Volvo ger sina laddhybrider ett jättelyft. 
Storsäljarna V60, XC60, V90 och XC90 får större batteri, upp till 455 hästkrafter, och en elektrisk räckvidd på upp till nio mil.
Förändringen kommer med perfekt timing för rädda Volvo från skärpta svenska utsläppsgränser.

Volvo Cars har fått en del kritik för att de haft en omodernt kort räckvidd i sina laddybrider. Nu ger företaget kritikerna svar på tal och komme med en ny förbättrad drivlina för sina laddhybrider i 90- och 60-serierna. Med hjälp av nya batterier förlängs räckvidden på el rejält. Koldioxidutsläppen sänks så att Volvo klarar Sveriges nya gräns på 50 gram per km för att få klimatbonus.

Volvo XC60 T8 Recharge får hela 455 hästkrafter. Foto: Volvo Cars

Tidigare hade bilarna en räckvidd på omkring 50 km, med det nya batteriet ska de gå att köra på ren eldrift upp till 91 kilometer på en laddning. För XC60 anges en preliminär räckvidd på 78 km. Enligt Volvo Cars är det tillräckligt för att nästan alla ska klara sin dagliga körning på enbart el. De flesta konkurrenter har redan lanserat laddhybrider med längre räckvidd än vad Volvo har i dag, så nyheten kommer i grevens tid. Volvo Cars hade ett rejält försäljningstapp i augusti.

Rekordstark Volvo med 455 hk

Rent tekniskt så handlar det om ett nytt batteri med ett tredje lager celler som ökar den batteriets kapacitet från 11,6 kWh till 18,8 kWh. Dessutom får bilarna en mer kraftfull bakre elektrisk motor på 145 hästkrafter. Den extra elektriska kraften ger 350 hästkrafter för hybridmotorn Recharge T6 och imponerande 455 hästkrafter för Recharge T8. Den senare drivlinan blir den mest kraftfulla motorn någonsin från Volvo Cars. Volvo Cars räknar med att den nya drivlinan kapar koldioxidutsläppen i körcykeln WLTP med upp till 50 procent. En trevlig bieffekt är den snabba accelerationen. XC60 T8 gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Väljer du en V60 T8 går det på 4,6 sekunder upp till 100. Det är till och med snabbare än nya Tesla Model Y. 

Henrik Green – Chief technology officer på Volvo Cars.

– Det är år 2021, och människor ska inte längre behöva vara beroende av bensin eller diesel i sin vardagskörning. Våra senaste laddhybrider levererar all den elektriska räckvidd som behövs i de flesta människors dagliga liv, säger Henrik Green, chief technology officer på Volvo Cars.

Slutvärmt med bensin

Volvo har också kritiserats för att bränslevärmare i laddybriderna körs på bensin. Nu är det slut med det och bilen kommer att kunna värmas på el.

Den nya drivlinan introduceras på alla Volvo Recharge laddhybrider som baseras på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture), vilket innefattar Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 Recharge. De finns till försäljning från och med idag.

ANNONS
ANNONS
Så här ser drivlinan ut under skalet på laddhybriden som har Volvos SPA-chassi. Det nya batteriet är på 18,8 kWh. Foto: Volvo

Volvo har lovat att varannan såld bil i världen 2025 ska vara helt elektrisk. I Sverige är endast två procent av sålda Volvobilar helt elektriska i år, enligt en granskning Dagens PS har gjort.

– Nu stärker vi vårt erbjudande med ett ännu starkare utbud till en fortsatt konkurrenskraftig prisbild. Det visar att vi menar allvar med vår elektrifieringsstrategi, säger Jessica Span, VD på Volvo Car Sverige.