Teknikjätten Xiaomis senaste satsning på bilmarknaden har slagit ned som en bomb, och den nya suv-modellen YU7 genererar redan en het andrahandsmarknad.
Kaos kring nya bilen: Därför säljs den med jättepåslag


Mest läst i kategorin
Med leveranstider på upp till 60 veckor för nya exemplar, ser många en möjlighet att tjäna en ansenlig summa pengar genom att sälja nästan nya bilar med betydande påslag.
Detta fenomen, som ofta ses med begränsade upplagor av prestandabilar, drabbar nu en massmarknads-elbil och skapar en gyllene möjlighet för de som är snabba att agera, skriver Carscoops.

Efterlängtat fordon skapar ny marknad
Xiaomis lansering av sin nya suv, YU7, har överträffat alla förväntningar vad gäller efterfrågan. Bara en timme efter att orderböckerna öppnades tog företaget emot hela 289 000 beställningar.
Denna enorma succé har dock lett till extremt långa väntetider för kunder som vill köpa en ny YU7 direkt från fabriken. För den billigaste modellen, YU7 Standard, kan väntetiden sträcka sig upp till 60 veckor.
Pro-versionen har en väntetid på 49-52 veckor, medan flaggskeppet Max har en väntetid på 41-44 veckor.
Dessa långa leveranstider har i sin tur gett upphov till en blomstrande andrahandsmarknad där nästan nya YU7-bilar säljs med betydande pristillägg.
Runt 80 exemplar av YU7 är för närvarande listade för återförsäljning i Kina, med priser som ofta ligger långt över nypriset.

Brinnande bromsar? Helt okej enligt Xiaomi
En ny incident med en Xiaomi YU7 Max har väckt uppmärksamhet efter att videor visat fordonets bromsar fatta eld under ett mediatest. Trots de dramatiska
Stora prispåslag på begagnade bilar
Enligt rapporter från CarNewsChina säljs begagnade YU7-bilar för mellan cirka 350 000 yuan och 390 000 yuan, vilket motsvarar ungefär 463 000 svenska kronor till 516 000 svenska kronor.
Detta kan jämföras med nypriset som börjar på 279 900 yuan och går upp till 329 900 yuan. Det innebär att påslagen kan ligga på mellan 10 000 och 20 000 yuan.
De flesta av de begagnade bilarna som säljs är av Max-modellen och har körts mindre än 100 kilometer.
Dessa listningar på andrahandsmarknaden kommer från två källor: dels professionella återförsäljare som köpt bilar i syfte att sälja dem vidare, dels från tidiga ägare som snabbt sålt sina bilar till begagnatplattformar som sedan säljer dem vidare med ytterligare påslag.

Xiaomi SU7: dödlig krasch avslöjar potentiella brister
En tragisk olycka med Xiaomis nya elbil, SU7, har skakat om bilindustrin och väckt allvarliga frågor om säkerheten kring självkörande teknik. Tre unga
Högt andrahandsvärde förväntas bestå
När fler YU7-modeller levereras till kunderna förväntas priserna på begagnade exemplar oundvikligen att sjunka. Men med tanke på den starka efterfrågan och kinesiska konsumenters lojalitet mot Xiaomi-varumärket, kan värdeminskningen bli minimal.
Lokala data visar att Xiaomis SU7 sedan, företagets första bilmodell, har det högsta andrahandsvärdet bland alla kinesiska bilar, och behåller hela 88,91 procent av sitt värde efter det första året. Detta indikerar att även YU7 kan förväntas bibehålla sitt värde väl på marknaden.
Xiaomi har vidtagit åtgärder för att motverka vidareförsäljning genom att införa en policy som begränsar köpare till endast en order per fordon under de första 24 timmarna. Dessutom kan beställningar endast ändras inom 168 timmar efter att depositionen betalats, varefter beställningen låses och depositionen blir icke-återbetalningsbar.

Avslöjat: Xiaomis hemliga bilplaner
En elbil med bensinmotor, en suv med plats för sex personer och en suv med extra lång räckvidd är några modeller från Xiaomi som avslöjats av misstag.
Regleringar mot snabb återförsäljning
Mot bakgrund av den växande problematiken med snabb återförsäljning av nya bilar, så kallade “nollmil-bilar”, överväger det kinesiska industri- och informationsteknikministeriet en ny förordning.
Denna förordning skulle förbjuda återförsäljning av fordon inom sex månader från den första registreringen. Syftet är att stävja kortsiktig vinsthandel på andrahandsmarknaden och skapa en mer transparent marknad.
Detta förslag har dock reviderats och ministeriet planerar nu att “reglera nollmil-begagnade bilar tillsammans med relevanta avdelningar och hantera problemet från källan” snarare än ett direkt förbud.

Mini-elmotor på 13 kg slår världsrekord
En brittisk specialist inom elmotorer, Yasa numera ägd av Mercedes-Benz, har uppnått en anmärkningsvärd bedrift som kan omdefiniera framtiden för
Missa inte:
Lyxmärket Yangwang redo för europeisk satsning. Dagens PS
Lyxbilsjätten i blåsväder: Hotas av stora förseningar. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.