Dagens PS

Hyundais hemliga plan avslöjad: "Vi är inte klara med bensin"

Hyundai Ioniq5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 juli 2025Publicerad: 15 juli 2025

Hyundais vd avslöjar planerna för märkets prestandabilar. Trots elbilstrenden kan bensinmotorerna få en oväntad återkomst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en värld där elektrifiering dominerar bilindustrin, kommer nu oväntade nyheter från Hyundai. Trots att många trodde att det koreanska bilmärket helt skulle fokusera på elbilar, avslöjar nu en av företagets höjdare att de inte har glömt bort de traditionella prestandabilarna.

Detta är goda nyheter för alla bilentusiaster som älskar ljudet av en mullrande motor och doften av bensin.

Ett överraskande erkännande om framtiden

Joon Woo Park, den dynamiske vice vd:n för Hyundai N och ansvarig för den globala marknadsstrategin, delar med sig av spännande insikter.

Han poängterar att ‘Hyundai N måste vara tillgänglig’.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Detta är en filosofi som genomsyrar hela varumärket, som alltid strävat efter att erbjuda exceptionellt värde för pengarna. Det handlar inte bara om att tjäna stora pengar på lyxiga sportbilar, utan snarare om att bygga en djupare koppling till bilkulturen, särskilt bland yngre köpare, skriver Road and Track.

Park framhäver att Hyundai N vill leka med våra vänner, med bilar till rätt och överkomligt pris. Vi pratar inte om lyxiga exotiska bilar. Vi pratar om Hyundai N-nivån.

I så fall, vart ska vi ta vägen?

ANNONS

Där ingen annan finns, förutom GTI.

Detta är ett tydligt tecken på att Hyundai inte tänker röra sig uppåt i marknaden mot dyrare segment. Istället vill de fortsätta konkurrera i samma liga som Volkswagen Golf GTI, en älskad “hot hatch”.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Kampen för att återuppliva ikoner

För många var beskedet om att i20 N och i30 N skulle läggas ned i Europa en sorglig dag. Men nu kommer det lugnande besked. Park beskriver nedläggningen som en personlig ‘katastrof’ och betonar att teamet arbetar på att återinföra dessa modeller.

“Det tar tid att få fram en ny. Så ja, vi fokuserar inte bara på elbil”.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Detta innebär nästan säkert att Hyundai kommer att hitta ett sätt att återintroducera dessa bilar med hybridkraft, vilket är en utveckling som redan pågår inom företaget, skriver CarMagazine.

Även om de gamla 2,0-liters turbomotorerna på 280 hästkrafter inte längre kan existera på grund av strängare europeiska regler, kan Hyundais 1,6-liters Smartstream-motor erbjuda en lösning.

ANNONS

Denna motor används redan i hybridversionerna av Kona och Santa Fe, och en högpresterande variant finns i den nuvarande i20 N. Med tillägg av ett kraftfullt hybridsystem skulle Hyundai kunna öka effekten upp till över 300 hästkrafter, vilket skulle göra dem konkurrenskraftiga mot Golf GTI och till och med Golf R.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Framtiden är hybrid – men bensin är inte glömt

Hyundai har redan en stor utvecklingsväg för hybridteknik, vilket kan innebära att dessa bilar kommer att lanseras tidigare än många förväntar sig. Den största utmaningen är dock de europeiska bestämmelserna. Park påpekar att ‘Europa kommer inte att bli lätt’ på grund av strikta utsläppskrav.

Trots satsningen på elbilar, som den nya Ioniq 5 N, bekräftar Park att Hyundai N inte enbart kommer att vara elektriskt. Han medger att han personligen inte är ‘den person som verkligen gillar elbilar. Jag har alltid gillat doften och ljudet och alla de där racerbilarna.’

Denna passion för traditionella prestandabilar driver Hyundais beslutsamhet att fortsätta erbjuda bensin- och hybridmodeller så länge det är möjligt.

Hyundai Inster: Ett kompakt under med oväntad körglädje

Hyundai Inster, företagets minsta elbil, gör entré på marknaden med en oväntad kombination av charm, praktikalitet och körglädje. Trots sin kompakta

Profitmarginalerna för små bilar är visserligen lägre än för större elbilar, men Hyundai ser det som en investering i kundrelationer och varumärkeslojalitet.

“Högre pris, högre vinstmarginal, eller hur? Liten bil, lägre pris, lägre vinstmarginal. Så om vi vill ha en B-segmentbil måste jag arbeta väldigt hårt för att övertyga alla”, förklarar Park.

ANNONS

Detta visar Hyundais engagemang för att tillgodose sina kunders önskemål, även när det innebär tuffa förhandlingar internt.

För bilentusiaster med en budget kommer Hyundai att fortsätta vara en tillflyktsort, även om det innebär att man kör hybrid-drivna prestandabilar. Väntan fortsätter, men signalerna är tydliga: Hyundais hjärta slår fortfarande för körglädje.

Nya bilmodeller underkänns – “Katastrofala resultat”

Oväntade resultat för Hyundai Inster i Euro NCAP:s krocktest. Nu avslöjas detaljerna kring hur den lilla bilen presterade. Euro NCAP, den framstående

Missa inte:

Så påverkar nya siffran dig: Mer i plånboken för 1 miljon svenskar. News 55

Investera som kronprinsessan Victoria: Fyller år – köper Alfa Laval. E55

Sommarpriser driver upp inflationen – Riksbanken i kläm. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS