Dagens PS

Har Mercedes-AMG skapat den ultimata elbilen?

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 juni 2025Publicerad: 27 juni 2025

Världens snabbaste elbil har presenterats av Mercedes-AMG. Med otrolig kraft och snabb laddning visar den framtidens prestandafordon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna bil förhandsvisar en kommande produktionsmodell från Mercedes-AMG, som förväntas lanseras nästa år.

Mercedes-AMG avtäcker banbrytande eldriven superbil

Mercedes-AMG har nyligen presenterat Concept AMG GT XX, en helt eldriven hyperbil som imponerar stort. Med över 1 341 hästkrafter och en förmåga att ladda cirka 400 kilometers räckvidd på endast fem minuter, sätter denna konceptbil en ny standard för elbilar.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Detta är särskilt anmärkningsvärt då snabbladdning länge varit en utmaning inom elfordonsindustrin, även för bilar utanför hyperbilsegmentet, skriver Bloomberg.

Bilen drivs av tre axialflödesmotorer – en fram och två bak – och är en förhandstitt på en kommande produktionsmodell från Mercedes-AMG.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Denna modell förväntas dyka upp på marknaden nästa år och kommer att konkurrera med etablerade elbilar som Lucid Air Sapphire, Porsche Taycan Turbo GT och Audi E-Tron GT.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Elbilen har banbrytande laddning och prestanda

ANNONS
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Trots att Mercedes inte avslöjade accelerationssiffror från 0 till 100 kilometer per timme, förväntas tiden ligga runt två sekunder. Topphastigheten anges till över 375 kilometer i timmen.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

De snabba laddningstiderna och den höga prestandan möjliggörs av förbättrade batterier och elmotorer, där nyckeln enligt Mercedes ligger i att “batteriet håller sig inom ett optimalt temperaturintervall även under intensiv körning, vilket möjliggör både prestanda på vägen och extremt snabb laddning”.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Dessa teknologiska framsteg har delvis inspirerats av Mercedes framgångar inom Formel 1.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Interiören i Concept AMG GT XX har en mindre skärm än vad man sett i andra Mercedes elbilar, som ofta betonat skärmstorlek. Istället fokuserar denna konceptbils skärm på ett “puristiskt förarkabin”, vilket understryker dess prestandafokus.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
ANNONS

Designen, både invändigt och utvändigt, är mycket förfinad och antyder att produktionsmodellen kommer att vara nära konceptbilens utförande.

Samarbete bakom den innovativa elbilen

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Markus Schäfer, teknisk chef för Mercedes-Benz Group AG, betonar att utvecklingen av Concept AMG GT XX är ett resultat av ett samarbete mellan de “bästa hjärnorna i vårt globala FoU-nätverk”, inklusive experter från Sindelfingen, Untertürkheim, Affalterbach, YASA i Storbritannien och Formel 1-drivlineexperter i Brixworth.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Priset för den färdiga bilen är ännu inte offentliggjort, men förväntas landa på långt över en miljon svenska kronor.

Hög effekt och nya möjligheter

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Tack vare en toppeffekt på över 1 341 hästkrafter kan Concept AMG GT XX nå hastigheter över 375 kilometer i timmen. I kombination med det nya högpresterande batteriet når de tre axialflödesmotorerna en helt ny nivå, särskilt när det gäller kontinuerlig effekt.

ANNONS
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Detta gör att Concept AMG GT XX kan pressas till sina gränser upprepade gånger, vilket erbjuder en ny nivå av kontinuerlig prestanda som hittills varit nästan otänkbar inom elektromobilitet. Batteriet förblir inom ett optimalt temperaturområde även under intensiv körning, vilket möjliggör både prestanda på vägen och extremt snabb laddning.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Konceptfordonet kan ladda cirka 400 kilometers räckvidd (WLTP) på cirka fem minuter, vilket motsvarar ungefär avståndet från Affalterbach till Spa-Francorchamps. Efter snabbladdning kan fordonet omedelbart leverera full effekt igen – en hittills oöverträffad kapacitet.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Axialflödesmotorer erbjuder många fördelar: de är betydligt mer kompakta, lättare och framför allt kraftfullare än konventionella elmotorer (radialflödesmotorer). Effekttätheten hos axialflödesmotorer är cirka tre gånger högre än hos konventionella elmotorer. Samtidigt är de innovativa motorerna cirka två tredjedelar lättare och endast en tredjedel så stora.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)

Denna kompakta motorkonstruktion erbjuder större flexibilitet när det gäller drivlinans utformning. Jämfört med konventionella elmotorer levererar den innovativa drivningen en betydligt högre kontinuerlig effekt samt högre vridmoment.

Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
Mercedes Concept AMG GT XX (Foto: Mercedes)
ANNONS

Detta resulterar i högsta möjliga prestanda, som kan reproduceras gång på gång med hög frekvens.

Fakta: Concept AMG GT XX

    • Typ: Elbilskoncept

    • Motorer: Tre axialflödesmotorer

    • Maximal drivlinaeffekt: Över 1 341 hästkrafter

    • Drivning: AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel fyrhjulsdrift

    • Topphastighet: Över 375 kilometer i timmen

    • Laddningstid för cirka 400 km räckvidd (WLTP): Cirka 5 minuter

    • Genomsnittlig DC-laddningseffekt (över brett SOC-intervall): Över 850 kW

    • Nominell spänning: Över 800 volt

    • Längd: 520,4 centimeter

    • Bredd (utan speglar): 194,5 centimeter

    • Höjd: 131,8 centimeter

    • Luftmotståndskoefficient (Cd-värde): 0.198

    • Frontyta: 2.24 kvadratmeter

Allt du behöver veta om företagsbilar

Att välja den perfekta företagsbilen kan kännas som en snårig resa, men oroa dig inte – vi har skapat den ultimata guiden som förenklar varje steg.

Läs också:

Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS

Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS

Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS