En svensk uppfinnare tröttnade på parkeringskaoset. Nu lanserar hon en ny app som siktar på att utmana de stora aktörerna.
Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm


Mest läst i kategorin
En irriterande parkeringsbot blev startskottet för Matilda Öhmans satsning på en digital parkeringsskiva. Nu siktar hon, med sin app Parking Time, på att ta upp kampen med de stora parkeringsapparna och förändra hur vi ser på parkering i Sverige, rapporterar Breakit.
Allt började 2021 när Öhman, då student, fick en parkeringsbot på grund av avsaknaden av en parkeringsskiva. Frustrationen över detta parkeringskaos, och svårigheten att hitta en p-skiva, fick henne att inse att detta måste digitaliseras.
Sedan 2023 har flera kommuner testat appen, som tillhandahåller en digital p-skiva.
Under förra året hade bolaget en nettoomsättning på 16 000 kronor och vände till svarta siffror, med ett rörelseresultat och resultat på sista raden på 22 000 kronor. Öhman ser dock större möjligheter för Parking Time.

En helhetslösning för parkering
Appen har utvecklats till en helhetslösning för parkering. Inom kort kommer den att erbjuda betalning av parkeringsavgifter utöver den digitala p-skivan. Öhman förklarar att de nya funktionerna kommer att göra affärsmodellen betydligt mer skalbar. Idag tar bolaget en fast licensavgift av kommunerna, som betalar samma summa oavsett hur många som använder p-skivan i appen.
Intäktsmodellen för avgiftsparkering kommer att variera beroende på kommunernas angivna ersättningsmodeller till leverantörerna. Ibland kan det innebära att Parking Time får en bestämd procentandel av parkeringsbeloppet.
I andra fall ger kommunen ingen ersättning alls till leverantörerna, och då är det upp till leverantörerna att själva bestämma vilken procentandel som läggs på. Öhman betonar att de primärt följer kommunens egna ersättningsmodeller, som skiljer sig mellan olika kommuner.

Så ställer du p-skivan rätt – och slipper boten
Använder du p-skivan fel – utan att veta om det? Det kan bli dyrt. Några enkla men ofta okända regler kan rädda dig från böter. P-skivan har funnits i
Jakt på kapital och erfarenhet
Hittills har Öhman tagit in ungefär en halv miljon kronor för att utveckla appen, och hon har främst förlitat sig på bootstrapping. Nu planerar hon att ta in mer kapital under hösten i en så kallad pre-seed-runda.
Hon menar att de redan har “traction” och fungerande metoder, och att investeringen inte ska användas för att bevisa konceptet, utan för att skala upp verksamheten. Hon vill inte ta in för mycket, men inte heller vara “dumsnål”, och målet är att säkerställa att de klarar sig till nästa milstolpe.
Med “vi” syftar hon på sig själv och bolagets teknikchef Johan Bengtsson, som anslöt till startupen för ungefär ett år sedan. Bengtsson har tidigare erfarenheter från en av landets största parkeringsappar och har, enligt Öhman, mycket insikter om marknaden och förståelse för vad som kan förbättras.
Idag äger Öhman hälften av bolaget, Bengtsson 20 procent, och resterande del ägs av “family and friends”.

Liisa synade stora parkeringsbolagets bluff
Ibland vinner David över Goliat. Som kvinnan som fick böter i Finland men överklagade parkeringsbolagets beslut och vann – tack vare smart bevisföring. En
Utmanar irritationen i branschen
Parkeringsappar är ett område som ofta möts med blandade känslor. Inte minst sedan Stockholms stad skrotade sin egen parkeringsapp Betala P i september 2024 och lät privata aktörer ta över. Trots krav på gratisalternativ har aktörer som Mobill och Easypark kritiserats för att ha kringgått detta krav, där Easypark dessutom drar in betydande summor på extra avgifter.
Öhman ser just denna irritation mot parkeringsappar som en möjlighet. Hon menar att det har skapats en stor irritation mot parkeringsappar generellt, vilket har lett till att förtroendet gentemot leverantörerna överlag har minskat. Detta påverkar alla aktörer i branschen, även om det bara är några av dem som har haft vad som uppfattats som dolda avgifter.
Hon ser en mycket god möjlighet för Parking Time att komma in som ett nytt varumärke och från start profilera sig som en schysst leverantör. Appen ska vara mycket enkel att använda, och bolaget ska vara tydligt med sina priser, utan dolda överraskningar eller krångel.
Försäljningsprognosen för året är en mycket fin ökning. Bolaget har ökat från tre till sju kundavtal under de senaste sex månaderna, och fler är på väg in.
Omsättningen kommer att öka, och bolaget kommer att fortsätta ha svarta siffror på resultatraden. Den “riktiga försäljningen” drar igång nu i höst, enligt Öhman.

Inga bilar i innerstan – men låt bli min parkering
Drömmen om gator utan bilar möter en hård verklighet: parkeringsplatserna ska bort. Hur påverkar stadens förändring just dig? Svenskarnas inställning till
Läs också:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.