Dagens PS

Grönt ljus för skattefri elbilsladdning på jobbet

Grattis till er som kan ladda på jobbet. (Foto: Canva)
Grattis till er som kan ladda på jobbet. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 maj 2025Publicerad: 23 maj 2025

Ett glädjande besked kan göra många elbilister lättade. Nya regler föreslås som permanentar en skattefri elbilsladdning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En efterlängtad förändring är på gång för alla som laddar sin elbil eller laddhybrid på arbetsplatsen. Regeringen föreslår att den tillfälliga skattefriheten för förmån av laddel på jobbet ska bli permanent, ett beslut som väntas klubbas igenom i riksdagen den 11 juni inför budgetpropositionen för 2026.

Detta innebär att arbetstagare även i fortsättningen kan ladda sina laddbara fordon utan att förmånsbeskattas, vilket är ett led i omställningen till en fossilfri fordonsflotta.

Permanent skattefrihet för laddning på arbetsplatsen

Sedan den 1 juli 2023 har det funnits ett tillfälligt undantag från förmånsbeskattning för laddning av vissa fordon vid en laddningspunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren tillhandahåller i anslutning till arbetsplatsen. Denna tillfälliga regel skulle ursprungligen upphöra att gälla den 30 juni 2026. Nu föreslås den alltså att bli permanent, vilket innebär att lagen (2023:346) om ändring i inkomstskattelagen (1999:1229) ska utgå.

Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken

Ny statistik avslöjar en skrämmande ökning av olyckor i trafiken under de soliga månaderna. Men det finns knep för att skydda dig. Trots sol och behagligt

Syftet med detta förslag är att fortsatt underlätta övergången till en fossilfri fordonsflotta och att gynna arbetsresor med laddbara fordon framför mindre hållbara alternativ. Det minskar också den administrativa bördan för både arbetsgivare och anställda, något som flera remissinstanser tidigare framhållit som önskvärt.

För en anställd som laddar sin egen bil med 1 000 kWh per år på arbetsplatsen, till ett genomsnittligt värde av 2 kronor per kWh, innebär förslaget 2 000 kronor mindre i beskattningsbar inkomst per år. Med en marginalskatt på 32 procent ger detta en skattelättnad på 640 kronor årligen, och vid 52 procent marginalskatt en lättnad på 1 040 kronor per år.

Regeringen hoppas på att fler ska köpa elbil och att miljön ska bli glad. (Foto: Canva)
Regeringen hoppas på att fler ska köpa elbil och att miljön ska bli glad. (Foto: Canva)

För de med förmånsbil, där förmånsvärdet för drivmedel inklusive el är 120 procent av marknadsvärdet, blir skattelättnaden mellan cirka 770 och 1 250 kronor per år vid samma laddningsmängd och elkostnad.

ANNONS

Förslaget bedöms minska skatteintäkterna med 130 miljoner kronor under 2026 och med 260 miljoner kronor per år därefter. Ungefär hälften av dessa uteblivna skatteintäkter utgörs av kommunala skatteintäkter.

Därför ska du inte tvätta bilen på uppfarten

Många spolar glatt av bilen hemma, men få inser den dolda faran. Tonvis med gift hamnar i våra vatten – varje tvätt räknas. Visst lockar det att snabbt

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Förenklade regler för dig med laddhybrid

Utöver att det blir permanent skattefritt att ladda din elbil eller laddhybrid på jobbet, kommer det även nya, förenklade regler för dig med laddhybrid som tjänstebil. Förslaget innebär att du kommer att kunna dra av kostnader för drivmedel vid tjänsteresor, även om du laddat din bil gratis på arbetsplatsen. Detta är ett viktigt steg för att göra reglerna enklare och för att uppmuntra att laddhybrider används mer på el under tjänstekörning.

Idag ser reglerna annorlunda ut. För att kunna göra avdrag för drivmedel, till exempel med det schablonbelopp på 95 öre per kilometer för el eller 1 krona och 20 öre per kilometer för andra drivmedel, måste du själv ha betalat för alla drivmedelsutgifter kopplade till resan. Om din arbetsgivare står för laddningen vid tjänstekörning, har du inte rätt till avdrag. Skatteverket har själva pekat på detta som ett problem som behöver åtgärdas.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Bara fördelar

Den föreslagna ändringen innebär att du som har en laddhybrid som förmånsbil får behålla din avdragsrätt för drivmedel vid tjänsteresor, även om du kostnadsfritt laddat bilen med el på arbetsplatsen. Det här gör det också möjligt för din arbetsgivare att betala ut skattefri ersättning för dina drivmedelskostnader, trots att du laddat gratis på jobbet.

Värt att notera är att denna utökade avdragsrätt enbart gäller för laddhybrider, inte för rena elbilar. Anledningen till detta är att elbilar enbart drivs av el och ofta har stora batterier. Det finns en risk att en stor del av drivmedelskostnaden för tjänsteresor skulle kunna täckas av gratis laddning på arbetsplatsen om reglerna utvidgades till elbilar.

ANNONS

Laddhybrider å andra sidan, drivs både av el och bränsle (bensin eller diesel), har mindre batterier och kortare räckvidd på el. Det är därför mindre troligt att hela elbehovet för tjänsteresor täcks enbart av laddning på arbetsplatsen för en laddhybrid. Värdet av gratis laddning på arbetsplatsen för en laddhybrid bedöms i de flesta fall utgöra en mindre del av den totala kostnaden för tjänsteresor. Dessutom kan denna förändring motivera laddhybridägare att använda eldriften i större utsträckning, vilket är positivt ur ett miljöperspektiv.

2,5 kronor dyrare: Bensinpriset skenar

Snart blir det kännbart dyrare att tanka. Nya EU-regler och eventuella politiska beslut pekar mot högre priser vid pumpen för alla bilägare. År 2027

När börjar de nya reglerna gälla och vad blir effekterna?

De nya lagändringarna planeras att träda i kraft den 1 juli 2026. Detta är samma datum som den nuvarande tillfälliga skattefriheten för laddel på arbetsplatsen upphör att gälla, vilket säkerställer en smidig övergång och undviker förvirring. Att införa ändringarna tidigare bedöms inte vara nödvändigt eftersom den tillfälliga skattefriheten redan gäller fram till dess. En fördröjning skulle däremot kunna leda till en kort period där laddförmånen återigen blir skattepliktig, vilket skulle skapa onödig administrativ börda och risk för fel.

För arbetsgivare innebär den permanenta skattefriheten en fortsatt sänkning av kostnader för arbetsgivaravgifter och en minskad administrativ arbetsbörda. Detta förslag är brett och kommer att påverka alla företag med anställda, oavsett deras bransch eller storlek. Till exempel kan ett företag med tio anställda som laddar på jobbet spara omkring 28 400 kronor per år i administrativa kostnader genom att inte behöva redovisa denna förmån.

Lista: Här är vägarna du ska undvika i sommar

Planerar du bilsemester i sommar? Då är det dags att se upp. Stora vägarbeten runt om i landet kan försena din resa. Sommar innebär sol, semester och

Ska vara uppmuntrande – för miljön

Förslaget förväntas ha en positiv, om än liten, effekt på miljön genom att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser från fordons trafiken. Det kan uppmuntra fler arbetsgivare att installera laddningspunkter och erbjuda gratis laddel, vilket i sin tur kan påverka individers val att skaffa laddbara fordon. Särskilt för laddhybrider, med deras kortare räckvidd på el, kan möjligheten att ladda på arbetsplatsen leda till att en större del av arbetsresorna sker på el.

Det är dock viktigt att notera att skattelättnader och subventioner i vissa fall kan leda till ett generellt ökat bilresande. Även om detta främst skulle handla om elbaserad körning, kan ökad bilanvändning ha mindre negativa miljöeffekter, som till exempel slitagepartiklar från däck och vägbana. Denna effekt bedöms dock vara mycket liten.

ANNONS

Förslagen förväntas inte ha någon betydande påverkan på sysselsättningen, arbetade timmar, inkomstfördelningen eller den ekonomiska jämställdheten mellan män och kvinnor. Inte heller bedöms de påverka företagens konkurrensvillkor.

Experterna varnar: din elbil blir värdelös redan 2030

Har du en elbil och känner dig framtidssäkrad? Teknikutvecklingen rusar, och din pärla kan snart vara hopplöst föråldrad. Bilvärlden är i ständig

Missa inte:

Så ska NATO använda Gotland vid krig. News 55

Han tar över tunga manteln på Pensionsmyndigheten. E55

Castellums nya ordförande: Vd på plats inom sex månader. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS