Dagens PS

Experternas dom: Är Cadillac Celestiq framtidens lyxbil?

Nytt möter gammalt. (Foto: Cadillac)
Nytt möter gammalt. (Foto: Cadillac)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 maj 2025Publicerad: 22 maj 2025

Cadillac har lanserat Celestiq, en eldriven lyxbil som är tänkt att omdefiniera vad modern amerikansk lyx innebär.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna handbyggda skapelse, som startar på cirka 3 700 000 svenska kronor, har redan väckt stor uppmärksamhet. Vi ska väl tillägga att den inte finns tillgänglig i Sverige men Cadillac gör snart entré i Sverige.

Men vad tycker egentligen experterna om denna vågade satsning från Cadillac? Vi har dykt ner i recensionerna för att ge dig den fullständiga bilden.

Design och anpassningsmöjligheter – en skräddarsydd dröm på hjul

När det kommer till designen av Celestiq är ordet “personlig” centralt. Robb Report beskriver hur köpare inte bara väljer färg eller teknikpaket, utan snarare sitter ner med General Motors designers under månader för att utforska över 350 000 kombinationer av broderade klädslar, präglade familjevapen och otaliga detaljer.

Valen är många, alla bilar blir unika. (Foto: Cadillac)
Valen är många, alla bilar blir unika. (Foto: Cadillac)

Detta säkerställer att ingen Celestiq kommer att vara den andra lik, vilket är en tydlig säljpunkt för bilens målgrupp. “Det är högst osannolikt att två exemplar av Celestiq kommer att vara identiska”, konstaterar Robb Report.

Top Gear kallar designen för “enastående” och beskriver den som “konceptbilsmässiga proportioner och närvaro som inte ens en Spectre kan matcha”. Även om estetiken kanske inte tilltalar alla, råder det ingen tvekan om bilens självsäkerhet och karisma. Den förmedlar “Hollywood-glamour och en ny världens självsäkerhet och kaxighet”, enligt Top Gear.

David Westphal, designansvarig på Cadillac, liknar Celestiq vid 1957 års Eldorado Brougham, en symbol för amerikansk lyx och Cadillacs senaste handbyggda bil. Enligt honom är Celestiq en modern tolkning av vad som gjorde Cadillacs bilar stora och speciella.

Fastback-profilen är lågt liggande, men bilens hjulbas överträffar en Escalade. Robb Report menar att dess överdrivna proportioner ger den en kaxig framtoning som garanterat kommer att dra blickar till sig.

ANNONS

Car and Driver lyfter fram hur Celestiq delar släktskap med den nya Lyriq EV SUV men har en elegantare linjeföring, svepande tak och en “bussig bakdel” som ger den dynamiska proportioner och en häpnadsväckande närvaro.

Anpassningsbar. (Foto: Cadillac)
Anpassningsbar. (Foto: Cadillac)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Drivlina och prestanda – tyst, bekväm och förvånansvärt smidig

Celestiq drivs av en dubbelmotorig fyrhjulsdrift som levererar 655 hästkrafter och accelererar från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder, vilket är i nivå med andra bilar i klassen. Batteripaketet på 111 kWh ger en räckvidd på cirka 488 kilometer på en full laddning.

Robb Report noterade att bilen kändes “förvånansvärt smidig” trots sin storlek och vikt, mer lik Cadillacs högpresterande CT5-V Blackwing än en tung SUV. Trots detta uppnår Celestiq denna prestanda utan att offra tystnaden. Ingenjörerna hävdar att det är den tystaste Cadillac som någonsin mätts, tack vare omfattande akustisk behandling.

Car and Driver framhäver den “enastående förfiningen”, med en ultralätt körning och en extremt tyst kupé. Samtidigt är den “förvånansvärt rolig att köra” när vägen blir kurvig, med begränsad karossrullning, välavvägd styrning och responsiva bromsar. Top Gear håller med och beskriver förfiningen som “överlägsen”. De upplever Celestiq som “otroligt tyst och bekväm att köra”.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Trots bilens vikt på över tre ton känns den “flytande och chockerande lätt på fötterna” i Tour-läget. Även om gasresponsen kan upplevas som lite för avslappnad, kan man justera detta i Sport-läget.

Experterna hyllar den adaptiva luftfjädringen, bakhjulsstyrningen och de magnetiska dämparna (Magnetic Ride 4.0) för bilens smidighet och körkomfort. Car and Driver menar att bakhjulsstyrningen hjälper den långa sedanen att manövrera smidigare i trånga utrymmen och göra tajtare U-svängar.

ANNONS

Top Gear betonar att chassit reagerar “väldigt naturligt trots all teknik”, och att de magnetiska dämparna “massera bort det vanliga luftfjädringsrasslet över högfrekventa ojämnheter”.

Cadillac Celestiq - VALE (Foto: Cadillac)
Cadillac Celestiq – VALE (Foto: Cadillac)

Interiör och teknik – en digital oas

Invändigt är Celestiq en uppvisning i teknologisk innovation och lyx. Car and Driver beskriver instrumentpanelen som “en gigantisk digital display” som sträcker sig över hela bilens bredd. Robb Report bekräftar detta och nämner den 55 tum breda digitala skärmen som en av bilens mest framträdande drag. Baksätespassagerarna har dessutom egna 12,6-tums skärmar för underhållning och kontroll av bilens system.

Cadillac Celestiq - AURORA (Foto: Cadillac)
Cadillac Celestiq – AURORA (Foto: Cadillac)

Taket är tillverkat av ett “smart-glas” med fyra kvadranter som passagerarna kan kontrollera opaciteten på. Detta är en “första” för Cadillac, enligt Robb Report. Materialvalen är exklusiva, med läderklädda golv, mattor av eukalyptusfiber och en stor mängd anpassningsmöjligheter.

Top Gear upplever interiören som “lätt och luftig”, förstärkt av det “underbara elektrokromatiska glastaket”. Känslan beskrivs som “minimalistisk, mitten av seklet modern cool”, och materialkvaliteten, från tyger till de över 100 3D-printade metalldetaljerna, är “förstklassig”.

Infotainmentsystemet inkluderar även ett 38-högtalares AKG Studio Reference-system med tre förstärkare och 3D-surroundljud. Top Gear berömmer ljudsystemet och beskriver det som “verkligen något att uppleva”, med “klarhet, djup och ren kraft”.

Cadillac Celestiq - MAGNETIC (Foto: Cadillac)
Cadillac Celestiq – MAGNETIC (Foto: Cadillac)
ANNONS

Säkerhet och körassistans – modern trygghet

Alla Celestiq-modeller kommer att vara utrustade med en rad förarassistansfunktioner. Detta inkluderar standardiserad automatisk nödbromsning med fotgängaravkänning, filbytesvarning med filhållningsassistans och adaptiv farthållare med handsfree-körläge. Cadillac lyfter fram GM:s nya Ultra Cruise-system, nästa generation av företagets Super Cruise handsfree-körteknik, som en central säkerhetsfunktion.

Sammanfattning – är det värt priset?

Frågan som alla ställer sig är om Cadillac Celestiq är värd den höga prislappen. Med tanke på de oändliga anpassningsmöjligheterna, den handbyggda kvaliteten och den banbrytande tekniken, menar experterna att Celestiq är ett uttalande om Cadillacs ambitioner. Robb Report konstaterar att Celestiq är Cadillacs “mest teknologiskt avancerade fordon”, med komponenter tillverkade med additiv tillverkning (som rattkåpan, som är den största 3D-printade delen GM någonsin har producerat) och handpolerade aluminiumdetaljer.

Car and Driver menar att Celestiq “för Cadillac in i en helt ny nivå av lyx”, och att denna “högt anpassningsbara maskin är förvånansvärt bra att köra”. Top Gear beskriver bilen som “vild, märklig och lite underbar”. Även om det finns små anmärkningar, som att skärmarna potentiellt kan tidsbestämma bilen på ett sätt som en analog interiör skulle ha undvikit, så är Celestiq i det stora hela “en riktigt cool, djupt charmig sak”.

Det är tydligt att Cadillac med Celestiq siktar på en exklusiv marknad och en kundkrets som värderar handbyggd kvalitet, oöverträffad anpassning och banbrytande teknik. Om det lyckas katapultera Cadillac in i framtiden och etablera dem som ett ledande lyxigt elbilsmärke, återstår att se. Men en sak är säker: Celestiq har redan fått experterna att prata.

Okänd lyxbil krossade BMW och Mercedes

En ny stjärna har tänts på den kinesiska lyxbilsmarknaden. Märket Aito, stöttat av Huawei, har på kort tid blivit en kraft att räkna med. Det är inte

Missa inte:

Rekordhöjda elnätsavgifter – fasta kostnader slukar elräkningen. News 55

ANNONS

SEB varnar: Handelskrig kan bli värre än aprilraset. E55

Golf och Starlink – Sydafrika skickar fredstrevare till USA. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS