Dagens PS

Hemliga valvet: Renault säljer sina mest udda skapelser

Kolla in Renaults konstiga bilar. (Foto: Artcurial)
Kolla in Renaults konstiga bilar. (Foto: Artcurial)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 nov. 2025Publicerad: 01 dec. 2025

Renault öppnar sin hemliga skattkammare och säljer allt från 1800-talskopior till färgglada koncept och slitna F1-bjässar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det finns bilsamlingar som mest liknar museer. Och så finns det Renaults hemliga lager – en gömma som i decennier varit stängd för nästan alla utom ett fåtal tekniker och historiker.

Nu lyfts portarna och ett hundratal fordon rullas ut i ljuset inför en auktion utanför Paris den 7 december. Det är en sådan där händelse som får samlare att titta en extra gång på kontoutdraget, ta ett djupt andetag och sedan hoppas att ingen annan upptäcker samma objekt.

Auktionshuset Artcurial har fått uppdraget att arrangera kalaset, och resultatet liknar ett helt Renault-museum som bara råkar ha hjul nog att säljas.

Från 1890-talets vagga till åttiotalets turbokick

I ena hörnet finns märkliga repliker av Renaults första modeller – Type A från 1898, Type D från 1901 och en vagnliknande Type G från 1903. Här pratar vi fordon från en tid då man fortfarande funderade över om bilen alls hade framtid.

1998 Renault Type A 1898 réplique électrique. (Foto: Artcurial)
1998 Renault Type A 1898 réplique électrique. (Foto: Artcurial)
1901 Renault Type D two/three-seat voiturette. (Foto: Artcurial)
1901 Renault Type D two/three-seat voiturette. (Foto: Artcurial)

Bläddrar man snabbt framåt i historien står en tämligen vardaglig Renault 5 från 1983 bredvid en prototyp av den midmotoriserade Maxi 5 Turbo.

De två kunde inte vara mer olika, men tillsammans säger de en hel del om hur märket växlat mellan praktiskt och provokativt genom åren.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

27 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Avstickare som ingen bett om – men som alla vill se

En höjdpunkt i kategorin “varför?” är en pickupversion av Renault Clio från 2001 – dessutom med sex hjul.

2001 Renault Clio II 6-wheel pick-up. (Foto: Artcurial)
2001 Renault Clio II 6-wheel pick-up. (Foto: Artcurial)

Den byggdes av lärlingar på fabriken och ser ut som något som borde finnas på en gammal verkstadsvägg märkt “intern skämtproduktion”.

Under skalet sitter en 1,9-liters turbodiesel och toppfarten är modest. Men charm har den, om än på sitt udda sätt.

1985 Renault 25 V6 Limousine blindée par Heuliez. (Foto: Artcurial)
1985 Renault 25 V6 Limousine blindée par Heuliez. (Foto: Artcurial)

För den som föredrar komfort – eller kanske känner ett behov av extra trygghet – finns en bepansrad Renault 25 V6 Limousine från 1985.

1986 Renault 21 ex-Lévy and Goliath. (Foto: Artcurial)
1986 Renault 21 ex-Lévy and Goliath. (Foto: Artcurial)

Strax intill står en minst sagt märklig Renault 21 från en fransk filmproduktion, komplett med tolv dörrar och en upphöjd förarplats som mer påminner om utkiken på en gammal passagerarbåt.

ANNONS

Koncepten: Färg, form och ett lätt kaos

Den mest färgsprakande delen är utan tvekan konceptbilarna från 2000-talet. De flesta väntas landa någonstans mellan cirka 35 000 och 70 000 kronor.

De går inte att registrera, men få bilar gör sig bättre i ett privat garage än just koncept.

2002 Renault Kangoo Break'Up Concept. (Foto: Artcurial)
2002 Renault Kangoo Break’Up Concept. (Foto: Artcurial)

Här finns allt från urbana kompaktidéer till mer äventyrliga skapelser som Kangoo Break-Up från 2002, komplett med mountainbikes bakpå, och Trafic Deck-Up från 2004 med höjd markfrigång och fyrhjulsdrift.

2004 Renault Trafic Deck'Up Concept car. (Foto: Artcurial)
2004 Renault Trafic Deck’Up Concept car. (Foto: Artcurial)

Det finns också modeller som så småningom blev serieproducerade, som Clio III RS, Modus och Twingo II. En liten historielektion i hur formgivning tar omvägar innan den når köparna.

2006 Renault Twingo II Concept. (Foto: Artcurial)
2006 Renault Twingo II Concept. (Foto: Artcurial)

Racinghyllan: Från le mans till villeneuve

ANNONS

För motorsportfolket blir det svårt att stå emot. Det finns rallybilar, långloppsmaskiner och runt tjugo Formel 1-bilar.

Mest uppmärksamhet drar FW19 från 1997 – bilen som Jacques Villeneuve körde mot sin VM-titel. Den väntas gå för mellan cirka 9,2 och 13,8 miljoner kronor.

1997 Williams-Renault FW19 Formule 1. (Foto: Artcurial)
1997 Williams-Renault FW19 Formule 1. (Foto: Artcurial)

Lite längre ner i pris finns äldre Renault-drivna formelbilar från åttiotalet, värderade mellan 2,3 och 9,2 miljoner kronor.

Displaychassin ligger kring 230 000–345 000 kronor och är perfekta för den som vill skapa ett vardagsrum med lite mer karaktär.

Varför sälja nu?

Anledningen till att Renault lyfter på locket är en omorganisation av märkets historiska avdelning. Målet är att behålla cirka 600 nyckelfordon och öppna ett nytt center i Flins-sur-Seine 2027.

Dubbletter och mindre viktiga objekt får därför lämna samlingen.

Totalt bjuds runt 100 fordon ut, plus ytterligare 100 objekt som motorer, skalmodeller och memorabilia. Allt visas från den 4 december – och sedan är det klubban som bestämmer bilens öde.

ANNONS

Lamborghini med hörnsoffa och tjock-tv

När en ovanlig Lamborghini hamnar i Sverige får den ett nytt liv – och skapar fler skratt än status på vägen mot förskolan. Det händer ibland att

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS