Dagens PS

Helderburgs Lazare återupplivar Defender-arvet på nytt vis

Kolla in denna sköning i guldbrons. (Foto: Helderburg)
Kolla in denna sköning i guldbrons. (Foto: Helderburg)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

När hantverk och modern ingenjörskonst möts – Helderburg avslöjar sin unika femdörrars 110 ”Lazare”, ett bygge som värnar det förgångna och blickar framåt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

För dem som värdesätter hur saker gjordes förr – raka linjer, robust konstruktion och tydliga mekaniska rötter – är Helderburgs senaste exemplar ett bevis på att nostalgisk design inte behöver kompromissa med nutida funktion.

I projektet ”Lazare” har man tagit en klassisk Land Rover Defender 110 och genomgått en total omvandling, noggrant uppbyggd kring varumärkets värderingar: hand­arbete, egen maskinering och långfärdskapacitet.

En hund platsar helt naturligt i en sådan här bil. (Foto: Helderburg)
En hund platsar helt naturligt i en sådan här bil. (Foto: Helderburg)

Ingenjörskonst under huven

Hjärtat i Lazare är en specialutvecklad 2,8 liters turbo­diesel, baserad på Land Rovers 300Tdi men fullställt med internt framställda komponenter.

Till exempel: egen tillverkad vevaxel, CNC-bearbetade stänger och cylinderhuvud samt ett VNT-turbo­system och skräddarsydd rostfri avgas­ledning.

Bra fjädringar, redo för terrängen. (Foto: Helderburg)
Bra fjädringar, redo för terrängen. (Foto: Helderburg)

Resultatet?

En motor byggd för att rulla långt – talet hundratusentals mil nämns – utan komplicerat efterbehandlingssystem för avgas­vätskor. Sammantaget ett sätt att hedra det mekaniska arvet, samtidigt som man tar tillvara modern hållbarhet och drivbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

18 nov. 2025

Under skalet – modern körkänsla

Lazares chassi och fjädring har genomgått samma minutiösa bearbetning. Breddad spårvidd för ökad stabilitet, hand­formade radius­armar och progressiva spiralfjädrar utvecklade exklusivt för Helderburg i Tyskland gör att en klassiker kan upplevas med komfort som hör hemma i vår tid.

Styrningen har finjusterats – lätt, exakt och tydlig – och bromssystemet är CNC-tillverkat med sex kolvar fram och fyra bak, vilket ger kontroll och förtroende.

Lyx-kabin med klassisk aura

Välkommen in. Här blir man omhuldad av rött läder. (Foto: Helderburg)
Välkommen in. Här blir man omhuldad av rött läder. (Foto: Helderburg)

Invändigt förflyttas man i Lazare till en annan nivå. En ton-i-ton bordeauxfärgad läderinredning, garvad på beställning och i italien­importerad skinnkvalitet nästan fyra gånger tjockare än vanligt bil­klädselmaterial.

Glastak över stor del. (Foto: Helderburg)
Glastak över stor del. (Foto: Helderburg)

Andra detaljer är modifierad rattdiameter, konsolhöjd och sitsramar anpassade efter beställarens ergonomi. Tillsammans utgör detta ett inre landskap som har samma själ som klassiska bilar – men erbjuder den komfort och kvalitet som nutida ägare kräver.

Gott om plats för jaktlaget. (Foto: Helderburg)
Gott om plats för jaktlaget. (Foto: Helderburg)
ANNONS

Yttre finish med hantverkssignatur

Exteriören är klädd i egen­blandad metallic i guld och brons – inspirerad av Ferrari men exklusivt skräddarsydd för detta exemplar.

Guld och brons i en egenkomponerad sammansättning. (Foto: Helderburg)
Guld och brons i en egenkomponerad sammansättning. (Foto: Helderburg)

Lackprocessen – en trestegs­finish hand­polerad till djup glans och klarhet – har ett värde som nämns till motsvarande kring 500 000 kronor i arbetskostnad.

Billets i aluminium ersätter ursprungliga plastdetaljer, och en integrerad sexpunkts exteriör bur bär fram både visuell närvaro och strukturell styrka.

Retro och modern på samma gång, lite av det undertecknad älskar. (Foto: Helderburg)
Retro och modern på samma gång, lite av det undertecknad älskar. (Foto: Helderburg)

Slutsats

Med Lazare visar Helderburg att bilentusiaster kan få både det nostalgiska uttrycket och den moderniserade kör­upplevelsen i samma paket.

Bilens siluett blinkar till det förflutna, men varje skruv, varvtal och materialval har ställts inför kravet att prestera i vår tid.

ANNONS

För den som vill äga ett fordon med historisk aura – och som samtidigt vill köra långt, bekvämt och utan kompromisser – är detta ett tydligt statementskap.

Här hittar du en del av det moderna, se skärmen i mitten. (Foto: Helderburg)
Här hittar du en del av det moderna, se skärmen i mitten. (Foto: Helderburg)

Missa inte:

Experten om förändringen av svensk pension: “Faktiskt ett svek”. News 55

Ukraina bygger egen AI – för säkerhets skull. Realtid

Sparkapitalet: Så får du bäst betalt för din husbil eller veteranbil. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS