Dagens PS

Fords nya FP800S låter historien mullra igen

Den här får gärna stå på in uppfart. (Foto: Ford Custom Garage)
Den här får gärna stå på in uppfart. (Foto: Ford Custom Garage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Fords nya Mustangpaket FP800S bjuder på en rejäl dos karaktär, modern kraft och små nostalgiska blinkningar för den som gillar gamla tider.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det händer ibland att Ford smyger ut något nytt utan fanfarer, och just detta verkar vara ett sådant tillfälle. I kulisserna har märket arbetat fram ett nytt paket till Mustang som nu dykt upp i Custom Garage-konfiguratorn.

Paketet kallas FP800S Bronze Magneride och kombinerar en kraftigt uppdaterad drivlina med detaljer som lutar åt en tid då bilar gärna fick synas. Resultatet är en Mustang som känns både bekant och smått uppnosig.

Under huven sitter en tre liters Whipple-kompressor på den fem liters Coyote-åttan, vilket lyfter effekten till omkring 800 hästkrafter. Det är en siffra som får även härdade nostalgiker att höja på ögonbrynen, särskilt när man tänker på hur många äldre pony cars som nöjde sig med betydligt mindre.

800 hästkrafter tar dig dit du vill i rask takt. (Foto: Ford Custom Garage)
800 hästkrafter tar dig dit du vill i rask takt. (Foto: Ford Custom Garage)

Den tekniska uppdateringen stannar dock inte där.

För att allt ska hålla ihop finns kraftigare drivaxlar, ett system för luft och olja samt ett sänkningskit för gatbruk som får bilen att stå mer samlat.

Bronstoner som för tankarna bakåt

Skillnaden mot tidigare konceptversioner märks framför allt i utseendet. Här har man strösslat bilen med bronstoner från nos till akter. Fords designers verkar ha letat i historieboken och plockat fram en känsla som påminner om tiden då detaljer gärna fick dra blicken till sig.

De 19-tum stora R1-fälgarna är kanske det tydligaste exemplet. Tillsammans med muttrar och dekaler i samma färg ger de bilen ett uttryck som avviker från dagens mer nedtonade trender.

ANNONS

Till och med grillen har fått inslag av brons, något som nästan känns som en vinkning till hur man en gång i tiden förfinade bilar med metalleffekter snarare än skärmar och menyer.

Den här en rejäl bak men jag älskar den. (Foto: Ford Custom Garage)
Den här en rejäl bak men jag älskar den. (Foto: Ford Custom Garage)

Samtidigt smyger Ford in kolfiber på spegelkåpor och luftutsläpp på huven. Ett frontsplitterpaket, en spoiler från Dark Horse och små detaljer kring hjulhusen binder ihop helheten.

Kombinationen mellan brons, kolfiber och klassiska linjer gör att Mustang här får ett uttryck som landar någonstans mellan gammalt hantverk och modern ingenjörskonst.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

18 nov. 2025

Insidan lugnar ner sig – men inte helt

Invändigt tar bronsen ett steg tillbaka, men helhetskänslan fortsätter åt det personliga hållet. Instrumentpanelen pryds av en FP800S-bricka som matchar nyckelringen som följer med bilen.

Stolarna är Recaro-modeller med Ford Performance-brodyr, vilket ger kupén en sportigare hållning utan att kännas överdriven.

Här sitter du bra. (Foto: Ford Custom Garage)
Här sitter du bra. (Foto: Ford Custom Garage)

Även här finns en lätt blinkning till en tid då man gärna satte en plakett på instrumentbrädan för att visa att bilen var något utöver det vanliga. Det skapar en känsla av att FP800S inte bara är ett paket i mängden utan snarare en Mustang som fått en egen identitet.

ANNONS

Fabriksbyggt och garantin är kvar

En detalj som många Mustangägare troligen uppskattar är att paketet är helt fabriksbyggt. Ford är tydliga med att garantin inte påverkas, något som kan väga tungt när man funderar på att bulta på en kompressor av den här storleken.

Frågan som återstår är förstås priset. Ford har ännu inte bekräftat vad paketet kommer att kosta. Som jämförelse säljer företaget ett Bronco-paket med bronselement för cirka 5 200 dollar, vilket med dagens kurs motsvarar ungefär 57 000 kronor.

Det paketet saknar dock kompressor, så ett pris på minst det dubbla känns sannolikt. Men tills vi får siffrorna återstår bara att konstatera att FP800S är en Mustang som väntar på att tas ut på vägen – och som lär väcka minnen från förr hos många som växt upp med ljudet av en åtta som jobbar utan att be om ursäkt.

Tvärstopp – Porschebilar vägrar starta

Ryska Porsche-ägare vaknade upp till en ovanlig kalldusch: bilar som vägrar starta, blockerade via satellit – och ingen vet varför. Det finns ögonblick då

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS