Peugeot har nyligen avtäckt sin nya e-208 GTi på den ikoniska Le Mans-banan, en legendar i Peugeots historia.
GTi-legendaren återuppstår – nu helt elektrisk


Mest läst i kategorin

Denna helt elektriska modell representerar en ny era för Peugeots legendariska GTi-serie, där klassisk sportkänsla nu möter framtidens teknik. Med en design som ska hylla märkets rika historia, lovar den här elbilen en engagerande körupplevelse för alla som älskar bilar.

En legendarisk beteckning återvänder i elektrisk tappning
Peugeot e-208 GTi gör comeback på ett sätt som förenar tradition med nytänkande. Denna modell är inte bara en hyllning till det förflutna utan också ett tydligt steg in i framtiden, där elektrifierad prestanda står i fokus.

För fyrtio år sedan skrev Peugeot historia med 205 GTi, en bil som banade väg för en ny typ av sportig halvkombi. Nu, med e-208 GTi, strävar märket efter att återigen definiera vad en kompakt sportbil kan vara.

Enligt Alain Favey, vd för Peugeot, är den nya e-208 GTi ett banbrytande nästa kapitel i den ikoniska GTi-historien.
“Den här modellen förenar vårt rika arv med den allra senaste tekniken och levererar en enastående prestanda och körkänsla. För hos Peugeot tar vi körglädje på allvar. Med denna nya GTi sätter vi en ny standard inom hot hatch-segmentet”, säger Favey.

Imponerande prestanda och design
Nya Peugeot e-208 GTi utmärker sig med en effekt på 280 hästkrafter och en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på cirka 5,7 sekunder, vilket placerar den i toppskiktet för elektriska ”hot hatches”, skriver Peugeot. Den är helt eldriven och har en räckvidd på upp till 350 kilometer enligt WLTP-cykeln. Snabbladdning på 100 kW gör att batteriet kan laddas från 20 till 80 procent på ungefär 30 minuter.

Designmässigt har e-208 GTi en skarpare front och sportstötfångare. GTi-detaljer med rött som signaturfärg återfinns både exteriört och interiört, som en blinkning till 205 GTi. Invändigt har bilen en uppgraderad i-Cockpit med sportstolar, mattor och säkerhetsbälten i rött, som förstärker den sportiga känslan.

Karossen har sänkts med 30 millimeter och spårvidden har breddats med 56 millimeter fram och 27 millimeter bak, vilket bidrar till ett djärvare intryck på vägen. De stora 18-tumsfälgarna är designade för att optimera bromskylningen, vilket visar på en kombination av estetik och funktion.

Expertis från tävlingsbanan till vägen
Utvecklingen av e-208 GTi har skett i samarbete mellan Peugeots Sport-ingenjörer i Satory och designteamen i Vélizy, båda belägna nära Paris. Erfarenheter från Peugeots deltagande i World Endurance Championship (WEC) med Peugeot 9X8 hybridbilar, särskilt inom termisk hantering och energiåtervinning, har varit värdefulla för att optimera den nya elbilen.

Även chassi och bromssystem har genomgått omfattande modifieringar. Bland annat har e-208 GTi framskivor med en diameter på 355 millimeter och fyrkolvsok, speciellt utformade för optimal kylning och jämn bromskraft.

Den kraftfulla elmotorn tillverkas i Trémery i östra Frankrike, en anläggning som historiskt sett har specialiserat sig på motortillverkning men nu är dedikerad åt elektriska drivlinor genom det gemensamma företaget Emotors mellan Stellantis och Nidec Leroy-Somer.

Däcken kommer från den franska leverantören Michelin, en långvarig partner till Peugeot, som bidragit med högpresterande Michelin Pilot Sport Cup 2-däck i storleken 215/40-18.

Peugeot e-208 GTi är mer än bara en bil, den är en manifestation av Peugeots engagemang för att leverera körglädje i en alltmer elektrifierad värld, med en försäkran om kvalitet, hållbarhet och en unik körupplevelse.

Glöm elbilen? Detta kan vara teknikskiftet ingen förutsåg
Elbilen har länge hyllats som den obestridliga framtiden för fordonsindustrin, en symbol för grön omställning och hållbar mobilitet. Men nu vänds
Missa inte:
Småsparare rustar för en sommar med vild börs. News 55
Matpriserna sjunker globalt – men nötkött slår nya rekord. E55
Så säger du nej på jobbet – utan att skada karriären. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.