Ett statligt subventionsprogram för bilar i Kina har pausats i flera städer. Misstankar om fusk med “nollmilabilar” granskas nu.
Kina stoppar bilbidrag efter mystisk försäljning


Mest läst i kategorin
Ett omfattande subventionsprogram för bilköpare i Kina har stött på patrull. Flera städer har nu pausat initiativet, vilket leder till frågor om programmets hållbarhet och hur det har utnyttjats av vissa aktörer på marknaden, skriver Reuters.
Detta kommer som en följd av ett aggressivt priskrig i bilbranschen och en ökande trend med “nollmilabilar” som säljs som begagnade.
Kinesiska städer pausar subventioner
Minst sex städer och kommuner i Kina har under juni månad avbrutit subventionerna för bilköpare. Bland dessa finns Zhengzhou, Luoyang, Xinjiang, Chongqing och Shenyang.
Orsaken som anges av lokala myndigheter varierar, men gemensamt är att den första omgången av finansiering från Peking har sinat, eller att man behöver justera programmet för att förbättra kapitaleffektiviteten, skriver Reuters.

Detta kan komma att bromsa försäljningen av nya bilar i världens näst största ekonomi.
Subventionsprogrammet, som syftar till att stimulera konsumtionen och få fart på den kinesiska ekonomin, har varit mycket populärt. Data från handelsministeriet visar att över 4 miljoner ansökningar om inbytesbidrag för bilar har lämnats in under årets första fem månader.
Subventionerna bidrog till en oväntad uppgång i detaljhandelsförsäljningen med 6,4 procent i maj, enligt Reuters. Denna tillväxt var högre än förväntat och visar på programmets initiala framgång med att få människor att spendera pengar.
Fiffel med “nollmilabilar”
En av de stora kontroverserna kring subventionsprogrammet är den utbredda försäljningen av så kallade “nollmilabilar”. Detta innebär att helt nya bilar säljs som kraftigt rabatterade begagnade fordon för att snabbt kunna flytta lager.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Vissa företag maskerar nya eller nästan nya bilar som begagnade fordon som de sedan kan byta in för att erhålla subventioner. Dessa metoder har, enligt lokala rapporter, bidragit till att subventionerna tagit slut snabbare än förväntat, vilket i sin tur har lett till att programmet pausats.
Denna praxis med “nollmilabilar” har inte bara tömt subventionskassorna i förtid, utan har också fördjupat priskriget inom bilindustrin. Företag har tvingats sänka priserna på nya bilar för att konkurrera med de “begagnade” nollmilabilarna, vilket har påverkat lönsamheten i sektorn.
Kinas industriministerium kallade nyligen till ett möte med biltillverkare där man uppmanade sektorn att stoppa sina priskrig, rapporterade Reuters förra veckan.
Även den statligt ägda tidningen Dahe Daily i Henan-provinsen har rapporterat om att försäljningen av “nollmilabilar” var en av huvudorsakerna till att subventionerna tog slut i förtid.

En elektrisk överraskning rullar in i Sverige
En ny aktör på elbilsmarknaden introduceras nu i Sverige, med ett fordon som utlovar en kombination av lekfull design och modern teknik. Denna nya modell
Framtiden för subventionsprogrammet
Trots de nuvarande pauserna har Kinas nationella utvecklings- och reformkommission samt finansdepartementet meddelat att subventionsprogrammet kommer att fortsätta under hela 2025. Det är dock oklart när mer medel kommer att släppas från Peking.
Analytiker förväntar sig att nya medel för det tredje kvartalet kan bli tillgängliga från juli månad. Detta pekar på en fortsatt satsning på att stimulera bilmarknaden, även om regler och kontroll troligen kommer att skärpas för att förhindra vidare missbruk av systemet.
Regeringen i Kina står inför en utmaning att balansera stimulansen av ekonomin med behovet av att stävja bedrägeri och orättvis konkurrens. Utvecklingen av subventionsprogrammet kommer att vara avgörande för landets bilindustri och den bredare konsumtionsmarknaden.
Hur de centrala myndigheterna väljer att hantera problemet med “nollmilabilar” och säkerställa en rättvis distribution av subventionsmedel kommer att vara viktigt för programmets långsiktiga framgång.

3000 kilometer utan laddstopp – snart möjligt
Ett nytt batteri från Huawei lovar upp till 3 000 kilometers räckvidd och fem minuters laddning – men det finns ett stort men. Huawei, mest känt för sina
Missa inte:
19 miljoner på sju timmar när Lars Lerin sålde konst. News 55
Experten: Så påverkas din pension – av långvarig sjukdom. E55
AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.