Dagens PS

Första testet av Lucid Air: ”Chockerande snabb”

Lucid Air kommer längre än Tesla och känns lika snabb som en Nissan GT-R, trots fem sittplatser. Foto: Lucid
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 21 sep. 2021Publicerad: 21 sep. 2021

Nu har första testkörningen av nya Teslautmanaren Lucid Air Dream Edition Range gjorts.
Elbilen med 83 mils räckvidd imponerar stort under en roadtrip mellan Los Angeles och San Fransisco.
– Den är chockerande snabb, skriver Motortrends reporter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lucid Air knockade Tesla i EPA:s räckviddstester och klarade 83,4 mil, mer än någon elbil tidigare klarat på en laddning. Elon Musk och Tesla har anledning att vara oroliga, för nu har bilen imponerat lika stort i de första testerna.

Amerikanska Motortrend blev först med att testa Lucid Air och de tog ut den nya elbilen på en riktig roadtrip mellan Los Angeles och San Fransisco. En resa på 56 mil med mestadels snabb motorvägskörning, och betydligt mer krävande för batteriet än EPA:s räckviddstest.

Lucids interiör hyllas i testet – som hävdar att Tesla aldrig kunnat göra bra interiörer. Foto: Lucid

– Raka spåret, körning med trafikflödet, och om batteriet behöver lite juice hittar vi en laddare. Jag klev på motorvägen och ställde in farthållaren på 108 km/h. Det här skulle bli långt, skriver Jonny Lieberman som blev först att testköra Lucid Air.

Bilen som provkördes har ett batteri på 113 kWh och 980 hästkrafter. Lucid Air Dream R gör 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Den som vill ha ännu kan välja Performance-modellen med 1080 hk.

– Du väljer: Vill du ha en elegant elbil med nästan 100 hk mer än Tesla Model S Plaid? Eller vill du ha bilen som har mer hästkrafter än någon Lamborghini någonsin haft, slår Tesla Model S Long Range i räckvidd med mer än 160 km och tar bort själva tanken på räckviddsångest? frågar Motortrend.

Utvecklad av Teslas chefsingenjör

Lucid Air är utvecklad under ledning av walesaren Peter Rawlinson som tidigare var teknisk chef för Lotus och chefsingenjör för Tesla Model S. Han har gett Lucid Air lättare och effektivare elmotorer än Tesla. Varje elmotor ger 670 hk och väger endast 74 kg.

ANNONS

Enligt Motortrend har Lucid också ansträngt sig för att ge bilen en ordentligt interiör, något de menar att Tesla aldrig klarat av.

Wow. Medan varje Tesla sedan dag ett verkar ha skickats i väg utan en färdig interiör, skapade Lucid inte bara en helt underbar lyxbilskupé, man undvek också skärmarna über alles estetik som plågar bilar som Mercedes EQS.

Lucid Air blir en allvarlig konkurrent till Tesla. Nya Air kom rekordlånga 83,7 mil i EPA-testet. Foto: Lucid

Köregenskaperna imponerar också storligen, trots bilens vikt på omkring 2300 kg. Lucid Air känns som en femdörrars Nissan GT-R. Bilen förvånar genom att gilla att pressas genom hårnålskurvor, gaspedalen känns som en tsunami av kraft. Vid lugnare körning är Lucid Air komfortabel som få, trots lite vindbrus.

– Den är chockerande snabb, med snabb, välvägd styrning. Som en fyrdörrars lyxig Nissan GT-R med fem passagerare, skriver Motortrends reporter.

Vid ankomsten till San Franscisco hade Lucid Air 11 mil kvar i batteriet, så även vid snabb motorvägskörning tar sig bilen över 65 mil.

Fakta Lucid Air Deam Edition R

Grundpris

170 500 dollar I USA

Konstruktion

Fram-/bakmotorer, AWD, 5-passagerare, 4-dörrars sedan

Motorer

2 st AC permanentmagnetmotorer 966 hk/

Växellåda

1-växlad auto

Vikt

Cirka 2300 kg

0-100 km/h

Under 3 sekunder

ANNONS

 

Någon laddning behövs inte på sträckan Los Angeles-San Francisco. Foto: Lucid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS