Opel återupplivar Frontera och Europas biltestare har åsikter. Vad tycker de om el-varianten som ska bära ett klassiskt namn in i framtiden?
Experternas dom – Opel Frontera är en vardagshjälte


När Opel nu dammar av namnet Frontera handlar det inte om någon robust terrängvagn som på 90-talet. I dag är det en eldriven, kompakt suv byggd för vardagen.
Europas testare har redan kört den och sammanfattningen pekar på en bil som prioriterar enkelhet, utrymme och låg vikt.
Top Gear beskriver den som ”väl avvägd, utan överdrifter”. Deras test pekar på ett lugnt drivpaket och en komfortabel körupplevelse.
Det är knappast en bil som lockar adrenalinsökaren. Snarare verkar Opel vilja fylla behovet av ett okomplicerat transportmedel för kortare resor och familjeliv.

Körkänslan – som att förr var bättre på sitt sätt
Autocar menar att Frontera Electric är ”trevligare att köra än hybriden”. Ändå syns flera nedskärningar, bland annat enklare material och viss bullernivå.
Det får nästan en luttrad bilist att nostalgiskt fundera på hur bilar en gång byggdes tjockt och tungt, men testarna påpekar samtidigt att den lägre vikten gör att bilen känns kvick i vardagstrafik.
Motorerna ger 111 hk och accelerationstiderna placerar den långt från sportighet. Men det är inte poängen – testarna framhåller att bilen gör sitt jobb utan dramatik.
Både Top Gear och Car Magazine noterar att styrning och chassi känns tryggt, men inte särskilt engagerande.
Senaste nytt
Inredningen – funktionellt före flärd
Britterna lyfter något som känns alldeles vardagligt i elbilseran: fysiska knappar för klimatanläggning. ”Äntligen”, skriver Top Gear.
Här märks en mer traditionell syn på ergonomi – kanske ett eko från äldre Opel-modeller där saker och ting gjordes enkla och greppbara.

Materialen får blandade omdömen. Carwow menar att kupén känns ”billig på sina ställen” men att utrustningen i grunden är generös och att utrymmena är stora för klassen.
Teknikens Värld kommenterar också interiören och konstaterar att sätena saknar komfort över längre sträckor och att mycket känns plastigt. Samtidigt uppskattas god sikt och rymligt bagage – återigen fokus på funktionen.
Räckvidd och laddning – vardagens kompromisser
Batterierna är på antingen 44 eller 54 kWh. Räckvidden landar enligt flera tester på omkring 300–400 km enligt WLTP för den större packen, men i verkligheten betydligt kortare.
Autocar skriver att laddhastigheten är rimlig och att bilen kan toppa upp från 20 till 80 procent på omkring en halvtimme vid snabb laddare.
Det är alltså en bil byggd för pendling, skolskjuts och helghandel snarare än motorvägsresor genom Europa.
Car Magazine påminner om att Opel här försökt sänka inträdeströskeln till eldrift och skapa en modell som känns vettig för familjer med kortare körmönster.

Vad är slutsatsen?
När gamla modellnamn återuppstår följer ofta förväntningar. Frontera Electric är ingen återkomst till ursprungets arbetshäst.
Europas testare verkar istället se ett verktyg för vardagen, där enkel teknik och gott om plats står i fokus. Vissa saknar känsla och kraft, andra uppskattar rationella val och låg vikt.
Namnet från förr väcker minnen. Men den nya bilen har sin egen väg att gå – kanske inte lika dramatisk, men desto mer anpassad till dagens behov.
El, enkelhet och vardagsförnuft.
Opel Frontera GS Electric
-
- Batteri: 44 eller 54 kWh
-
- Räckvidd: cirka 300–400 km WLTP beroende på batteri
-
- Effekt: 111 hk
-
- Drivning: framhjulsdrift
-
- Laddhastighet: upp till cirka 100 kW (20–80 procent på ca 26–30 min)
-
- Bagagevolym: cirka 450–460 liter
-
- Antal sittplatser: 5
-
- Plattform: Stellantis Smart Car
Missa inte:
Skansen måste spara – personalkostnaderna minskar 15 procent. News 55
Nothing drar in miljoner – men de nya ägarna är inte de du tror. Realtid
Ny pensionsändring – men bara åtta procent vet vad den innebär. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!










