Dagens PS

Klassiskt bilmärke i kris – blodröda siffror och massuppsägningar

Lotus Emeya 2026 (Foto: Lotus)
Lotus Emeya 2026 (Foto: Lotus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 sep. 2025Publicerad: 02 sep. 2025

Ett anrikt bilmärke med en historia av prestanda och design kämpar i motvind.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En färsk rapport avslöjar en svindlande förlust och ett kraftigt minskat intresse, vilket har fått allvarliga konsekvenser för personalen.

Mångmiljardförlust skakar om branschen

Lotus Cars, som ägs av kinesiska Geely, genomgår en turbulent period. Enligt deras senaste finansiella rapport har företaget lidit en förlust på cirka 2,9 miljarder svenska kronor under de första sex månaderna av 2025, skriver Boosted.dk.

Detta är en del av en trend där bolagets försäljning och intäkter minskar markant.

Den totala omsättningen landade på ungefär 2,3 miljarder kronor, vilket utgör en minskning på 45 procent jämfört med samma period föregående år. Denna ekonomiska nedgång har satt press på det historiska märket.

Lotus Emira med en V6:a. (Foto: Lotus)
Lotus Emira med en V6:a. (Foto: Lotus)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Försäljningen sjunker kraftigt

En av de största orsakerna till de dåliga siffrorna är ett dramatiskt minskat bilförsäljningsantal. Under första halvåret av 2025 sålde Lotus globalt sett endast 2 813 fordon. Detta motsvarar en nedgång på 43 procent i jämförelse med första halvåret av 2024.

Även om majoriteten av försäljningen skedde i Kina, där marknaden visade en liten ökning, var andra nyckelmarknader inte lika framgångsrika.

ANNONS

Till exempel påverkades leveranserna till Nordamerika negativt under andra kvartalet på grund av problem med tullavgifter.

Företaget betalar också fortfarande för de enorma utvecklingskostnaderna för sina nya modeller som Evija, Emira, Eletre och Emeya, vilket har bidragit till de röda siffrorna.

Tänk denna raket med en V8:a i. (Foto: Lotus)
Tänk denna raket med en V8:a i. (Foto: Lotus)

Positiva signaler trots allt

Trots den dystra ekonomiska situationen försöker Lotus ledning att upprätthålla en optimistisk syn. Daxue Wang, företagets finansdirektör, lyfter i rapporten fram den 35-procentiga tillväxten i Kina mellan första och andra kvartalet.

Han betonar också att “vår bruttomarginal har återhämtat sig avsevärt från botten jämfört med hela 2024, understödd av disciplinerad kostnadskontroll.”

Han tillägger att företaget “fortsätter att arbeta med att förbättra den operativa effektiviteten för att fortsätta leverera värde till våra kunder, partners och aktieägare.”

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Anställda drabbas hårt

ANNONS

Den “disciplinerade kostnadskontrollen” som ledningen refererar till har dock haft allvarliga konsekvenser för personalen.

Enligt uppgifter har Lotus tvingats säga upp 550 anställda vid sin fabrik i England, en direkt följd av det stora underskottet. Denna nyhet kom bara några veckor efter att företaget behövde försäkra den brittiska regeringen om att de inte planerade att stänga fabriken i landet.

I Sverige har Lotus-försäljningen, även om den är liten, visat en viss förbättring. Under första halvåret har 16 bilar sålts, vilket är en ökning från de 9 bilar som såldes under samma period 2024.

Lotus Emeya 2026 – elraketen som vill köra ifrån Porsche Taycan

Lotus Emeya 2026 kombinerar brutal acceleration med lyx och teknik i överflöd – en GT-raket med sikte på elbilseliten. Lotus har länge varit synonymt med

Missa inte:

Förslag: Unga ska få använda sin pension för bostadsköp. News 55

Bankerna sätter sina egna intressen framför de äldre: “Galet”. E55

EU-länder vill in i medborgarnas bankkonton. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS