Hedin Mobility pressas hårt när elbilspriserna sjunker och lånen tynger. Nu säljs fastigheter för att hålla ekonomin flytande.
Kollapsvarning? Hedin pressas till drastiska åtgärder


Mest läst i kategorin
Hedin Mobility Group väljer att sälja fem fastigheter i Belgien och Schweiz, ett paket värt omkring 1,1 miljarder kronor.
För de schweiziska lokalerna har bolaget tecknat hyresavtal på 15 år, vilket innebär att verksamheten fortsätter där som tidigare.
De belgiska lokalerna säljs utan motsvarande avtal då företaget redan flyttat sin verksamhet till andra anläggningar.
Pengarna från försäljningen ska användas för att minska fastighetslånen och dämpa trycket i kassan – ett steg som markerar hur pressad bilhandeln blivit under året, skriver Realtid.
Ekonomi som knarrar i lederna
I den senaste kvartalsrapporten visade Hedin Mobility Group en förlust på drygt 230 miljoner kronor. Sett över tre månader innebär det ett tapp på omkring 187 miljoner kronor.
Samtidigt har den totala skulden vuxit till 6,8 miljarder kronor, upp från 6,6 miljarder kronor vid årets början.
Helderburgs Lazare återupplivar Defender-arvet på nytt vis
När hantverk och modern ingenjörskonst möts – Helderburg avslöjar sin unika femdörrars 110 ”Lazare”, ett bygge som värnar det förgångna och blickar
Likvida medel har minskat markant, från cirka 865 miljoner kronor i början av året till 522 miljoner kronor. Lånen i kassekrediten har samtidigt ökat med närmare 344 miljoner kronor.
Det är siffror som pekar mot flera tuffa beslut framöver.
Senaste nytt
Elbilar som tappat fotfästet
Bakgrunden till problemen ligger i det snabba prisraset på elbilar. Hedin har stora leasingåtaganden där bilarna ska köpas tillbaka till ett förutbestämt pris. När marknadsvärdena nu är lägre än återköpspriserna får bolaget sälja bilarna vidare till en nivå som inte täcker kostnaderna.
Christian Svanfeldt på Danske Bank beskriver läget som en utmaning där återhämtningen dröjer, även om premiumsegmentet visar visst liv.
Kreditspreaden på bolagets obligationer har stigit, och priset ligger runt 97,8 kronor – en signal om fortsatt oro.
Ett bredare bekymmer
Hedin är långt ifrån ensamma. Även andra stora aktörer, bland dem Volvo och Volkswagen, räknar med nedskärningar. På danska marknaden märks samma tendenser hos Hedinägda Koed A/S och importverksamheten för Iveco.
Det är en tid då hela branschen försöker hitta fotfästet igen.
Kris: Hedin tappade 187 miljoner på tre månader
Hedin Mobility Group pressas hårt av fallande elbilsvärden och tvingas nu skära djupt för att hålla ekonomin flytande. Fordonskoncernen Hedin Mobility
Missa inte:
Experten om förändringen av svensk pension: “Faktiskt ett svek”. News 55
Ukraina bygger egen AI – för säkerhets skull. Realtid
Sparkapitalet: Så får du bäst betalt för din husbil eller veteranbil. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












