Jaguars Type 00 väcker uppmärksamhet redan innan den är färdig. Ett första möte gav journalister mer att prata om än väntat.
Jaguar Type 00 provkörd – på ett rätt ovanligt sätt


Provkörningar brukar handla om vem som får nyckeln först. Men i veckan räckte det alltså med att dra åt bältet i passagerarstolen för att skapa stora rubriker.
Under ett PR-utspel, som påstås ha kommit till lite i hast, bjöd Jaguar in brittiska medier för att uppleva Type 00 – utan att någon av dem fick röra pedalerna.
Det hindrade ingen från att tycka till, skriver Motor.no.
Bakgrunden är rörig. Efter turbulens kring designchefen Gerry McGovern, som enligt vissa uppgifter tvingats bort, hade märket behov av en ny berättelse.
Och vad fungerar då bättre än att låta journalister sitta bredvid en ingenjör och fantisera sig till en framtid med Jaguars nästa epok?
JLR:s designchef fick sparken – på dagen
Gerry McGovern lämnar JLR tvärt – en oväntad händelse som väcker frågor om vart den brittiska biltillverkaren nu är på väg. Det kom som en överraskning
”Som att dras mot horisonten av ett jättelikt gummiband”
Autocars Steve Cropley tog fasta på känslan av att bli runtkörd av chefsingenjör Matt Becker. Han beskrev accelerationerna som ”att dras mot horisonten av ett enormt gummiband”.
Trots att Cropley bara satt och tittade på, menade han att bilen rör sig på ett sätt som han inte stött på tidigare. Dykningar vid broms och antydd krängning var enligt honom ”elegant kontrollerade”.
När ojämn asfalt passerades i låg fart blev omdömet ”vackert”, något som tyder på att luftfjädringen och den nya JEA-plattformen faktiskt levererar.
Top Gear valde en mer syrlig linje, i vanlig ordning. Men även där föll kritiken snabbt undan. ”Det är ingen Rolls-Royce, men det ska det inte vara heller – det här är en Jaguar med träningskläder under kostymen”, konstaterade man.
Vindsuset som hördes vid höga hastigheter avfärdades som kamouflageplast som fladdrade, skriver Top Gear.

Senaste nytt
Teknikfest i julklappspapper
Under den färggranna maskeringen döljer sig en fyradörrars GT med tre motorer och över 1 000 hästkrafter. De flesta exemplen som körde runt journalisterna var begränsade till komfortläge, men prestandan märktes ändå tydligt.
Becker bekräftade dessutom att bilen kan drifta – om föraren ber snällt och stänger av system som normalt håller allt i schack. Det är inte bilens syfte, men möjligheten finns där.
Interiören är knappt visad för någon, men Car Magazine noterade att ratten är ”något av det snyggaste på länge”, trots att kupén var draperad i svart tyg.

Ingen nämner pris – men alla räknar
Prislappen är fortfarande höljd i dunkel. Jaguars egen Rawdon Glover antydde att modellen hamnar runt 120 000 pund, vilket motsvarar ungefär 1,6 miljoner kronor.
Det skulle placera bilen långt ovanför där märket tidigare verkat – men samtidigt under vad exempelvis Bentley och Rolls-Royce tar betalt.
Passagerarprovet som blev viktigare än en provkörning
Flera medier påpekar samma sak: även om ingen fick köra, verkar Jaguar vara på rätt spår.
Electrifying beskriver bilen som både kvick och behärskad, medan Motortrend menar att den ”känns rätt”, trots det kontroversiella konceptets polariserande proportioner.
InsideEVs citerar ett omdöme om att den är ”den bäst åkande bilen någonsin”, vilket sätter tonen inför lanseringen nästa år.
Att döma av reaktionerna kan denna ovanliga passagerartur ha gjort mer för Jaguars framtidsplaner än en traditionell provkörning någonsin hade gjort.
Exklusivt: Jaguar rullar ut elbilsprototyp på Paris gator
Jaguar har nyligen visat upp sin konceptbil Type 00 i Paris, i en ny blå färg, vilket har skapat uppmärksamhet kring deras elektriska satsning. Samtidigt
Missa inte:
Sverige tappar pengar: 600 miljarder på slöseri varje år. News 55
Internet 2025: Här är trenderna som stack ut mest. Realtid
Uppsagda Northvoltarbetare får pengar av EU. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!










