Cupra visar upp Raval i förserieform – en liten elbil med attityd, formad för stadens trånga gator och längre turer när andan faller på.
Förseriepremiär för Cupra Raval


Mest läst i kategorin
När Cupra låter sin kommande stadsbil rulla ut i förserieutförande sker det utan stora åthävor men med tydlig vilja att visa riktningen inför 2026.
Raval är tänkt som startpunkten för ett nytt kapitel, där elektrifiering inte bara ska vara ett teknikskifte utan också en identitet.
För att markera allvaret fick press och utvecklingsteam se bilen i kamouflage, som en påminnelse om hur man förr höll nyheter hemliga ända in i det sista.
Trots att karossen var dold framträdde körkänslan tydligt. Den framhjulsdrivna konstruktionen, byggd på Volkswagens MEB+-plattform, gav ett lugnt men engagerande intryck.
Med sina fyra meter är Raval gjord för att ta sig fram där storbilarna måste ge upp, samtidigt som kupé och bagage rymmer mer än man först anar.
Raval vill vara en följeslagare som fungerar i vardagen, inte bara ett tekniskt statement.

Teknik som lutar sig mot tradition
Cupra framhåller att bilen är inställd för att ge ett direkt svar i styrning och fjädring, snarare än att jaga mer uppmärksam form. Det känns nästan som en liten nick bakåt i tiden, då man pratade mer om känsla än siffror.
Chassit är sänkt, stötdämparna är adaptiva och i Cupra-läge blir bilen märkbart fastare. Det elektroniska bromssystemet finjusterar återvinningen och ger ett tryggt pedalgrepp.
Den som vill ha mer kan rikta blicken mot toppversionen VZ med 166 kW (226 hk). Där ingår bland annat differential som aktivt styr kraften mellan hjulen och bredare spårvidd – detaljer som märks i kurvorna snarare än på pappret.

Senaste nytt
Tre versioner för olika behov
Vid lanseringen planeras tre varianter:
• VZ Extreme, med cirka 400 km räckvidd.
• Dynamic Plus, som lägger mer vikt vid komfort och räckvidd på cirka 450 km.
• Dynamic, med samma batteriteknik men enklare utförande.
Priserna är ännu inte satta men Cupra betonar att Raval ska öppna dörren för fler förare som söker eldrift med lite egen karaktär.
Fakta: Cupra Raval
-
- Plattform: MEB+
-
- Drivning: Fram
-
- Effekt (VZ): 166 kW / 226 hk
-
- Vridmoment: 290 Nm
-
- Toppfart: 175 km/h
-
- Räckvidd: cirka 400 km (VZ)
-
- Längd/bredd/höjd: 4 046 / 1 784 / 1 518 mm
-
- Hjulbas: 2 600 mm
Därför ska du sälja din Tesla – omedelbart
Fler ägare ifrågasätter nu om Tesla är rätt bil att behålla. Experten Victoria Scott menar att tiden kan vara inne att sälja. Victoria Scott har följt
Missa inte:
Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55
Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












