Dagens PS

Unikt: BMW:s allra första M-bil söker ny ägare

1972 BMW 3.0 CSL Werks Development Car är till salu. (Foto: Dylan Miles)
1972 BMW 3.0 CSL Werks Development Car är till salu. (Foto: Dylan Miles)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

En bortglömd ikon från BMW:s tidiga racinghistoria kliver fram i ljuset igen, redo att byta ägare efter årtionden i skymundan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I dag förknippas BMW M med kraft, ljud och en tydlig attityd. Men innan allt det fanns en blygsam början – och den hette 3.0 CSL.

Året var 1972 och BMW behövde ett robust verktyg för att visa färg på banan. Ur det arbetet föddes en lättad coupé som fick smeknamnet “Batmobile”, även om ingen ritade några öron på taket riktigt ännu.

Den bil som nu letar efter ett nytt hem i Storbritannien är inte vilken 3.0 CSL som helst. Det handlar om utvecklingsbilen med beteckningen E9/R1, den allra första fabriksbyggda CSL som användes som arbetsredskap när BMW skulle ta nästa steg inom racing.

Trots att M-emblemet inte satt där då, var detta början på det som senare blev BMW:s mest välkända bokstav.

Detta är en del av en historia som du kan förvärva. (Foto: Dylan Miles)
Detta är en del av en historia som du kan förvärva. (Foto: Dylan Miles)

Ett liv byggt för arbete

E9/R1 var aldrig tänkt att glänsa i ett showroom.

Den skulle arbeta. Testas. Justeras. Pressas.

Det var också precis det som hände.

ANNONS

Under sina tidiga år fick den hjälpa teamet att hitta rätt balans för att etablera sig i tävlingsvärlden. I dag drivs bilen av en 3,5-liters raka sexa som utvecklar närmare 400 hästkrafter – en maskin BMW själva använde några år senare inom IMSA-racing.

Karossen pryds av en klassisk färgsättning som många BMW-fans direkt känner igen. Kombinationen är lika tidstypisk som en kassettbandspelare i passagerarsätet, och hela bilen påminner om en era då mycket gjordes på känsla och skruvnyckel.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

En resa över världsdelar

Ingen av de 21 fabriksbyggda CSL-bilarna levde ett stilla liv, och E9/R1 var inget undantag. Av dessa 21 sattes 11 i tävlingssammanhang medan övriga hamnade hos olika team, ibland bara som skal redo att byggas efter behov.

Den aktuella bilen exporterades senare till Mexico City innan en BMW-entusiast tog över den på 1980-talet.

På 1990-talet nådde den sin nuvarande ägare, där den blev kvar i stort sett osedd i över trettio år. Först 2021 dök den upp igen, då den visades på Goodwood Festival of Speed i sitt tidiga sjuttiotalsskick – en återkomst lika oväntad som att hitta en gammal servicebok i en verktygslåda.

Priset är inte klart men man räknar med stora pengar. (Foto: Dylan Miles)
Priset är inte klart men man räknar med stora pengar. (Foto: Dylan Miles)

Vad kostar en bit historia?

ANNONS

Återförsäljaren Dylan Miles avslöjar inget pris. Men med tanke på att vanliga 3.0 CSL-exemplar ofta når nivåer runt en halv miljon dollar – ungefär 5,5 miljoner kronor – är det troligt att E9/R1 hamnar betydligt högre.

Att gissa på en prislapp någonstans mellan sexsiffrigt och sjusiffrigt i dollar är rimligt, vilket skulle innebära mellan drygt elva miljoner kronor och uppåt nitton miljoner kronor.

Men historien kostar, och just historia är det som säljs här.

En chans som inte återkommer

För samlare som söker något med tyngd – inte i kilo utan i berättelser – är detta ett ovanligt tillfälle. E9/R1 representerar starten på ett kapitel som fortfarande skrivs. Den tillhör en tid när BMW testade sig fram och när idéer formades på banor snarare än i designmöten.

Äntligen: Solid State-batterierna på löpande bandet

Kinas första storskaliga produktionslina för helt solid state-batterier är i gång och markerar ett tekniskt steg som kan påverka framtidens elbilar. Kina

Missa inte:

Svensk matbutik säljer en ask vindruvor för 370 kronor. News 55

Gasen skulle betalas med garantipensionen. E55

ANNONS

Efter DOGE: Vilka blev konsekvenserna för USA? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & Finans

Därför förlorar techjättarna mot svenska startups

26 nov. 2025
ANNONS
ANNONS