Lamborghini har sedan länge lovat sin första helt eldrivna modell, Lanzador-konceptet, som visades upp för två år sedan.
Lamborghinis "elbil" kanske får en motor ändå


Mest läst i kategorin
Men nu kommer nya uppgifter som pekar på att den slutgiltiga produktionsbilen kanske inte blir helt elektrisk trots allt.
Beslutet om bilens drivlina tycks vara osäkert, och en laddhybrid är nu ett fullt möjligt alternativ.
En plan i gungning
Den ursprungliga planen var att Lanzador, en högbyggd 2+2 GT-coupé, skulle lanseras 2028 som Lamborghinis första rena elbil. Detta lanseringsdatum har redan skjutits fram till 2029, och det finns indikationer på att det kan dröja ännu längre.
Stephan Winkelmann, vd för Lamborghini, har nyligen uttryckt att företaget ännu inte har bestämt om den fjärde modellen i utbudet ska vara en konventionell elbil eller en laddhybrid, likt nästa generation av suv-modellen Urus.

Enligt Winkelmann, i en intervju med australiensiska CarExpert, har ‘acceptanskurvan för elbilar globalt, inte bara i vårt segment, planat ut’, och problemet är ännu större för den typ av bilar som Lamborghini bygger.
Med en avtagande efterfrågan på exklusiva elfordon från etablerade tillverkare, verkar det för närvarande logiskt att Lamborghini skulle tveka att bygga en 2+2 elbil som Lanzador-konceptet. Marknaden kan dock förändras snabbt, och ett beslut att satsa på en laddhybrid till 2029 skulle kunna framstå som mindre klokt om köparnas intresse återigen skiftar mot högpresterande elbilar.

Läckt information: Så kan nästa Lamborghini se ut
En av Lamborghinis mest eftertraktade modeller, Temerario, kan komma i en ny version med en annorlunda hybridlösning. Ryktena pekar mot en bakhjulsdriven
Laddhybrider och framtida strategier
För närvarande finns det flera högpresterande laddhybrider på marknaden, såsom nuvarande BMW M5 och Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. En Lanzador-liknande Gran Turismo med både batteri och förbränningsmotor skulle kunna konkurrera med dessa.
Vid ett nyligt evenemang beskrev Lamborghinis chefer Lanzador som mer av en vardagsbil än en super-sportbil, vilket skulle placera den i linje med de nämnda fordonen.
Alternativt kan märket hålla fast vid sin ursprungliga plan och sälja bilen i konkurrens med elbilar som Porsche Taycan Turbo GT och den elektriska Ferrari som planeras att presenteras senare i år.
Lamborghini har ont om tid att fatta det slutgiltiga beslutet, men oavsett vad, kommer den färdiga produkten inte att visas förrän om några år.

Valet är ‘väldigt öppet’
Enligt CarExpert har Lamborghini redan fattat två beslut som svar på den avtagande efterfrågan på elbilar. Det första beslutet är att nästa generation av Urus återigen blir en laddhybrid, och det andra är att lanseringen av den fjärde modellen, baserad på Lanzador-konceptet, skjuts upp. Winkelmann betonar att valet mellan en helt elektrisk drivlina och en laddhybrid fortfarande är ‘väldigt öppet’.
Dessa kommentarer speglar de bredare förändringarna på lyxbilmarknaden, där elbilsentusiasmen verkar mattas av. Även om Lamborghini fortsatt satsar på elektrifiering, är deras tillvägagångssätt pragmatiskt.
“Vi behöver inte vara först, men vi måste vara där när folk är redo att köpa dessa saker. Och för mig är detta avgörande för framgången för ett företag som vårt”, säger Winkelmann.
Märket har redan åtagit sig att hybridisera hela sitt modellprogram, och den nya V8-laddhybrid-drivlinan som utvecklats för Temerario, efterföljaren till Huracán, återspeglar företagets satsning på långsiktig prestandaorienterad elektrifiering.

Behåller förbränningsmotorer
Winkelmann upprepade också Lamborghinis avsikt att behålla förbränningsmotorer i sina två flaggskepps-superbilar så länge regelverken tillåter.
“Om hållbara bränslen kommer, är det en enorm möjlighet att behålla förbränningsmotorer. Utöver det är, såklart, rubriken att vi kommer att behålla dem så länge som möjligt, åtminstone för de två superbilarna”, konstaterar han.
Med den Lanzador-baserade fjärde modellen fortfarande flera år bort, använder Lamborghini tiden till att omvärdera sin strategi. Den ursprungliga planen att bli mer elektrisk är tekniskt genomförbar, men den kanske inte längre är kommersiellt meningsfull.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Företaget är också medvetet om potentiella effekter på andrahandsvärdet.
“Vi är ett teknikdrivet företag, men när det gäller vissa saker måste man alltid titta på den känslomässiga sidan av de människor som omger det, och den andra köparen såklart… för prestanda drivs inte bara av acceleration eller topphastighet, utan av känsla”, säger Winkelmann.
Lamborghini överger inte elektrifieringen. Men huruvida Lanzador kommer att produceras som en elbil eller en laddhybrid kommer att bero på om kunderna är redo att omfamna den senast 2029.

Den glömda Bugattin som ingen skulle få se
En bortglömd skapelse från Bugatti har nu trätt fram ur skuggorna, en bil som länge hölls dold för allmänheten. Denna mystiska prototyp, med sina unika
Missa inte:
Trump hotar Europa: medicinpriser kan stoppa bilförsäljningen. Dagens PS
Många upplever det – men få förstår varför. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]