakdel. (Foto: Lexus)

Till och med den karakteristiska triangeln från originalet återkommer – nu som ett lågt placerat bromsljus, skriver Mobilsiden.dk.

Invändigt håller man sig till ett avskalat och förarorienterat upplägg. Rattens form är anpassad för att användas i skarpa svängar utan att greppet behöver flyttas, och knapparna är placerade för att kännas utan att behöva tittas på.

Lexus beskriver det som ett sätt att skapa en mer uppslukande körupplevelse, något man samlar under begreppet “Discover Immersion”, enligt Lexus.

Kaxig front. De kantiga lyktorna skapar drama. (Foto: Lexus)
Kaxig front. De kantiga lyktorna skapar drama. (Foto: Lexus)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

En arvtagare med blicken framåt

Lexus betonar att modellnamnet LFA inte är bundet till förbränningsmotorer. I stället står det för tekniska principer och metoder som man vill föra vidare.

Den första LFA ändrade bilden av vad Lexus kunde åstadkomma, och nu hoppas man att den eldrivna efterträdaren kan göra något liknande – om än med helt andra verktyg.

Konceptet mäter 469 centimeter på längden och rymmer två personer. Det gör den något kortare än sin släkting Toyota GR GT, skriver Bilsport. När en färdig version kan dyka upp återstår däremot att se.

ANNONS

Mobilsiden.dk lyfter möjligheten att bilen kan använda solid-state-batterier, något Toyota tidigare sagt sig sikta på under 2027. Det skulle passa filosofin om låg vikt, även om det ännu är spekulationer.

Så här ser skönheten ut i sin helhet. (Foto: Lexus)
Så här ser skönheten ut i sin helhet. (Foto: Lexus)

I väntan på fler detaljer står det ändå klart att LFA Concept är tänkt att bära vidare ett arv. Lexus beskriver projektet som en fortsättning på samma hantverkstradition som en gång gav liv åt 2000GT och senare den första LFA.

Oavsett när modellen blir verklighet är ambitionen tydlig: att visa att även eldrivna sportbilar kan skapa en körupplevelse som engagerar på ett sätt som känns tidlöst, skriver Lexus.

Lexus LFA Concept

Drivlina: El
Längd: 4 690 mm
Bredd: 2 040 mm
Höjd: 1 195 mm
Hjulbas: 2 725 mm
Platser: 2
Ram: Aluminium

Missa inte:

Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55

Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid

Svenska kronan fortfarande bäst. E55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS