Audis nya elbil e-tron GT quattro ger prestanda och lång räckvidd till ett lägre pris. En utmanare i premiumsegmentet som lockar.
Kraftfull elbil blir mer tillgänglig – se nya Audi e-tron GT quattro


Mest läst i kategorin
Audi har utökat sitt utbud av Gran Turismo-modeller med introduktionen av Audi e-tron GT quattro. Denna nya variant positioneras som instegsmodellen i e-tron GT-familjen och syftar till att göra det eldrivna premiumsegmentet mer tillgängligt.
Med en systemeffekt på 370 kW (430 kW med Launch Control) och en räckvidd på upp till 619 kilometer (WLTP), kombinerar denna modell prestanda med långfärdsegenskaper.
Laddningskapaciteten uppgår till maximalt 320 kW, vilket möjliggör snabba laddningstider.
Den nya modellen är nu tillgänglig för beställning och har ett initialt pris på 1 258 900 kronor.

Tekniska specifikationer och prestanda
Audi e-tron GT quattro kompletterar det befintliga GT-utbudet som inkluderar S e-tron GT, RS e-tron GT och RS e-tron GT performance. Den nya modellen är utrustad med ett batteri på 105 kWh (netto 97 kWh). Räckvidden på upp till 619 kilometer möjliggör längre körsträckor utan frekventa laddningsstopp. Med en maximal laddeffekt på 320 kW kan cirka 285 kilometers räckvidd uppnås efter endast tio minuters laddning.
Högvoltsbatteriets fulla laddeffekt är tillgänglig inom ett brett temperaturområde, och e-tron-ruttplaneraren bidrar till att optimera laddningsprocessen genom förkonditionering.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Senaste nytt
Design och funktionalitet
Designmässigt följer Audi e-tron GT quattro Gran Turismo-filosofin med en elegant coupéliknande silhuett, stora fälgar och ett förlängt axelavstånd som framhäver de sportiga proportionerna. En låg luftmotståndskoefficient på 0,24 och reglerbara luftintag bidrar till effektivitet och komfort. Fronten har en svartlackerad inramning av den inverterade Singleframe-grillen i karossfärg, medan bakpartiet kännetecknas av en diffusor med vertikala stag.
Interiört kombineras design med praktisk användbarhet. Taklinjens utformning bidrar till bilens dynamiska utseende samtidigt som högvoltsbatteriets konstruktion med fördjupningar skapar ökat fotutrymme för passagerarna. Baksätesryggstödet är fällbart, vilket möjliggör en utökning av bagageutrymmet från 405 liter. Dessutom finns ett främre bagageutrymme med en volym på 77 liter.

Vikt och köregenskaper
Audi e-tron GT quattro har en vikt som är cirka 30 kilogram lägre än S-modellen. Detta bidrar till förbättrad dynamik och energieffektivitet. Det intelligenta quattro-systemet fördelar drivmomentet mellan fram- och bakaxeln på ett variabelt och snabbt sätt, vilket optimerar greppet i olika körsituationer. Styrningen av drivningen sker inom loppet av några millisekunder.

Vilka bilmärken äger egentligen Volkswagen?
Från folkvagn till lyxlimpa – se alla märken som ingår i den tyska biljättens stall. En imponerande samling fordon under ett och samma tak.
Prissättning och tillgänglighet
Audi e-tron GT quattro tillverkas i Audi Sport GmbH:s anläggning i Böllinger Höfe, precis som övriga GT-modeller. Den nya instegsmodellen är tillgänglig för beställning från och med denna vecka till ett pris som börjar på 1 258 900 kronor.
Detta pris innebär en kostnadsbesparing jämfört med S e-tron GT, som har ett pris från 1 460 000 kronor, och RS e-tron GT Performance, som kostar från 1 860 000 kronor.
Fakta Audi e-tron GT quattro:
Batteri: 105 kWh (netto 97 kWh)
Räckvidd: Upp till 619 km (WLTP)
Laddeffekt: Max 320 kW
Vikt: Cirka 30 kg lättare än S-modellen
Pris: Från 1 258 900 kronor

Trumps miljard-attack: Vill stoppa din bils smarta funktion
Zeldin vill stoppa klimatsmart bilteknik samtidigt som oljebolag pumpar in miljarder i hans kampanj. Smutsigt spel eller bara dålig politik? Klimathotet
Läs också:
Tog ut pengar från äldre kvinnas konto – nu åtalas hemtjänsten. News 55
Var femte svensk rädd för förhandling om bolån: Spara tusenlappar. E55
Efter spanska elkollapsen – regeringen öppnar för cyberattack. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.