Dagens PS

Honda och Sony har bränt 3,9 miljarder – utan en enda såld elbil

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

Trots att lanseringen ännu inte skett, har Honda och Sonys elbilsprojekt Afeela redan gått med rejäl förlust.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Framtidsbil med tung prislapp – och tunga förluster

Att det kostar att ta fram en ny bilmodell är inget nytt. Men när Sony och Honda nu närmar sig lanseringen av sin gemensamma elbil Afeela står det klart att det blivit en dyr affär. Redan innan en enda bil nått kund, har företaget Sony Honda Mobility förlorat motsvarande 3,9 miljarder kronor, skriver Carscoops.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Den rapporterade förlusten på 52 miljarder yen – eller cirka 362 miljoner dollar – gäller för det senaste räkenskapsåret. Och det är en tydlig ökning från året innan, då bolaget gick back med 20,5 miljarder yen. Med andra ord har förlusterna mer än fördubblats.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Dyr biljett in i ett trångt segment

Sony och Honda tänker inte sikta lågt. Afeela är en elbil riktad mot den övre delen av marknaden, med ett startpris på omkring 89 900 dollar – vilket motsvarar cirka 980 000 kronor med dagens växelkurs. Den nivån sätter modellen i direkt konkurrens med tunga namn som Mercedes EQE, BMW i5 och Tesla Model S.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Men att slå sig in i premiumsegmentet för elbilar är inte gratis. Här krävs omfattande forskning och utveckling, mjukvarusystem av högsta klass och en rad prototyper innan man ens kan tänka på produktion. Enligt analytikern Tatsuo YoshidaBloomberg Intelligence är det tveksamt om det ens går att täcka kostnaderna med hjälp av försäljningen, trots det höga priset på bilen.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
ANNONS

En tuff marknad – och sen ankomst

Det är inte bara utvecklingskostnaderna som oroar analytiker. Afeela gör entré på en marknad där andra redan hunnit etablera sig. Tesla har varit tongivande i över ett decennium. Tyska jättar som BMW och Mercedes har laddat om för eldrift. Och kinesiska tillverkare som BYD och Nio växer snabbt globalt.

Det gör att Sony och Honda inte bara slåss om kunder – de måste först ta plats vid bordet.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Ändå ser bolagen framtiden an med tillförsikt. Deras strategi bygger på att kombinera Hondas kompetens inom bilproduktion med Sonys styrka inom mjukvara och underhållning.

Under ett tidigare uppmärksammat event visade Sony till och med upp en prototyp som kunde styras med en PlayStation-handkontroll – en tydlig signal om att man vill sticka ut i mängden.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Teknik, status – och risk

Afeela är inte bara en bil – det är ett försök att skapa något mer. En digital plattform på hjul, med fokus på användarupplevelse, uppkoppling och underhållning snarare än bara prestanda.

ANNONS
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Men frågan är om det räcker. Förlustsiffrorna visar hur riskabelt det är att försöka ta sig in i lyxsegmentet för elbilar, även för företag med miljardvinster i ryggen. Tillsammans gjorde Sony och Honda över 2,6 biljoner yen i rörelsevinst förra året – så de har råd att ta smällen. Men tålamodet har sina gränser.

Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)
Afeela Sony Honda Mobility. (Foto: Sony Honda Mobility)

Från gran turismo till verklighet

För tio år sedan hade ett samarbete mellan Honda och Sony mest känts som ett kul inslag i ett racingspel. Idag är Afeela en verklig produkt – snart på väg ut på vägarna.

Om den blir en succé eller bara ett fotnot i elbilens historia återstår att se. Men en sak är redan tydlig: vägen mot elektrisk lyx är lång, dyr och kantad av hinder – även för två av Japans största teknikikoner.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS