Dagens PS

Fortsatt trögt för elbilar – Ford bantar fabriksplanerna

Ford
Ford är bara ett av många tillverkare av elbilar som dras med sviktande försäljning – orsakad av högre låneräntor. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 22 nov. 2023Publicerad: 22 nov. 2023

Ford måste se över kostnaderna för nya battericellsfabriken när elbilsförsäljningen sviker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Biltillverkaren Ford kommer att minska storleken på sin planerade battericellsfabrik i Michigan med nästan hälften – ett tecken på att elbilsförsäljningen går igenom en avmattning, skriver Fortune.

Ökade lånekostnader som gör elbilar svårare för många amerikaner att införskaffa är en av orsakerna bakom trenden.

Den ursprungliga planen var att fabriken skulle producera 35 gigawattimmar battericeller om året, med en personalstyrka på 2 500 stycken.

I stället kommer den att ha en kapacitet på 20 gigawattimmar om året, vilket räcker till 300 000 elbilar. Antalet anställda kommer också att minska till 1 700 stycken.

Läs mer: Top Gear listar: Bästa elbilarna – Dagens PS

Billigare batterikemi

“Vi rättar storleken medan vi balanserar investeringar, tillväxt och lönsamhet”, säger Ford i ett uttalande.

Fabriken är tänkt att bli Fords första anläggning för tillverkning av litium-järnfosfatceller, en billigare slags batterikemi som är populär i Kina där elbilarna ofta prioriterar pris över räckvidd och prestanda.

ANNONS

Denna typ av battericeller används bland annat av konkurrenten Tesla i instegsmodellerna för Model 3 och Model Y.

Läs mer: EU granskar tre kinesiska biltillverkare – “snedvriden konkurrens” – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

2 miljoner elbilar om året

Även om LFP-batterier är tyngre och har kortare räckvidd, är de billigare att producera tack vare att de inte innehåller dyra metaller som nickel och kobolt.

Ford har som mål att kunna tillverka 2 miljoner elbilar globalt om året.

Samtidigt är elbilsmarknaden skakig och efterfrågan viker, vilket Dagens PS tidigare har rapporterat om.

Lagret räcker i 253 dagar

Lagren är så fulla av färdiga elbilar att det i genomsnitt skulle ta 88 dagar att sälja ut det befintliga lagret – dubbet så lång tid jämfört med förra året.

ANNONS

Fords Mustang Mach-E är en av de långsammaste elbilsmodellerna på marknaden, med ett lager som skulle räcka i 253 dagar.

Nu närmar sig även den efterlängtade lanseringen av Teslas Cybertruck, vilket Dagens PS har rapporterat om. Detta skulle ytterligare kunna påverka Fords position på marknaden.

Läs mer: Varningen: Nya elbilssatsningen kan floppa – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS