Sverige slår rekord i att minska koldioxidutsläppen från nya bilar.
Utsläppen sjönk med 23 procent under förra året.
– En glädjande utveckling, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

ANNONS

Sveriges satsning elbilar och laddhybrider börjar ge resultat. Under 2020 var minskningen av koldioxid från nya bilar rekordstor, enligt ny statistik från Transportstyrelsen och Trafikverket.

Koldioxidutsläppen från nya personbilar sjönk till 93g/km. Det var en minskning med 23 procent från 2019 då snittet var 120 g/km. Minskningen beror till största delen på att andelen laddbara bilar ökar kraftigt i nyregistreringen. Laddhybrider ökade under året med 132 procent, elbilar ökade med 75 procent. Vid årsskiftet var antalet laddbara bilar i trafik knappt 180 000, eller 3,6 procent av fordonsflottan.

Volkswagens nya elbil slår både Tesla och Volvo i försäljning. (Foto: Volkswagen)
Elbilar som Volkswagen ID.3 får 10 000 kr mer i klimatbonus efter 1 april. (Foto: Volkswagen)

– Det är positivt att nybilarna har blivit mer energieffektiva och därmed släpper ut mindre växthusgaser. De laddbara bilarna ökar dessutom sin andel till nära en tredjedel av nybilsförsäljningen. Det registrerades totalt sett färre nya bilar under året. Elektrifiering är nödvändigt för att nå klimat- och miljömål så detta är en glädjande utveckling, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Även totalt sett minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken. Utsläppen gick ner med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton under 2020. Bakom minskningen ligger till 90 procent minskad trafik på grund av coronapandemin. Resterande del beror på energieffektivisering inklusive elektrifiering av fordon.

ANNONS
ANNONS

– Vi ser också att nya personbilar som inte är laddbara blir mer energieffektiva. Under förra året sjönk det genomsnittliga koldioxidutsläppet från 132 till 126 g/km. Det är första gången sedan 2017 som snittet minskar för bilar med förbränningsmotorer, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Frågan är om den positiva utvecklingen kommer att fortsätta.  Dagens PS kunde i veckan berätta att ökningen av elbilar nu förbytts i en minskning och att den positiva trenden är bruten. Från 1 januari har regeringen gjort det 450 kr dyrare per månad för den som vill köra en klimatbonusbil som förmånsbil. Den 1 april höjs klimatbonusen till elbilar till 70 000 kr, medan laddhybrider får sänkt bonus.