Dagens PS

Kaos kring nya bilen: Därför säljs den med jättepåslag

Väntetiden på bilen är 60 veckor vilket höjer andrahandsvärdet. (Foto: Xiaomi)
Väntetiden på bilen är 60 veckor vilket höjer andrahandsvärdet. (Foto: Xiaomi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juli 2025Publicerad: 23 juli 2025

Teknikjätten Xiaomis senaste satsning på bilmarknaden har slagit ned som en bomb, och den nya suv-modellen YU7 genererar redan en het andrahandsmarknad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med leveranstider på upp till 60 veckor för nya exemplar, ser många en möjlighet att tjäna en ansenlig summa pengar genom att sälja nästan nya bilar med betydande påslag.

Detta fenomen, som ofta ses med begränsade upplagor av prestandabilar, drabbar nu en massmarknads-elbil och skapar en gyllene möjlighet för de som är snabba att agera, skriver Carscoops.

En omåttligt populär bil från ett företag som säljer hemelektronik. (Foto: Xiaomi)
En omåttligt populär bil från ett företag som säljer hemelektronik. (Foto: Xiaomi)

Efterlängtat fordon skapar ny marknad

Xiaomis lansering av sin nya suv, YU7, har överträffat alla förväntningar vad gäller efterfrågan. Bara en timme efter att orderböckerna öppnades tog företaget emot hela 289 000 beställningar.

Denna enorma succé har dock lett till extremt långa väntetider för kunder som vill köpa en ny YU7 direkt från fabriken. För den billigaste modellen, YU7 Standard, kan väntetiden sträcka sig upp till 60 veckor.

Pro-versionen har en väntetid på 49-52 veckor, medan flaggskeppet Max har en väntetid på 41-44 veckor.

Dessa långa leveranstider har i sin tur gett upphov till en blomstrande andrahandsmarknad där nästan nya YU7-bilar säljs med betydande pristillägg.

Runt 80 exemplar av YU7 är för närvarande listade för återförsäljning i Kina, med priser som ofta ligger långt över nypriset.

ANNONS

Brinnande bromsar? Helt okej enligt Xiaomi

En ny incident med en Xiaomi YU7 Max har väckt uppmärksamhet efter att videor visat fordonets bromsar fatta eld under ett mediatest. Trots de dramatiska

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Stora prispåslag på begagnade bilar

Enligt rapporter från CarNewsChina säljs begagnade YU7-bilar för mellan cirka 350 000 yuan och 390 000 yuan, vilket motsvarar ungefär 463 000 svenska kronor till 516 000 svenska kronor.

Detta kan jämföras med nypriset som börjar på 279 900 yuan och går upp till 329 900 yuan. Det innebär att påslagen kan ligga på mellan 10 000 och 20 000 yuan.

De flesta av de begagnade bilarna som säljs är av Max-modellen och har körts mindre än 100 kilometer.

Dessa listningar på andrahandsmarknaden kommer från två källor: dels professionella återförsäljare som köpt bilar i syfte att sälja dem vidare, dels från tidiga ägare som snabbt sålt sina bilar till begagnatplattformar som sedan säljer dem vidare med ytterligare påslag.

Xiaomi SU7: dödlig krasch avslöjar potentiella brister

En tragisk olycka med Xiaomis nya elbil, SU7, har skakat om bilindustrin och väckt allvarliga frågor om säkerheten kring självkörande teknik. Tre unga

Högt andrahandsvärde förväntas bestå

När fler YU7-modeller levereras till kunderna förväntas priserna på begagnade exemplar oundvikligen att sjunka. Men med tanke på den starka efterfrågan och kinesiska konsumenters lojalitet mot Xiaomi-varumärket, kan värdeminskningen bli minimal.

ANNONS

Lokala data visar att Xiaomis SU7 sedan, företagets första bilmodell, har det högsta andrahandsvärdet bland alla kinesiska bilar, och behåller hela 88,91 procent av sitt värde efter det första året. Detta indikerar att även YU7 kan förväntas bibehålla sitt värde väl på marknaden.

Xiaomi har vidtagit åtgärder för att motverka vidareförsäljning genom att införa en policy som begränsar köpare till endast en order per fordon under de första 24 timmarna. Dessutom kan beställningar endast ändras inom 168 timmar efter att depositionen betalats, varefter beställningen låses och depositionen blir icke-återbetalningsbar.

Avslöjat: Xiaomis hemliga bilplaner

En elbil med bensinmotor, en suv med plats för sex personer och en suv med extra lång räckvidd är några modeller från Xiaomi som avslöjats av misstag.

Regleringar mot snabb återförsäljning

Mot bakgrund av den växande problematiken med snabb återförsäljning av nya bilar, så kallade “nollmil-bilar”, överväger det kinesiska industri- och informationsteknikministeriet en ny förordning.

Denna förordning skulle förbjuda återförsäljning av fordon inom sex månader från den första registreringen. Syftet är att stävja kortsiktig vinsthandel på andrahandsmarknaden och skapa en mer transparent marknad.

Detta förslag har dock reviderats och ministeriet planerar nu att “reglera nollmil-begagnade bilar tillsammans med relevanta avdelningar och hantera problemet från källan” snarare än ett direkt förbud.

Mini-elmotor på 13 kg slår världsrekord

En brittisk specialist inom elmotorer, Yasa numera ägd av Mercedes-Benz, har uppnått en anmärkningsvärd bedrift som kan omdefiniera framtiden för

Missa inte:

ANNONS

Lyxmärket Yangwang redo för europeisk satsning. Dagens PS

Lyxbilsjätten i blåsväder: Hotas av stora förseningar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS