Dagens PS

Forskare varnar: Populär biltyp kan dölja livsfarlig risk

Bil vinter
Fyrhjulsdrift ger bättre grepp vid start och acceleration. (Foto: Åsa Wallenrud)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 02 dec. 2025Publicerad: 02 dec. 2025

Fyrhjulsdrivna bilar förknippas ofta med trygghet, stabilitet och bättre kontroll på vintervägar. Ny omfattande genomgång visar att fyrhjulsdrift kan skapa falsk trygghet på vintervägar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

För många förare upplevs bilen som säkrare i snö och is än modeller med tvåhjulsdrift.

Men en ny svensk analys visar att just denna känsla kan vara direkt farlig och leda till allvarliga olyckor.

Omfattande genomgång av 35 000 polisrapporterade olyckor

Det svenska försäkringsbolaget Folksam har analyserat 35 000 polisrapporterade trafikolyckor sedan 2003.

Resultaten pekar tydligt åt ett håll: risken för allvarliga olyckor är högre i bilar med fyrhjulsdrift än i motsvarande tvåhjulsdrivna modeller.

Skillnaden är betydande.

Analysen visar att sannolikheten för att hamna i en allvarlig olycka ökar med omkring 20 procent när bilen har drivning på alla fyra hjul.

När forskarna isolerat specifika olyckstyper, framför allt singelolyckor och frontalkollisioner, blir skillnaden ännu större.

Här ökar risken med upp till 41 procent.

ANNONS

Förklaringen ligger inte i tekniken i sig, utan i hur tekniken påverkar körbeteendet.

Läs mer: Elbilar har turbofart men missar årets mål – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

28 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Falsk trygghet leder till högre hastigheter

Fyrhjulsdrift ger bättre grepp vid start och acceleration.

En bil med tvåhjulsdrift tappar lättare greppet i igångsättningen, medan fyrhjulsdrivna modeller upplevs som stabila från första metern. Det skriver Århus Stiftstidende.

Detta får många förare att känna sig säkrare än väglaget egentligen tillåter.

Folksam pekar på att bromssträckan inte påverkas av fyrhjulsdrift.

Den fysiska begränsningen är densamma oavsett hur många hjul som driver bilen framåt.

Studiet visar dessutom att kollisionshastigheten ofta är högre i fyrhjulsdrivna fordon.

ANNONS

I jämförbara bilmodeller har hastigheten vid olyckstillfället i snitt varit upp till 10 procent högre.

Föraren känner mindre av det hala underlaget och ökar därmed farten, eftersom bilen upplevs som mer stabil än den egentligen är.

Risken ökar framför allt på vintervägar

När vägarna är torra är risknivån i stort sett densamma oavsett drivning.

Den ökade olycksrisken kopplas därför främst till vinterföre, där kombinationen av hög fart och övertro på tekniken kan få allvarliga konsekvenser.

För bilister som litar på att fyrhjulsdrift automatiskt innebär högre säkerhet är budskapet därför tydligt: tekniken ger bättre framkomlighet men inte kortare bromssträckor, och känslan av kontroll kan bli dyrbar.

Missa inte:

Hemliga valvet: Renault säljer sina mest udda skapelser – Dagens PS

Fritt fall för Tesla på alla marknader – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS