BMW:s fabrik i Steyr har inlett den viktiga serietillverkningen av elektriska drivlinor som utgör hjärtat i märkets “Neue Klasse” bilar.
"Idag lägger vi grunden för BMW-koncernens framtid"


Mest läst i kategorin
Denna milstolpe är inte bara ett tecken på en stor omställning, utan också ett löfte om att fabriken kommer att fortsätta vara ledande inom modern drivteknik. Med investeringar på flera miljarder kronor har man lyckats skapa en imponerande effektivitet, skriver Electric cars report.
En miljardinvestering i nya drivlinor
BMW-koncernen satsar stort på framtiden. Sedan projektets start 2022 har över 11,2 miljarder svenska kronor investerats i att stärka kompetensen inom utveckling och produktion av eldrivlinor vid fabriken i Steyr, Österrike.
Denna satsning säkerställer att Steyr, som i över 40 år varit koncernens ledande plats för förbränningsmotorer, bibehåller sin centrala roll i det globala produktionsnätverket.

Trots den nya inriktningen kommer fabriken att fortsätta tillverka både diesel- och bensinmotorer parallellt med de nya elmotorerna.
“Idag lägger vi grunden för BMW-koncernens framtid,” sade Milan Nedeljković, som är medlem i styrelsen för produktion på BMW AG, i ett uttalande.
“Som den första produktionsanläggningen för Gen6-elmotorn är Steyr centralt för Neue Klasse och den fortsatta utvecklingen av vårt globala produktionsnätverk.”
Revolutionerande teknik under huven
Den sjätte generationen av BMW:s eDrive-system är den första helt elektriska drivlinan som produceras i Steyr. Drivlinan kommer att distribueras till fabriker runt om i världen för att förse bilarna i Neue Klasse med kraft.
Alla huvudkomponenter, inklusive rotor, stator, växellåda och växelriktare, kommer att tillverkas vid anläggningen. Höljet till elmotorn gjuts vid Landshuts aluminiumgjuteri och bearbetas sedan vidare i Steyr.

Växelriktaren, som omvandlar likström från batteriet till växelström för elmotorn, kommer att produceras i en ny renrumsmiljö. Detta är ett viktigt steg för den österrikiska motortillverkaren in i området för elektroteknik.
Produktionskonceptet för den nya drivlinan bygger på ett modulsystem, vilket gör det möjligt att tillverka olika varianter för hela utbudet av Neue Klasse-modeller. Detta skapar en positiv synergi och minskar kostnaderna i både utveckling och produktion, samtidigt som det skapar flexibilitet.
Imponerande effektivitet och räckvidd
Den nya elmotorn har genomgått omfattande förbättringar. Rotor, stator och växelriktare har alla utformats för att fungera med den nya 800-voltsarkitekturen, vilket maximerar prestanda och effektivitet.

Tronskifte bland Tysklands mest älskade klassiker
En oväntad favorit kliver fram bland Tysklands mest älskade klassiker – en verklig sensation för alla bilentusiaster. Efter åratal av att ha dominerat
I växelriktaren används nu kiselkarbidteknik (SiC) för att öka effektiviteten ytterligare. BMW menar att den intelligenta användningen av ny teknik och den systematiska vidareutvecklingen av befintliga system ger anmärkningsvärda resultat.
Som ett exempel lyfter man fram skillnaderna mellan den kommande BMW iX3 50 xDrive och en Gen5 xDrive-modell.
Martin Kaufmann, ansvarig för global utveckling av drivlinor på BMW AG, förklarar att energiförlusten minskar med 40 procent, kostnaderna med 20 procent och vikten med 10 procent.
“Allt detta bidrar på ett betydande sätt till den cirka 20 procent ökade totala fordonseffektiviteten,” konstaterar han.
Kombinationen av en effektiv drivlina och batteriets höga energiinnehåll möjliggör en räckvidd på upp till 80 mil enligt WLTP-standarden för den första modellen i Neue Klasse, BMW iX3 50 xDrive.

Räddningen är här: BMW:s lösning för V8-motorn
Nya regler för utsläpp oroar biltillverkarna, men BMW M har en plan för att deras kraftfulla motorer ska leva vidare, utan att tumma på prestandan. Detta
Missa inte:
Avslöjar den stora bluffen som drabbar bilköparna i EU. Dagens PS
Experterna: Det här de bästa kompakta suvarna. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]