Bilhandeln pressas hårt och ännu en stor aktör har nu ansökt om Konkurs. Svag efterfrågan på elbilar och fallande försäljning tvingar företaget att stänga flera anläggningar och varsla hundratals anställda.
Konkurs i bilbranschen – ny tung aktör faller


Mest läst i kategorin
Det är med dämpad ton som Preckel Automobile GmbH i Rheinland meddelar att företaget den 24 november 2025 begärt inledande konkurs vid tingsrätten i Krefeld.
Tre av bolagets anläggningar, i Düsseldorf, Solingen och Heiligenhaus, ska stängas med omedelbar verkan där sammanlagt cirka 500 medarbetare berörs.
Bolaget uppger enligt tyska Merkur att det trots tidigare insolvenskris under de senaste åren är marknadsläget som tvingat fram beslutet.
Enligt bolaget ledning beror konkursen på att försäljningssiffrorna för nya bilar har inte återhämtat sig till nivåerna före pandemin, och efterfrågan på elbilar har varit svag.
”Den ansträngda situation som just nu drabbar många bilhandlare i Tyskland påverkar även oss kraftigt och har tvingat oss att fatta detta beslut.”, säger Preckel Automobiles vd Eva Verena Preckel till Merkur.
Här kan du läsa mer nyheter inom Motor & bilar på Dagens PS.
Statistik döljer den verkliga efterfrågan
Trots att elbilsregistreringarna i Tyskland ökar enligt Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, varnar branschorganisationen ZDK för att siffrorna är missvisande.
Enligt Vision-Mobility beror det på att en stor del av av nyregistreringarna utgörs av egenregistreringen, bilar som tillverkare och återförsäljare registrerar själva för att nå utsläppsmål eller hålla uppe statistiken.
Detta bekräftas även av Reuters, som rapporterar att nära var fjärde nyregistrerad bil i oktober 2025 var en sådan internregistrering.

Det innebär att den verkliga marknadsefterfrågan på elbilar är betydligt svagare än vad statistiken visar.
För återförsäljare leder detta till växande lager, bundet kapital och försvagad likviditet , en utveckling som bidragit till flera konkurser i sektorn.
Senaste nytt
Konkursen avslöjar branschens svagheter
Preckels konkurs är inte unik.
Under 2025 har flera aktörer inom den tyska fordonsindustrin varnat för fallande efterfrågan, ökade kostnader och en långsammare omställning till eldrift.
Nyhetsbyrån Xinhua beskriver situationen som en ”bred marknadsavmattning”, medan branschanalytiker på The German Autopreneur pekar på en strukturell nedgång som slår hårdast mot mindre och medelstora företag.
Fallet blir därmed en varningssignal.
Även tidigare stabila handlare riskerar att slås ut när statistisk tillväxt inte matchas av faktiska kundköp och branschen befinner sig mitt i en kostsam teknisk omställning.
Läs även: Trump satsar på bensin och bromsar elbilsutvecklingen

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.












