Efter flera år av fallande försäljning och svag synlighet satsar det pressade franska premiummärket på en total omstart.
Krisande bilmärke gör comeback: Lanserar tre nya modeller


Mest läst i kategorin
Det har varit några tunga år för DS, märket som en gång skulle bli Frankrikes svar på de stora tyska premiumtillverkarna.
Försäljningen i Europa har dalat, återförsäljarna har väntat på nytt innehåll och konkurrensen har hårdnat.
Nu försöker varumärket vända utvecklingen med tre lanseringar på bara arton månader, ledda av helt nya DS No8. Det skriver The Sun.
En avgörande nystart
När DS en gång bröt sig loss från Citroën var tanken att förena fransk stil, komfort och unik design.
Resultatet har dock varit blandat.
Modellerna har haft svårt att hitta sin tydliga identitet, och varumärket har förlorat mark.
Bara 20 784 bilar registrerades i Europa hittills under 2025, långt under målet.
Den nya chefen Xavier Peugeot beskriver de kommande lanseringarna som ett nödvändigt omtag:
”Det finns en fart nu som är väldigt spännande för DS, med tre lanseringar på 18 månader”, säger han.
Den första modellen ut är No8, den första helt nya DS-bilen sedan 2021.
Den följs av en uppdaterad och omdöpt version av DS 4 samt en ersättare till DS 7 Crossback, som väntas nästa år.
Läs mer: Elbilarnas nya säkerhetsrisk – flera allvarliga olyckor – Dagens PS
Senaste nytt
Design som ska sticka ut
DS har tidigare kritiserats för ”säkra” och något anonyma modeller.
Med No8 vill man ändra bilden.
Bilen beskrivs som djärv och distinkt, med upplyst grill, tvåfärgat utförande och en sportigt sluttande taklinje.
Enligt företaget ska nyheterna skapa ett tydligare premiumuttryck och stärka varumärkets självförtroende.
Samtidigt är förväntningarna stora – lanseringarna måste lyckas för att DS ska kunna behålla sin plats inom Stellantis-koncernen.
Hårt pressat men inte uträknat
Trots svaga siffror betonar Peugeot att DS är lönsamt och att ett nedläggningshot inte är aktuellt.
Däremot krävs en kraftig försäljningsökning framöver.
I Storbritannien, där bara 1 152 bilar registrerades i fjol, hoppas DS UK-chefen Jules Tilstone på ett lyft när No8 landar i bilhallarna: ”Att få in DS på kundernas listor är fortfarande ett arbete som måste göras.”
Med tre nya modeller och ett skärpt fokus på premiumsegmentet är DS inne i en avgörande fas.
2026 ser ut att bli året som visar om märket får en stark comeback, eller en ännu hårdare verklighet.
Missa inte:
Europas bilindustri närmar sig en riktigt kritisk punkt – Dagens PS
Unikt: BMW:s allra första M-bil söker ny ägare – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












