Världens snabbaste elbil har presenterats av Mercedes-AMG. Med otrolig kraft och snabb laddning visar den framtidens prestandafordon.
Har Mercedes-AMG skapat den ultimata elbilen?


Mest läst i kategorin
Denna bil förhandsvisar en kommande produktionsmodell från Mercedes-AMG, som förväntas lanseras nästa år.
Mercedes-AMG avtäcker banbrytande eldriven superbil
Mercedes-AMG har nyligen presenterat Concept AMG GT XX, en helt eldriven hyperbil som imponerar stort. Med över 1 341 hästkrafter och en förmåga att ladda cirka 400 kilometers räckvidd på endast fem minuter, sätter denna konceptbil en ny standard för elbilar.

Detta är särskilt anmärkningsvärt då snabbladdning länge varit en utmaning inom elfordonsindustrin, även för bilar utanför hyperbilsegmentet, skriver Bloomberg.
Bilen drivs av tre axialflödesmotorer – en fram och två bak – och är en förhandstitt på en kommande produktionsmodell från Mercedes-AMG.

Denna modell förväntas dyka upp på marknaden nästa år och kommer att konkurrera med etablerade elbilar som Lucid Air Sapphire, Porsche Taycan Turbo GT och Audi E-Tron GT.
Elbilen har banbrytande laddning och prestanda

Trots att Mercedes inte avslöjade accelerationssiffror från 0 till 100 kilometer per timme, förväntas tiden ligga runt två sekunder. Topphastigheten anges till över 375 kilometer i timmen.

De snabba laddningstiderna och den höga prestandan möjliggörs av förbättrade batterier och elmotorer, där nyckeln enligt Mercedes ligger i att “batteriet håller sig inom ett optimalt temperaturintervall även under intensiv körning, vilket möjliggör både prestanda på vägen och extremt snabb laddning”.

Dessa teknologiska framsteg har delvis inspirerats av Mercedes framgångar inom Formel 1.

Interiören i Concept AMG GT XX har en mindre skärm än vad man sett i andra Mercedes elbilar, som ofta betonat skärmstorlek. Istället fokuserar denna konceptbils skärm på ett “puristiskt förarkabin”, vilket understryker dess prestandafokus.

Designen, både invändigt och utvändigt, är mycket förfinad och antyder att produktionsmodellen kommer att vara nära konceptbilens utförande.
Samarbete bakom den innovativa elbilen

Markus Schäfer, teknisk chef för Mercedes-Benz Group AG, betonar att utvecklingen av Concept AMG GT XX är ett resultat av ett samarbete mellan de “bästa hjärnorna i vårt globala FoU-nätverk”, inklusive experter från Sindelfingen, Untertürkheim, Affalterbach, YASA i Storbritannien och Formel 1-drivlineexperter i Brixworth.

Priset för den färdiga bilen är ännu inte offentliggjort, men förväntas landa på långt över en miljon svenska kronor.
Hög effekt och nya möjligheter

Tack vare en toppeffekt på över 1 341 hästkrafter kan Concept AMG GT XX nå hastigheter över 375 kilometer i timmen. I kombination med det nya högpresterande batteriet når de tre axialflödesmotorerna en helt ny nivå, särskilt när det gäller kontinuerlig effekt.

Detta gör att Concept AMG GT XX kan pressas till sina gränser upprepade gånger, vilket erbjuder en ny nivå av kontinuerlig prestanda som hittills varit nästan otänkbar inom elektromobilitet. Batteriet förblir inom ett optimalt temperaturområde även under intensiv körning, vilket möjliggör både prestanda på vägen och extremt snabb laddning.

Konceptfordonet kan ladda cirka 400 kilometers räckvidd (WLTP) på cirka fem minuter, vilket motsvarar ungefär avståndet från Affalterbach till Spa-Francorchamps. Efter snabbladdning kan fordonet omedelbart leverera full effekt igen – en hittills oöverträffad kapacitet.

Axialflödesmotorer erbjuder många fördelar: de är betydligt mer kompakta, lättare och framför allt kraftfullare än konventionella elmotorer (radialflödesmotorer). Effekttätheten hos axialflödesmotorer är cirka tre gånger högre än hos konventionella elmotorer. Samtidigt är de innovativa motorerna cirka två tredjedelar lättare och endast en tredjedel så stora.

Denna kompakta motorkonstruktion erbjuder större flexibilitet när det gäller drivlinans utformning. Jämfört med konventionella elmotorer levererar den innovativa drivningen en betydligt högre kontinuerlig effekt samt högre vridmoment.

Detta resulterar i högsta möjliga prestanda, som kan reproduceras gång på gång med hög frekvens.
Fakta: Concept AMG GT XX
-
- Typ: Elbilskoncept
-
- Motorer: Tre axialflödesmotorer
-
- Maximal drivlinaeffekt: Över 1 341 hästkrafter
-
- Drivning: AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel fyrhjulsdrift
-
- Topphastighet: Över 375 kilometer i timmen
-
- Laddningstid för cirka 400 km räckvidd (WLTP): Cirka 5 minuter
-
- Genomsnittlig DC-laddningseffekt (över brett SOC-intervall): Över 850 kW
-
- Nominell spänning: Över 800 volt
-
- Längd: 520,4 centimeter
-
- Bredd (utan speglar): 194,5 centimeter
-
- Höjd: 131,8 centimeter
-
- Luftmotståndskoefficient (Cd-värde): 0.198
-
- Frontyta: 2.24 kvadratmeter

Allt du behöver veta om företagsbilar
Att välja den perfekta företagsbilen kan kännas som en snårig resa, men oroa dig inte – vi har skapat den ultimata guiden som förenklar varje steg.
Läs också:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.