Efter omfattande omprövning justerar Honda sin kurs. Med förändrade strategier möter de marknadens nya krav för framtidens bilar.
Honda skrotar tidigare löften: Här är nya planen


Mest läst i kategorin
Honda, en gigant inom bilindustrin, omprövar nu sin framtida strategi för elbilar. Fokus skiftar mot hybridfordon som en brygga i övergången till helt elektrifierade transporter. Denna förändring signalerar en justering av investeringar och försäljningsmål.
Honda drar ner på elbilssatsningar
Honda Motor Co. har beslutat att dra ner på sina investeringar och försäljningsmål för elbilar. Anledningen är en svagare konsumentefterfrågan och minskade miljökrav på viktiga utländska marknader. Det rapporterar Bloomberg.
Företaget kommer nu att investera 7 biljoner yen (cirka 48,3 miljarder svenska kronor) i elbilar och mjukvara på lång sikt, en betydande minskning från de 10 biljoner yen som aviserades förra året. Hondas vd Toshihiro Mibe förklarade att “elbilsinvesteringen har inte övergetts, bara skjutits upp.”

Tidigare förväntade sig Honda att elbilar skulle stå för runt 30 procent av den globala försäljningen fram till 2030, men den siffran har nu sänkts till cirka 20 procent. Det innebär att mellan 700 000 och 750 000 enheter förväntas vara elbilar vid det årtiondets slut.
Samtidigt justeras försäljningsmålen för att fokusera mer på bensinelektriska hybrider, som upplever en ökad popularitet. Honda ser nu att hybrider kan stå för 2,2 miljoner av totalt 3,6 miljoner globala försäljningar fram till 2030, upp från tidigare 2 miljoner. Detta visar en tydlig strategisk förändring där hybrider ses som en viktig övergångslösning.

Skandal på Honda – nu avgår ännu en chef
En hög chef inom Honda har lämnat sin position efter anklagelser om olämpligt beteende vid ett socialt evenemang utanför arbetstid. Shinji Aoyama, som var
Hybrider – en avgörande brygga mot en eldriven framtid
Hondas beslut att flytta fokus mot hybridbilar är en reaktion på den nuvarande marknadstrenden. Företaget planerar att snabba på lanseringen av nya hybridmodeller och kommer att introducera 13 helt nya hybrider globalt fram till 2031. Särskilt fokus kommer att ligga på att integrera hybridsystem i flera större modeller under senare hälften av decenniet.
Honda strävar efter att sälja mellan 2,2 och 2,3 miljoner hybridfordon fram till 2030. Enligt Arena EV menar företaget att dessa fordon kommer att spela en avgörande roll för att möta konsumenternas behov under övergången till en helt elektrisk framtid, genom att erbjuda bättre bränsleekonomi utan de nuvarande upplevda hindren med rena elbilar.
Denna omkalibrering signalerar inte en reträtt från företagets långsiktiga vision om att batteridrivna fordon och bränslecellsfordon ska utgöra all nybilsförsäljning till 2040. Istället handlar det om en mer realistisk och flexibel strategi för att nå det målet.
Förseningar i Kanada och effekter av tullar
Honda har även skjutit upp planerna på att etablera en leveranskedja för elbilar i Ontario, Kanada, med två år. Detta beror också på den dämpade efterfrågan. Den tidigare aviserade planen för Kanada inkluderade en batterifabrik och en elbilfabrik som skulle ha haft en årlig produktionskapacitet på 240 000 fordon. Effekten på Hondas planer i USA är osäker, men företagets befintliga elbilshubb i Ohio är fortfarande inställd på att producera kommande, helt nya elbilsmodeller.

Dessutom förväntar sig Honda en förlust på cirka 3 miljarder dollar (ungefär 32,5 miljarder svenska kronor) i sin årliga vinst som ett resultat av president Donald Trumps tullar på bilar och bildelar som importeras till USA. Toshihiro Mibe betonade dock att Hondas styrka ligger i dess amerikanska produktion, som står för 60 procent av alla bilar som säljs på den amerikanska marknaden.
USA är den största marknaden för Japans största biltillverkare, som förlitar sig på fabriker i Mexiko eller Kanada för att bygga fordon som sedan skickas över gränsen. Men Trumps 25 procentiga tullar på importerade bilar som trädde i kraft i april har gjort det till ett dyrt, om inte omöjligt, alternativ för många utländska tillverkare.
Globala trender och Hondas framtid
Tidigare i år lade Europeiska kommissionen fram ett förslag för att lätta på utsläppsbestämmelserna som skulle ha blivit strängare i slutet av 2025. Detta kan också ha påverkat Hondas beslut att ompröva sina elbilssatsningar. I december meddelade Honda att man siktar på att fördubbla hybridförsäljningen fram till 2030 på alla marknader utom Kina, där batteridrivna bilar nu dominerar.
Med början 2026 planerar företaget att rulla ut två omarbetade plattformar för fordonsproduktion, tillsammans med ett par bensinelektriska drivlinor som man säger kommer att vara effektivare och mer lönsamma.

Okänd lyxbil krossade BMW och Mercedes
En ny stjärna har tänts på den kinesiska lyxbilsmarknaden. Märket Aito, stöttat av Huawei, har på kort tid blivit en kraft att räkna med. Det är inte
Missa inte:
Äldre i nöd: Hjälpen hänger inte med en åldrande befolkning i kris och krig. News 55
När banken fryser kontot – vad gäller och hur gör man? E55
USA:s fabriker står tomma: “Inget stabilt jobb”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.