Dagens PS

Källenius testar: Dold kapacitet i nya GLC

Mercedes-Benz GLC testas av dess vd. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz GLC testas av dess vd. (Foto: Mercedes-Benz)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 juli 2025Publicerad: 14 juli 2025

En unik inblick i Mercedes-Benz framtid. Vd Ola Källenius visar den nya eldrivna GLC som utlovar snabb laddning och gott om utrymme.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz vd Ola Källenius ger i en ny video en första inblick i den kommande elektriska GLC. Han kör själv bilen genom olika tester, vilket visar hur viktig denna nya modell är för märket.

Inför den officiella presentationen i München den 7 september, får vi nu mer information om denna efterlängtade suv.

Mercedes-Benz vd presenterar en viktig nyhet

Mercedes-Benz GLC har länge varit en av märkets mest populära modeller. Nu kommer en helt ny, eldriven version, och det är en stor händelse. Källenius kör personligen bilen på en testbana och visar upp dess design, flexibilitet och köregenskaper genom fem olika utmaningar.

Detta ger en bra bild av vad vi kan förvänta oss inför världspremiären. Källenius betonar modellens betydelse och hur den bidrar till den tekniska utvecklingen.

Mercedes-Benz GLC (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz GLC (Foto: Mercedes-Benz)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Modern teknik för snabb laddning

Den nya eldrivna GLC har en avancerad 800-voltsarkitektur som möjliggör mycket snabb laddning. Med en effekt på upp till 320 kW kan bilen ladda tillräckligt med energi för 26 mils körning på bara 10 minuter. Detta gör laddningen både snabbare och smidigare.

Bilen har också ett nytt operativsystem, MB.OS, vilket betyder att nästan all programvara kan uppdateras trådlöst. Det ser till att bilen kan fortsätta att utvecklas och förbättras under sin livstid, och föraren får alltid tillgång till de senaste funktionerna.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Större och bättre köregenskaper i nya Mercedes-Benz

Den nya modellen är större än den tidigare, med en hjulbas som är 8 centimeter längre. Detta, tillsammans med att batterierna är placerade så att tyngdpunkten blir lägre, förbättrar bilens väghållning betydligt.

Körkomforten kan ytterligare förbättras med samma typ av avancerade AIRMATIC luftfjädring som finns i S-Klass. Bakhjulsstyrning på upp till 4,5 grader ingår också, vilket gör bilen lättare att manövrera, särskilt i lägre hastigheter och trånga utrymmen.

Bagageutrymmet har blivit större och rymmer nu 570 liter. När baksätena fälls ner ökar kapaciteten till hela 1 740 liter. Dessutom finns en praktisk extra förvaringsplats fram, en “frunk”, på 128 liter.

Mercedes-Benz GLC (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz GLC (Foto: Mercedes-Benz)

Stark dragkraft och praktiska lösningar

För många som köper en suv är förmågan att dra släp viktigt. Nya GLC kan dra släpvagnar som väger upp till 2 400 kilogram, vilket gör den lämplig för till exempel häst- och motorsportsutövare.

Bilen har även funktioner som stabilisering för släpvagnen och backningshjälp. Detta gör det enklare och säkrare att köra med släp, även för den som är mindre van.

ANNONS

Bilen har dessutom ett maximalt kultryck på 100 kilogram, vilket gör det möjligt att transportera tunga elcyklar på en cykelhållare. Detta bidrar till bilens flexibilitet i vardagen.

Officiell presentation snart

Den nya GLC with EQ Technology kommer att visas upp för första gången på IAA-mässan i München den 7 september. Detta är en viktig händelse för Mercedes-Benz när de fortsätter sin satsning på elbilar och utvecklar sina modeller.

Mercedes erkänner: EQS kom för tidigt – men det fanns en plan

Mercedes-Benz släppte sin elektriska flaggskeppsbil EQS med stora förhoppningar. Men nu erkänner företaget att världen kanske inte var riktigt redo för

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS