Blixtar och dån, men inte från åskan, utan från fartkameror. Trots en minskning från föregående år, har flera städer i en specifik region fortsatt att dra in mångmiljonbelopp från trafikböter.
Fartkamerornas guldgruva: Miljonregn från böter


Mest läst i kategorin
En ny undersökning avslöjar vilka orter som är skickligast på att omvandla fortkörningar till intäkter, och resultaten kan överraska, skriver Schwaebische.
De tyska städernas dolda intäkter från trafiken
En omfattande undersökning utförd av Arbetsgemeinschaft Verkehrsrecht des Deutschen Anwaltvereins (DAV) har kastat ljus över de betydande intäkter som tyska städer genererar från fortkörnings- och rödljuskameror.
I jämförelse med 2023 minskade visserligen de totala intäkterna under 2024, men trots detta lyckades flera städer ändå kamma hem miljonbelopp.
Undersökningen, som involverade 140 av Tysklands största städer, fokuserade på antalet stationära och mobila fartkameror, syftet med dessa, samt de exakta intäkterna och hur dessa förändrats över tid. Även de mest frekventa “blixtgatorna” identifierades.

Av de 140 tillfrågade städerna valde 41 att svara på enkäten. Av dessa rapporterade 25 städer intäkter över 1 miljon euro, vilket motsvarar drygt 11,5 miljoner svenska kronor, från hastighets- och rödljusöverträdelser.
Sju av dessa städer är belägna i delstaten Baden-Württemberg.
Hamburg tar hem “Gyllene Blinkern” medan sydväst tappar mark
Den prestigefyllda titeln “Gyllene Blinkern” för de högsta intäkterna från fartkameror gick till Hamburg.
Storstaden i norr drog in över 47 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär 540 miljoner svenska kronor, från fortkörnings- och rödljuskameror under 2024. Detta är cirka 3 miljoner euro, eller 34,5 miljoner svenska kronor, mer än under 2023. Totalt sett ökade intäkterna måttligt till 153 miljoner euro, motsvarande drygt 1,7 miljarder svenska kronor, bland de deltagande städerna.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
I Baden-Württemberg var utvecklingen däremot den motsatta.
Alla sju städer i delstaten som delade med sig av sina data uppvisade en minskning av intäkterna jämfört med 2023. Trots denna nedgång lyckades dock sju städer ändå nå miljonintäkter.
Pforzheim intar en framstående position med intäkter på 5,4 miljoner euro, vilket är cirka 62 miljoner svenska kronor, vilket placerar staden på en femteplats nationellt.
Mannheim följer strax efter på en sjätteplats med omkring 5 miljoner euro, alltså cirka 57,5 miljoner svenska kronor.

Radarvarnare och fartkameror i Europa – vad gäller?
Att köra för fort kan bli dyrt, och många bilister lockas av appar och andra tekniska lösningar som varnar för fartkameror. Men se upp, i många länder är
Miljonärer trots minskade intäkter
Andra “blixtmiljonärer” i Baden-Württemberg inkluderar Esslingen med 4,9 miljoner euro (cirka 56 miljoner svenska kronor), Tübingen med omkring 2 miljoner euro (cirka 23 miljoner svenska kronor) och Konstanz med 1,6 miljoner euro (cirka 18,4 miljoner svenska kronor).
Även Karlsruhe och Friedrichshafen klassas som miljonärer enligt advokatföreningens pressmeddelande, även om de valde att inte offentliggöra sina exakta intäktssiffror.
De totala intäkterna för de utvärderade städerna i Baden-Württemberg uppgick till 39 miljoner euro, eller drygt 448 miljoner svenska kronor, under 2024. Detta är alltså sammantaget mindre än vad ensamvargen Hamburg lyckades dra in.
Enligt advokatföreningen anger de flesta städer att syftet med stationära fartkameror är att förhindra fortkörning på olycksdrabbade platser och att förebygga rödljuskörningar. Även buller- och utsläppsreducering nämndes som anledningar. När det gäller mobila fartkameror är det primära syftet att förhindra fortkörning i närheten av förskolor, skolor och äldreboenden.

Varning för Ölands sommarvägar: Här är fällorna
Under sommarhalvåret är Ölands vägar livliga, men vilka platser ska du se upp för när det gäller fartkameror? Här är svaret. Varje år bötfälls hundratals
Missa inte:
Över 16 000 mil i en elbil – så höll batteriet. Dagens PS
Trots misstro: Därför är bilförsäljaren viktig. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.