Hyundai och GM i samarbete för kostnadseffektivitet. Inte först, men en viktig aktör i bilbranschens nya era.
Hyundai och GM i historiskt samarbete
Mest läst i kategorin
I en bransch där innovation och kostnadseffektivitet är nyckeln till framgång, har två av världens största biltillverkare beslutat att slå sina kloka huvuden ihop skriver Carscoops och Ars Technica.
Hyundai och GM har tecknat ett samförståndsavtal, en så kallad MoU, för att utforska spännande samarbetsmöjligheter.
Tillsammans vill de utveckla framtidens fordon, förbättra leveranskedjor och satsa på ren energi.
Fokus på framtidens teknologi
Detta icke-bindande avtal undertecknades av Hyundai Motor Groups styrelseordförande Euisun Chung och GMs styrelseordförande och vd Mary Barra.
Nu väntar intensiva diskussioner och förhandlingar för att nå bindande avtal. Och det är bråttom, samtalen ska inledas “omedelbart”.
Bland de potentiella samarbetsområdena finns utveckling av framtida personbilar och nyttofordon, samt förbränningsmotorer, elbilar och vätgasdrivna fordon.
Dessutom överväger de två företagen att gå samman i inköp. Det handlar om batteriråvaror, stål och andra områden för att dra nytta av skalfördelar.
Senaste nytt
Effektivitet och konkurrenskraft
Enligt det gemensamma tillkännagivandet strävar Hyundai och GM efter att “förbättra effektiviteten” och “öka konkurrenskraften”.
Genom att samarbeta inom strategiska områden kan de minska kostnaderna för forskning och utveckling. Dessutom korta ner utvecklingstiden för framtida produkter.
Om samarbetet blir framgångsrikt kan det leda till att biltillverkarna kan erbjuda ett bredare utbud av fordon till sina kunder snabbare än någonsin tidigare.
Ord från toppen
Mary Barra, GMs styrelseordförande och vd, uttalade sig entusiastiskt om samarbetet:
“GM och Hyundai har kompletterande styrkor och begåvade team. Vårt mål är att frigöra båda företagens potential och kreativitet för att leverera ännu mer konkurrenskraftiga fordon till kunderna, snabbare och mer effektivt.”
Euisun Chung, Hyundai Motor Groups styrelseordförande, instämde:
“Detta partnerskap kommer att göra det möjligt för Hyundai Motor och GM att utvärdera möjligheter att stärka konkurrenskraften på viktiga marknader och fordonssegment, samt driva kostnadseffektivitet och ge kunderna större värde genom vår kombinerade expertis och innovativa teknik.”
Samarbete eller förlust
Nyheten kommer ett år efter att GM och Honda avbröt sitt samarbete. Det handlade om gemensam utveckling av prisvärda elektriska suvar till ett värde av 5 miljarder dollar (cirka 53 miljarder kronor).
Nu verkar GM ha hittat en ny partner i Hyundai, där man utforskar ett bredare spektrum av samarbetsmöjligheter.
En trend i branschen
I dag ingår de flesta biltillverkare i någon form av partnerskap eller allians, med liknande mål om kostnadsbesparingar och effektivitet.
Tidigare i år gick Honda samman med Nissan och Mitsubishi, medan Toyota nyligen inledde ett samarbete med Subaru och Mazda.
En tuff marknad
Om man lägger till VW-gruppen och Stellantis portfölj med 14 varumärken i ekvationen blir det tydligt att det inte är läge att vara en ensamvarg i bilindustrin.
De kinesiska varumärkena har redan börjat sin invasion av de globala marknaderna. Vilket gör det svårare för väletablerade biltillverkare att behålla sin konkurrenskraft.
I denna nya era av samarbete och innovation återstår det att se vilka spännande frukter partnerskapet mellan Hyundai och GM kommer att bära.
En sak är säker: bilvärlden står inför stora förändringar, och endast de mest anpassningsbara och innovativa företagen kommer att överleva.
Nissan slår rekord – i bungyjump
Nissan chockar världen genom att låta sin nya Qashqai kasta sig huvudstupa ner i ett hisnande bungyjump. Från en svindlande höjd på 65 meter, mitt bland
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.