Dagens PS

Krisande bilmärke gör comeback: Lanserar tre nya modeller

DS NO8
Tre nya modeller ska återupprätta förtroendet – och avgöra om varumärket får en framtid. (Foto: DS)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Efter flera år av fallande försäljning och svag synlighet satsar det pressade franska premiummärket på en total omstart.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det har varit några tunga år för DS, märket som en gång skulle bli Frankrikes svar på de stora tyska premiumtillverkarna.

Försäljningen i Europa har dalat, återförsäljarna har väntat på nytt innehåll och konkurrensen har hårdnat.

Nu försöker varumärket vända utvecklingen med tre lanseringar på bara arton månader, ledda av helt nya DS No8. Det skriver The Sun.

En avgörande nystart

När DS en gång bröt sig loss från Citroën var tanken att förena fransk stil, komfort och unik design.

Resultatet har dock varit blandat.

Modellerna har haft svårt att hitta sin tydliga identitet, och varumärket har förlorat mark.

Bara 20 784 bilar registrerades i Europa hittills under 2025, långt under målet.

Den nya chefen Xavier Peugeot beskriver de kommande lanseringarna som ett nödvändigt omtag:

ANNONS

”Det finns en fart nu som är väldigt spännande för DS, med tre lanseringar på 18 månader”, säger han.

Den första modellen ut är No8, den första helt nya DS-bilen sedan 2021.

Den följs av en uppdaterad och omdöpt version av DS 4 samt en ersättare till DS 7 Crossback, som väntas nästa år.

Läs mer: Elbilarnas nya säkerhetsrisk – flera allvarliga olyckor – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Design som ska sticka ut

DS har tidigare kritiserats för ”säkra” och något anonyma modeller.

Med No8 vill man ändra bilden.

Bilen beskrivs som djärv och distinkt, med upplyst grill, tvåfärgat utförande och en sportigt sluttande taklinje.

Enligt företaget ska nyheterna skapa ett tydligare premiumuttryck och stärka varumärkets självförtroende.

ANNONS

Samtidigt är förväntningarna stora – lanseringarna måste lyckas för att DS ska kunna behålla sin plats inom Stellantis-koncernen.

Hårt pressat men inte uträknat

Trots svaga siffror betonar Peugeot att DS är lönsamt och att ett nedläggningshot inte är aktuellt.

Däremot krävs en kraftig försäljningsökning framöver.

I Storbritannien, där bara 1 152 bilar registrerades i fjol, hoppas DS UK-chefen Jules Tilstone på ett lyft när No8 landar i bilhallarna: ”Att få in DS på kundernas listor är fortfarande ett arbete som måste göras.”

Med tre nya modeller och ett skärpt fokus på premiumsegmentet är DS inne i en avgörande fas.

2026 ser ut att bli året som visar om märket får en stark comeback, eller en ännu hårdare verklighet.

Missa inte:

Europas bilindustri närmar sig en riktigt kritisk punkt – Dagens PS

ANNONS

Unikt: BMW:s allra första M-bil söker ny ägare – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS