Fyra av elbilarna har inte alls så lång räckvidd som det påstås officiellt, visar tester. Men två andra elbilar överraskar och presterar till och med bättre än utlovat.

ANNONS

Ny Teknik berättar om testerna som brittiska Carwow genomfört.

Elbilarna som testades var Honda E, Mini Cooper SE, Peugeot 208e, Volkswagen E-up, Vauxhall/Opel Corsa E samt Renault Zoe, det vill säga typiska stads- och pendlingsbilar.

Till skillnad mot bensin- och dieselbilar kan det vålla stora problem om elbilen plötsligt ”dör”, det går som bekant inte att bara hämta en reservdunk i bagaget och fylla på tanken. Dessutom kan det bli komplext med bogsering, den möjligheten är i vart fall begränsad, skriver Ny Teknik.

Så gick det i testerna

Hur som helst framgår det att Hondan gav upp först, vilket betecknas som föga överraskande. Till Hondans fördel kan sägas att den åtminstone presterade 90 procent av sin officiella räckvidd.

Peugeot och Vauxhall/Opel lyckades å sin sida bara prestera 72 respektive 83 procent av påstådd räckviddskapacitet.

ANNONS
ANNONS

”Mest övertygande var VW E-up och Mini Cooper SE som båda gick längre än utlovat. Detta med 102 samt 106 procent”, skriver Ny Teknik som länkat på en video för den som spana in testerna om hur långt nämnda elbilar går i verkligheten.

Läs även: Elbilar överhajpade enligt Toyotachef [DagensPS.se] »