Världens största elbilsmarknad tar nästa steg och testar hur fordon kan användas som energilager för elnäten.
Kina har så många elbilar att de nu ska leverera el till hushållen


Mest läst i kategorin
Kina, som redan är globalt dominerande inom elbilar, vill använda sin snabbt växande fordonsflotta till mer än transport.
Genom att koppla samman miljontals elbilar med elnäten ska bilarna fungera som mobila batterier och bidra med el till hushåll under perioder med hög belastning.
För förarna kan det dessutom ge ekonomisk ersättning.
Initiativet innebär ett tydligt skifte i synen på elbilen, från individuellt transportmedel till en del av ett större energisystem.
Samtidigt är det ett tekniskt och logistiskt projekt av sällan skådat slag. Det skriver jeuxvideo.
När bilen blir en del av elnätet
Kärnan i satsningen är så kallad dubbelriktad laddning.
Elbilar laddas när efterfrågan och elpriserna är låga och kan sedan föra tillbaka energi till nätet vid toppar.
På så sätt jämnas belastningen ut och behovet av andra energikällor minskar.
De första statligt drivna försöken visar tydliga incitament för privatpersoner.
Förare som deltar i pilotprojekten kan tjäna upp till 1 400 yuan per urladdning, motsvarande omkring 170 euro.
I dagsläget finns runt 30 särskilda laddstationer i nio städer, men målet är att nå 5 000 stationer senast 2027.
Läs mer: Nytt saltbatteri visar enorm potential för framtidens elbilar – Dagens PS
Senaste nytt
Volymerna som förändrar spelplanen
Med över 40 miljoner elbilar i trafik har Kina ett utgångsläge som saknar motsvarighet.
Om systemet kan skalas upp innebär det i praktiken världens största sammanhängande lager av batterikapacitet.
Det kan minska beroendet av kol och samtidigt stärka stabiliteten i elförsörjningen när konsumtionen varierar kraftigt.
På längre sikt siktar landet på en samlad interaktionskapacitet på omkring en miljard kilowatt fram till 2030.
För energimarknaden är det en potentiell systemförändring med tydliga konsekvenser även globalt.
Hinder innan genombrottet
Tekniken är dock långt ifrån problemfri.
Dubbelriktade laddare är betydligt dyrare än vanliga och kostar i dag mellan 2.100 och 2.800 dollar per enhet.
Alla fordon är heller inte kompatibla, vilket bromsar införandet.
Det finns även oro bland konsumenter för att upprepade ladd och urladdningscykler ska slita på batterierna.
Trots detta passar satsningen väl in i Kinas bredare strategi att stärka sin position som ledande energination i en allt mer elektrifierad värld.
Missa inte:
Oväntat: Prispressad elsedan går rakt in i toppskiktet – Dagens PS
Taxichauffören friades för att polisen pratade skånska – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.












