Dålig koll på efterlevnaden av dubbdäcksförbud på Kungsholmen. Bättre sådan i Östersund där en man nu fälls av hovrätten.
Fälls i hovrätten för dubbdäck i maj


Mest läst i kategorin
När nu den svenska högsommaren fortsätter tveka, kan vi kanske tala lite om dubbdäck i stället?
I Stockholm råder sedan 2016 förbud mot dubbdäck av miljöskäl, bland annat på Fleminggatan. Efterlevnaden av förbudet är så där.
När Stockholms trafikkontor gjorde en räkning i början av året hade 16 procent av de bilar som passerade Fleminggatan dubbdäck, enligt Mitti.
En av orsakerna till det, förutom nonchalans kontra miljön, är möjligen att risken att åka fast är liten.
Stockholms stad kan inte bötfälla dem som kör med dubbar. Det är polisens sak och hos Mitti konstaterar Ola Åkesson, kommunpolis på Kungsholmen, att kontroller med fokus på dubbdäck är sällsynta.
”Främst kontrollerar vi nykterheten för att förebygga allvarliga olyckor och rapportera onyktra förare”, säger Åkesson.
Experten: Därför byter svenskar däck helt i onödan. Dagens PS
Inga särskilda insatser
Inte heller har Stockholms stad gjort några specifika insatser rörande dubbdäcksförbudet.
”Det sitter skyltar uppe och information finns på webben, men vi har inte genomfört fler insatser än så. Det går alltid att göra mer, men det är förstås en resursfråga också, säger Malinda Flodman på trafikkontoret.
Någon tröst?
Javars. 2019 körde 24 procent av bilarna på Fleminggatan med dubbdäck mot de 16 som uppmättes nu.
Skulle någon åka fast är böterna 1 000 kronor och böterna för att köra med dubbdäck otillåten tid på året 500 kronor.
Lilla detaljen om dina däck kan vara livsavgörande. Dagens PS

Fälls i hovrätten för dubbdäck
Dessa belopp och högre sådana aktualiseras nu av en bilförare i Östersund som fälls av hovrätten för att ha kört med dubbdäck i maj.
Den tid dubbdäck får sitta på är 1 oktober till och med 15 april om det inte råder vinterväglag eller man kan befara att det blir sådant.
I tingsrätten friades mannen med hänvisning till hans förklaring att han var på väg till Laxjö där han förvarade sina sommardäck, en i sammanhanget klassisk förklaring.
Han var medveten om att han hade dubbdäck på men skulle åka till Laxjö för att hämta sommardäcken och byta.
Acceptabelt, konstaterar Dagens juridik. Av 8 kap. 10 10 § fordonsförordningen framgår att det är okej ”om användandet endast avser färd till närmast belägna plats” och så vidare. Mannen friades därför.
Åkte aldrig och hämtade däcken
Hovrätten för nedre Norrland fäller däremot mannen. Orsaken? Hovrätten konstaterar att det redan av mannens egna uppgifter framgår att han körde omkring i Östersund när han blev stoppad av polis och, viktigare, att han inte heller senare under dagen åkte och hämtade sina sommardäck i Laxjö.
Därför konstaterar hovrätten att mannen brutit mot Trafikverkets föreskrifter TSFS 2009:90 8 § och att han av oaktsamhet brutit mot fordonsförordningen.
Det blir böter för Östersunds-mannen och, möjligen, en påminnelse om att inte ljuga så att man faller på sina egna uppgifter.
Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.