En bortglömd Aston Martin från mitten av sextiotalet väcks till liv efter årtionden i vila – och ägarens reaktion säger allt.
Här återuppstår en Aston Martin DB5 – från förfall till miljonvärdering


Mest läst i kategorin
Det händer att drömmar hamnar på paus. I Mold, en ort som bär ett namn som låter hämtat ur en brittisk deckare, rullade John Williams hem en Aston Martin DB5 år 1973.
Den kostade honom omkring 900 pund då, en utgift som i dagens penningvärde motsvarar runt 180 000 kronor.
Den blev hans vardagsbil under några år, innan arbetet tog honom utomlands och bilen blev stående – först för en tid, sedan i nästan ett halvt sekel.
Med åren blev karossen matt av väder och vind, barn satte sina avtryck bokstavligen ovanpå taket, och i kupén flyttade smådjur in.
En gång var det en elegant GT-vagn, nu mer en påminnelse om att tiden går oavsett vad som står parkerat, skriver Jalopnik.
Bilen som glömdes bort – nu värd en förmögenhet
I ett gammalt garage i Liverpool gömdes en gång en oansenlig bil. Denna Aston Martin har nu genomgått en fantastisk förvandling, som har gett den en ny
När oväntad sällsynthet uppdagas
När Williams köpte sin bil anade han troligen inte att just detta exemplar hörde till en snäv skara DB5:or som byggdes med Vantage-motorn, Weber-förgasare och högerstyrning. Kombinationen, tillsammans med den klassiska Silver Birch-lacken, gjorde bilen mer ovanlig än han själv visste.
Att låta erbjudanden rinna av sig under årens lopp blev därför minst sagt ett konsekvent beslut. Det verkar ha räckt att säga, med lågmäld brittisk ton, att bilen skulle stanna där den stod.

Senaste nytt
Återupplivningen börjar
Årtiondena tog ut sin rätt, men 2022 bestämde sig Williams för att göra något åt saken. Bilen lämnades till Aston Martin Works, där hantverkstradition snarare än snabbfixar styr arbetsdagen.
Karossen hade stora skador i lacken, kupén var i behov av total genomgång och mycket av mekaniken hade stelnat efter lång vila.
Under tre års arbete och mer än 2 500 timmar renovering växte bilen sakta tillbaka. Notan landade på över 500 000 dollar, alltså drygt 5,2 miljoner kronor. En betydande insats, men också en chans att föra bilen tillbaka dit den hör hemma.

Värdet i kronor – och värdet i känslor
När bilen stod färdig bedömde experter att den skulle kunna nå upp mot en miljon pund vid försäljning, ungefär 13 miljoner kronor. En ansenlig summa, särskilt med tanke på vad Williams en gång betalade.
Men pengar var inte det han pratade om när han hämtade bilen. På frågan hur det kändes att köra igen efter nästan fem decennier blev svaret enkelt:
”Det är svårt att förstå att jag sitter bakom ratten igen. Det känns som att få tillbaka någon jag saknat.”
Mellan dåtid och nutid
För den som uppskattar äldre konstruktioner och långsamt hantverk blir berättelsen ett slags påminnelse: ibland kräver de mest betydelsefulla projekten tid, tålamod och en vilja att stå emot impulsen att sälja när andra knackar på.
Williams gjorde just det. Och nu rullar hans DB5 återigen – inte som museumsexemplar eller investeringsobjekt, utan som en bil han faktiskt vill köra. Det är kanske den mest oväntade vändningen av alla.
1965 Aston Martin DB5 Vantage – fakta
DB5 Vantage är den mest högpresterande versionen av modellen och utrustades med en 4,0-liters rak sexa med tre Weber-förgasare.
Effekten låg kring 325 hästkrafter och gav bilen en betydligt piggare karaktär än standardutförandet.
Den levererades oftast med femväxlad manuell ZF-låda och bakhjulsdrift.
Karossen är en tvådörrars 2+2-coupé med en längd på drygt 4,5 meter och en hjulbas på knappt 2,5 meter.
Färre än 70 exemplar av Vantage-kupén byggdes, vilket gör modellen eftertraktad bland samlare och uppskattad för sin kombination av klassiskt brittiskt hantverk och tidstypisk prestanda.
Missa inte:
Farliga medicintips sprids i dina flöden: “Kan förvärra sjukdomar”. News 55
Nya aktieregler får kritik: “Absurt att tro att det påverkar”. Realtid
Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












